Het grote “welk uurwerk is dit” topic

Geen idee of er al zo’n topic is:

Ik merk regelmatig dat ik niet helemaal uitkom betreft het herkennen van uurwerken. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk best slecht ben in dat fijne. Daarom een topic waarin ik in ieder geval zo nu en dan eentje plaats. Maar ben zelf ook heel erg benieuwd naar al die andere uurwerkjes.

Ik zal beginnen met het plaatsen van een foto van dit uurwerk:

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Op zich heb ik er niets tegen om iemand te helpen - dat heb ik al vaak gedaan zoals je weet - en ik ga het minder gepointeerd zeggen dan @PLP een paar dagen geleden, maar ik haak af.
Je schrijft dat je niet zo goed bent in het fijne. Dan moet je dus beter worden. En dat wordt je door oefening.
Als ik met deze ene foto en zonder enige verdere informatie moet zoeken welk werk dit zou kunnen zijn ben ik met een beetje pech een half uur verder en heb geen resultaat.
Als jij - volgens mijn gebruiksaanwijzing van enkele dagen geleden - op zoek gaat kost het je de eerste keer misschien een uur. Maar je hebt de genoegdoening het zelf gevonden te hebben.
EN je weet voor de volgende keren hoe je het zelf kunt doen.
EN je kunt dan de volgende keren je werk helemaal zelf voorstellen met een heel verhaal eromheen.
EN je herkent na een tijdje de “handschrift” van de verschillende fabrikanten.

Veel succes en zoekplezier gewenst.

8 likes

Haha subtiel zijn is niet mijn sterkste kant :grimacing:

Maar ik vind gewoon dat als je het op je eigen website gaat zetten dat je dan ook zelf het onderzoek moet doen, hulp is ok maar het meeste werk moet je toch zelf verrichten.
Met de website presenteer je jezelf als iemand die ergens research en onderzoek naar gedaan heeft, dat moet dan ook echt zo zijn en niet een gevalletje copy paste.

3 likes

Komt ook omdat ik zelf meestal wel op die websites neem, maar lukt mij niet om exact zelfde te vinden. Ik vind bovengenoemde uurwerk erg lijken op de Pesaux 40, maar tegelijk niet helemaal.

Ja, zoals ik al hieronder schreef. Het lijkt op een Peseux 40l, maar zeker weten doe ik het niet. Zodra ik dus weet om wat voor uurwerk het gaat probeer ik daar dus meer over te vinden. Omdat er best wat geschreven is over uurwerken.

Jouw Invicta uurwerk heeft geen jewels toch?

Lijkt me een goedkoop oud uurwerk… Wat is het? Jaren 30 ofzo?

1 like

Geen idee wat de leeftijd is. Zodra ik weet om wat voor uurwerk het is kan ik dus meer info erover zoeken.:joy:

Verder denk ik ook dat het een goedkoop uurwerk is, maar geen idee of dit uit de jaren 20, 30 of 40 komt. Nou goed ik zie geen Incablock, dat is een indicatie dat het ouder zou kunnen zijn dan toen dat geïntroduceerd werd. Incabloc komt volgens mij uit de jaren 30.

Heb je een foto van de voorkant?

0 jewels, ziet er uit als fixed springbars, lijkt zo van de achterkant op een soort omgebouwd zakhorloge? Dat is het volgens mij niet, dus dan denk ik vroeg polshorloge.

Hoe groot is het uurwerk?

Ongeveer 30mm

Hier al eens mee bezig geweest?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-2uswk.cgi?1&ranfft

1 like

Ja, krijg dan vervolgens een hele lijst met uurwerkjes. Vervolgens vind ik het lastig om te zien wat dit dan zou kunnen zijn. Meestal filter ik dan ook nog op complicaties, dit is namelijk eentje met alleen een small second.