Het hommage topic

Naar aanleiding van dit topic
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,241446
, waar een leuke (deels offtopic) discussie
in ontstond, leek het me wel leuk om een hommage-topic aan te maken. (tu)

Let wel; Het gaat in feite om échte hommage’s, dus géén replica’s want;

hom·ma·ge [ommaazje] de; v -s hulde(betuiging), eerbewijs

Wat is een Homage?
Een fabrikant maakt een hommage van een bepaald merk/model uit eer voor dat merk/model,
hij neemt de kenmerken ervan over en zet er zijn eigen naam op. Zo is het voor iedere koper
duidelijk dat het horloge door hem is gemaakt en niet door het betreffende merk dat geëerd wordt.
Ook zijn er voldoende merken welke de wijzerplaat helemaal leeg laten, dus ook hun naam ontbreekt.
Daarnaast zijn er altijd wel kleine verschillen te vinden in de modellen, dit i.v.m. copyright.

Hier twee leuke voorbeelden van hommage’s welke ik de vandaag tegen ben gekomen;

Invicta - Rolex

Parnis - IWC

Ken je er meer? Plaats ze dan even, liefst met foto. :wink:

Veel hommage’s zijn over het algemeen van de ‘bekendere’ merken,
en vaak ook wel voorzien van een goed uurwerk en nette afwerking.
Echter zijn ook daar natuurlijk goedkopere alternatieven voor op
ebay te vinden. Een goedkoper alternatief hoeft niet per definitie
te betekenen dat het slecht is, er wordt dan gewoon gebruik gemaakt
van nóg goedkopere uurwerken en mindere materialen.

Hoe denken jullie over hommage’s, vinden jullie ze teveel op het geëerde merk/model
lijken (en dus daardoor ‘wannabe’) of hebben jullie er niet zoveel moeite mee?
Nogmaals, we hebben het over hommage’s, géén replica’s!

Ik heb ooit eens een sub-lookalike topic gemaakt: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,81885,81885#msg-81885

Dit zou je voor veel andere types ook kunnen doen.

Neem de datejust van rolex. Hier zomaar een paar voorbeelden:

etc. etc.

en mijn eigen exemplaar:

Groeten,

Martin

Dit wordt een spannend topic…
Kan niet wachten op de reacties:D

Groet
Herman

Aangezien je vraagt om een mening.

Voor mij persoonlijk zijn het neppers en is er niks hommage of hoe je het ook wilt noemen aan. Dat het woord Hommage voor velen nu wel een aparte beteknis heeft, staat los van mijn mening/onderbouwing.

De volgende zin zijn dan ook jouw woorden met jouw betekenig van het woord hommage en wat een deel van de markt er van gemaakt heeft. “Nogmaals, we hebben het over hommage’s, géén replica’s!”

Je geeft het zelf ook al aan:
hom·ma·ge [ommaazje] de; v -s hulde(betuiging), eerbewijs

Dit heeft vanuit de fabrikant in mijn ogen niks te maken met hulde, betuiging en eerbewijs, maar eerder iets met commercie, verkoop en winst.

Als het woord hommage gezien moet worden vanuit de drager dan zou het te maken moeten hebben met gevoel van de drager, waarmee hij dus dat gevoel van hulde, betuiging en eerbewijs wil toekennen aan het “echte” exemplaar. Hmmmm, vreemde manier…

Daarnaast gaat het me niet om de bedragen en/of kwaliteit van de “echte” en of de “neppers” al waren ze zelfs duurder en/of beter dan de “echte”.
Het uiterlijk gezicht hoort nu eenmaal toe aan de rolex sub of welk model dan ook. Dan maar een poster aan de muur en boekjes in de kast net zoals ,vroeger als kind, met de droomauto’s.

Dat mensen toch een “kit-car” of een “hommage” kopen; prima! Vooral doen als je dat leuk vindt en er blij van wordt!

Deze wordt trouwens ook door het alom geliefde precista gebouwd :wink:

Groeten,

Martin

Beetje discussie moet kunnen op een forum, daar lijkt het me voor gemaakt.
We moeten er echter wel op letten dat we geen forumregels overschrijden. :wink:

Wat is voor jullie de ‘limit’ qua hommage?

