Het Grote incoming topic Deel XII

Casio incoming. Ben al lang op zoek naar een badass under de radar horloge. Met een beetje mazzel is this the one.

20 likes

Sol y sombra huismerk van HdeR forum uit Spanje. Gefacetteerd saffierglas bestaat sinds het begin van de jaren 60.

Hoewel synthetisch saffierglas al in 1902 werd uitgevonden en vanaf de jaren 30 sporadisch in horloges werd gebruikt, introduceerde horlogemerk Omega rond 1960 de “Saphette”-lijn voor dameshorloges. Dit waren de allereerste horloges met een saffierglas dat aan de randen was voorzien van decoratieve, geslepen facetten (zoals bij een diamant).

Kort daarna, in 1962, lanceerde Rado de iconische DiaStar. Dit was het eerste herenhorloge dat op grote schaal gebruikmaakte van een dik, opvallend gefacetteerd saffierglas in combinatie met een krasvrije hardmetalen horlojekast.

Tijdlijn en populariteit

1960–1962 (De introductie): Omega en Rado pionieren met het slijpen van facetten in synthetisch saffierglas. Dit was technisch zeer complex omdat saffier extreem hard is (9 op de schaal van Mohs) en alleen met diamantgereedschap kan worden bewerkt.

Jaren 70 (De trend): Gefacetteerde horlogeglazen worden een gigantische modetrend. In deze periode experimenteren ook merken als Seiko (met hun Vanac- en Advan-lijnen) en Ricoh volop met prismatische en chiseled glazen, al gebruikten Japanse merken toen vaak nog mineraalglas (Hardlex) of acryl in plaats van het duurdere saffier.

Jaren 80 tot nu: Het slijpen van complexe vormen en facetten in saffierglas werd verfijnder. Merken zoals Corum (met de Prism in de jaren 80) en recenter Tissot (met de SRV-collectie) en Horage blijven gefacetteerd saffierglas gebruiken voor een unieke lichtinval.

Het specifieke concept van gefacetteerd saffierglas is inmiddels dus ruim 60 jaar oud.

4 likes

Thanks voor de toelichting! Ik kende inderdaad die '70 Seiko horloges. Ik heb weer een nieuwe Rabbit Hole om in te duiken!

1 like

22 likes

Jij de 3125 of de 3104?

Gisteren moest ik voor m’n werk naar het Ruhrgebied. Toen ik klaar was dacht ik ach, ik wip nog even bij Altherr in Keulen binnen.

Had ik dus beter niet kunnen doen. :sweat_smile:

Want daar lag ineens deze knapperd… een pre-owned IWC, die heel zachtjes mijn naam leek te roepen. :face_holding_back_tears:

En ja… als het om horloges gaat, is mijn vlees nogal zwak. Dus na een korte maar kansloze innerlijke strijd ben ik gezwicht. Met een IWC rijker en een aantal euro’s armer weer naar huis. :joy:

Dus eigenlijk gisteren gewoon voor Jan L gewerkt. Maar goed… het oog wil óók wat, toch?

68 likes

Nope geen. Maar ben benieuwd hoe je hem vindt irt de Squale.

1 like

Ik ben jaloers op jouw uurtarief als je die IWC in een dag bij elkaar verdient :wink:

Gefeliciteerd!

8 likes

Gay Frères Case :hammer:

Inhouse Handwinder :gear:

Plexi-sexy :star:

15 likes

:sweat_smile::face_with_peeking_eye:het ging om een pre-owned, dat drukt het uurtarief

3 likes

incoming 38mm, 10mm dik, 44mm lug-to-lug, eta 2892-A2 uurwerk, , geen secondewijzer, 5bar WR, rose gold kast :thinking: héél benieuwd, wat een heerlijke wijzerplaat :drooling_face:

24 likes

Nouw, exact mijn gedachten :smiling_face_with_tear:

2 likes

Dank @APMV, hij bevalt prima, beter dan verwacht :rofl::sweat_smile:.

1 like

Zelfs dan ben ik erg jaloers op jouw dag/uurtarief :joy::joy::joy:

2 likes

:face_with_peeking_eye:

1 like

Al met al een maand na de bestelling binnen.

Gefeliciteerd ! Mooie aanwinst.

1 like

Dankjewel

Precies, ik dacht al bij mijn eigen hier wil ik wel 2 dagen voor Jan met de korte achternaam werken.:smile:

1 like

41 likes