Sinds 2011 ben ik lid van dit forum, in die tijd is er meermaals een vergelijkbaar topic gestart, telkens met ongeveer dezelfde conclusie. Het maakt niet uit of je rondloopt met een Seiko, Rolex of met een gecompliceerde Vacheron, 99% van de mensen boeit het niets wat we om de pols hebben en zal het nooit opvallen.
Een conclusie die ik al 20 jaar herkende…Tot dit jaar.
Ik merk dat ik steeds vaker wordt aangesproken over mijn horloges en dat de gesprekken steeds vaker leiden naar het verzamelen van horloges, Rolex, investeringen, wachtlijsten en berovingen, etc.
En met steeds vaker, bedoel ik dus eens per twee weken ofzo. Zowel in sociale kring als in professionele setting.
Vandaag b.v. kreeg ik de vraag of ik een nieuw horloge had met direct daarna de opmerking; “heb je je Rolexen goed opgeborgen” refererend naar de beroving in oud-Zuid van afgelopen weekend…
Herkennen jullie dit? Zijn horloges ook in jullie omgevingen nu vaker onderwerp van gesprek?
Nee ik herken dit niet. De mensen die er van weten boeit het zelf helemaal niks dus die zullen er nooit over beginnen. Dat zorgt er ook voor dat ik er tegen hen zelf niet over begin. De enige horloges waarop ik ooit door een vreemde ben aangesproken zijn de 18238 die ik vorig jaar had (‘WTF heb jij om je pols zitten dan’) en mijn huidige speedy. Vaker is dat het afgelopen jaar niet gebeurd.
Afgezien dat ik af en toe complimenten krijg over de Daytona, krijg ik wel vaak irritante vragen. De meest gestelde vraag aan mij: “Kan je mij helpen aan een Rolex voor list” (vaak niet eens een specifiek model, maar gewoon ‘een Rolex’)
In Nederland echt nooit. Twee weken geleden een weekje in Nashville voor werk en daar meerdere mensen die een praatje begonnen over mijn GMT master II die ik om had. Lijkt in de US in ieder geval veel gebruikelijker om het er over te hebben…
De aandacht in de media voor met name diefstal en het geweld gepaard gaande met berovingen van (bekende) Nederlanders van hun horloges maakt dat er meer aandacht voor horloges is.
Dit soort berichten maakt dat mensen zich ietswat verdiepen in horloges en willen mee praten.
Als ik het met niet liefhebbers over horloges heb komen ze vaak ook met dergelijke verhalen: gaat dan over sensatie, geld en status. Zelden over waardering voor techniek, afwerking of geschiedenis.
Ik herken dit idd zeker!
Binnen bijv. mijn vriendengroep (35-45 jarigen) waar voorheen niemand het boeide en het idd nooit onderwerp van gesprek was is het nu wel regelmatig een onderwerp.
Ze hebben het spontaan over bijv (YouTube) filmpjes die ze gezien hebben over berovingen, het maken/restaureren van een uurwerk wat ze intrigeert (‘wow nooit geweten’), of een model wat ze zelf aanspreekt maarja veeeeeel te duur. Als ik hierbij binnenloop krijg ik altijd een hoop vragen .
Ik denk dat het komt door de vergrote uitlichting van ‘horlogerie’ op social media.
Ik hoor letterlijk nooit iets over mijn horloges. Soms jammer soms prima. Gelukkig ken ik via HF inmiddels wat mensen persoonlijk waar ik mijn ei bij kwijt kan.
O, en haal even het ‘t’tje’ uit de titel. Ik kan het niet meer omdat ik niet lief ben geweest.
Rolex is tegenwoordig de bitcoin van de horlogemerken. Daarom praat men erover. De meeste mensen die ik spreek hebben het alleen over de waarde stijgingen en niet over de schoonheid.
Ik merk steeds vaker interesse in mijn ‘collectie’. Er wordt vanuit gegaan dat ik ‘investeer’ en er is altijd een soort van teleurstellingen als ik ze koop omdat ik ze mooi vind en om te dragen
In het geval van de witgouden Daytona op oysterflex krijg ik dus alleen maar de vraag; mooi horloge, maar waarom zit er eigenlijk een plastic bandje op?
Dat geeft een beetje weer hoe er tegen horloges wordt aangekeken binnen mijn kring met vrienden. Heerlijk. Geen patserig gedrag. Prima zo
Nooit.
Ook nog nooit herkend geweest dus zeker nooit aangesproken ovw ik draag.
Hier op de boerebuiten doen we daar allemaal niet aan mee.
Toch wel, één keer, bij een horloge winkel waar ze seiko en oris hadden en waar ik wilde Orissen passen.
Verkoper bekeek mn daytona vol walging aan en daarna n litanie van 10 minuten tegen het merk. De Oris die ik wilde kopen is er nooit gekomen selbstverständlich.
Ja, merk wel dat de aandacht toeneemt. Merk het ook dat mensen weer horloges kopen omdat ze smartphone/watch-moe worden. En heb ook het idee dat mensen op een zeker punt in hun carrière komen waar een leuke klok deel wordt van de beloning voor onder systeemplafond zitten…