Het Grote incoming topic. Deel VI

Van harte. Prachtig horloge en past goed binnen jouw collectie.

Dit valt me wel tegen voor een duiker.

Dat was volgens doxa oranje. :thinking:

1 like

Nee, rood gaat eerst en dan oranje enz tot blauw.

Je ziet oranje wel, maar het is meer grijzig geel. Blauw blijft het langste blauw.

9 likes

Dacht ik me ook te herinneren. Of Seiko oranje.

5 likes

Schema hierboven van @illewoare had ik nog niet gezien. We zijn misgeinformeerd lijkt me.

2 likes

Ik denk dat dat schema aangeeft hoe lang je de kleur ziet. Bij oranje zie je hem eerder grijs worden, en dat is volgens Doxa dan beter zichtbaar.

Allemaal marketing misleiding want het boeit niet. We duiken toch met computers en niet met deze onbetrouwbare en veel te dure zooi.

2 likes

Als de kleuren fluorescerend zijn, ga je ze wel langer zien onder water. Daarom zijn bepaalde zaken die je in nood nodig hebt, echt fluo. Fluogeel bijvoorbeeld valt wel op meer op dan de kleurtjes van je duikpak of zwemvliezen bv.

Uiteindelijk verdwijnt het allemaal een beetje, dus het belangrijkste onder water is contrast. Of gewoon een duikcomputer en een lamp :sweat_smile:

2 likes

Gefeliciteerd @Brick. Ik moest in het begin even wennen aan dit horloge.
Hij heeft iets geks. Hoe vaker ik 'm zie, hoe meer hij “klopt”.

Veel plezier!

2 likes

En nog een spontane incoming:

Aangezien de “NOS” Bulova retour afzender is kan deze er ook wel bij.

14 likes

Que pasa met de bulova ?

Die had voor een NOS iets te veel gebruikerssporen. En dan druk ik het lichtjes uit.

2 likes

Nee joh. Niet voor het doel waar ze voor gebruiken.

1 like

Dat moet je me uitleggen. Het is toch een duikbezel? Bedoeling is toch om niet te denken dat je nog meer tijd hebt onderwater - door het per ongeluk verdraaien van de bezel in de verkeerde richting - dan dat de zuurstoftank toelaat?

2 likes

Tof!!! Die wil ik wel eens proberen!!!

1 like

Bummer.

2 likes

Woops. Kon het niet laten

33 likes

Heel fraai!

Topper die Club. De Neomatiks vind ik nog een tikje leuker, maar weer wat duurder ook natuurlijk.

Ja we gaan het zien. Kon hem niet laten liggen voor die prijs. Is de versie met open caseback dus dat is wel leuk en ben altijd wel gecharmeerd van Nomos

Mocht het niks zijn na een tijdje gaat hij het blauw in hier voor dezelfde prijs.

2 likes

Ok. Vooropgesteld ik ben geen duiker. Er zijn vast en zeker duikers hier die het beter kunnen uitleggen, maar:

Zuurstoftank is alleen bij saturated divers. Icm helium.

Normaal duik je met perslucht. Dan zit uiteraard ook zuurstof maar vooral stikstof in.
De bezel kun je inderdaad gebruiken om te kijken hoeveel of eigenlijk voor hoeveel tijd je nog lucht hebt. En zeker is het handig om een unidirectional duik ring te hebben ivm de veiligheid.
Maar je moest vroeger ook zelf de pauzes berekenen en timen voor decompressie.
Dan is een kortere tijd lijkt mij juist niet veiliger. Maar dat terzijde.

De tudor pelagos MN 21 duikring is met name ook! ontworpen om onderwater te navigeren icm een kompas. Zoveel afstand zwemmen op gelijke snelheid in een bepaalde richting door tijdmeting Dan nieuwe tijd zetten en weer een bepaalde tijd (afstand) zwemmen etc.
Dan is het handig om bi directional te hebben om sneller een bepaalde duur (timer-de ring telt af) in te stellen. Of bij vergissing snel te kunnen terug draaien of gewoon sneller met de klok mee draaien omdat je dan sneller kunt afstellen.
Ze zullen er in de samenwerking tussen tudor en MN zeker over nagedacht hebben.

Overigens is bij 4 digit Submariners de ring ook bidirectional.

Ander leuk punt. Ik lees nu veel commentaar op de waterdichtheid van 200m ipv de pelagos op 500m waterdichtheid en die heeft dan zelfs nog een HEV.

Historisch was een MN tudor Max 200m waterdicht. Deze nieuwe is ook ‘maar’ 200m omdat 500m niet nodig is voor de MN. Zo diep komen ze niet, laat staan dat ze een HEV nodig zouden hebben. Het zijn geen saturated duikers die onderwater ‘wonen’.

:v:

7 likes

Superleuk horloge en sympathiek merk! Ben benieuwd. Komt die dit weekend al? :grin:

Oh en de california dial is mijn favoriet!!:heart_eyes:

2 likes