Persoonlijk vind ik het wél leuk als een horloge invloeden in zich heeft van een
’duur’ model dat mij wel kan bekoren, echter ben ik niet zo gek van bijvoorbeeld
zo’n Invicta. Op de één of andere manier zou ik het gevoel hebben met een replica
om de pols te lopen, zelfs als dat natuurlijk niet het geval is. Waarschijnlijk
puur een ‘state of mind’ waar ik me even overheen moet zetten.

Een hommage is een eerbetoon, de in dit topic genoemde/getoonde modellen zou ik eerder rip offs willen noemen.

Een hommage kan m.i. alleen door een horlogemerk worden gemaakt indien het een rebuild van een vintage horloge betreft van dezelfde fabrikant of als het een speciale uitvoering betreft die refereert aan een gebeurtenis of persoon.

Bij hommages denk ik aan de Tag Heuer Monaco Steve McQueen editie of een recentere Edox waarbij een jazzpianist wordt geeerd (met de indices in de vorm van pianotoetsen). Dit zijn voor mij hommagehorloges.

De hommage aan de jazzpianist was Oris. :wink:

Jazz Schreef:

Beetje discussie moet kunnen op een forum, daar
lijkt het me voor gemaakt.
We moeten er echter wel op letten dat we geen
forumregels overschrijden. :wink:

Wat is voor jullie de ‘limit’ qua hommage?

Persoonlijk vind ik het wél leuk als een horloge
invloeden in zich heeft van een
’duur’ model dat mij wel kan bekoren, echter ben
ik niet zo gek van bijvoorbeeld
zo’n Invicta. Op de één of andere manier zou ik
het gevoel hebben met een replica
om de pols te lopen, zelfs als dat natuurlijk niet
het geval is. Waarschijnlijk
puur een ‘state of mind’ waar ik me even overheen
moet zetten.

Wat je hier omschrijft kan ik me overigens best in vinden!

Invloeden van andere modellen prima en hoeft niet eens van een “duur” horloge te zijn. Als het maar niet te veel lijkt op een regelrechte kopie is.

Vind het overigens een leuk topic en discussie moet zeker kunnen. Nogmaals als mensen een “hommage” of iets dergelijks willen dragen helemaal goed en maakt mij ook niks uit. Vriend van me heeft ook een, in mijn ogen, regelrechte kopie om zijn pols. Hij is er blij mee en ik ben oprecht blij voor hem, maar ik hoef hem niet.
Net zoals iemand die bijvoorbeeld een gouden reverso zou kopen. Zou hem ook veel draagplezier wensen, omdat die persoon er blij mee is en van geniet. Dat is een fijn gevoel en dat gun ik iedereen!

Ach ja, vandaar dat ik al geen plaatje kon vinden. Betreft Oscar Peterson.

Maar moeten we allemaal niet stiekem een beetje lachen als we iemand in een kitkar-lookalike-ferrari zien rijden?

Niet stiekem hoor, dan lach ik voluit… :smiley:

En wat is dan het verschil met een lookalike horloge?

Zeker moet ik dan lachen :slight_smile:

Wat voor mij de grens is? Dat is heel lastig te zeggen, omdat er niet echt een objectieve maat is. Voor mij is het belangrijk dat ik het horloge ook mooi zou vinden zonder de link naar een bekend model. Die AP die laatst werd gelinkt bijvoorbeeld, vond ik echt een gedrocht (terwijl ik een echte AP best mooi vind). Verder blijft dit altijd een beetje een situatie van willekeur vrees ik.

Traveller69 Schreef:

Ach ja, vandaar dat ik al geen plaatje kon vinden.
Betreft Oscar Peterson.

http://1.bp.blogspot.com/_3J67iYJfiMw/S-xxfO7iYmI/
AAAAAAAAFQA/pB418UxkYCk/s1600/ORIS—Oscar-Peterso
n-Limited-Edition_733_7642_40_84_3D.jpg

Zeer fraai horloge vind ik het.
Ben zelf door bepaalde bijbehorende emoties weg van Louis Armstrong.
Heeft Oris er ook 1 op gebaseerd. De Charlie Parker ooit eens over gepiekerd…:o
Maar op een of andere rare manier heeft het het ( voor mij )dan weer “net niet”.

Of dat nou komt doordat het horloge zo “gericht” is op “iets”/“iemand”. :sunglasses:

okzbow Schreef:

Maar moeten we allemaal niet stiekem een beetje
lachen als we iemand in een
kitkar-lookalike-ferrari zien rijden?

Ik moet iedere keer lachen als ik Okzbow weer in een Alpha, hommage of nepper topic tegenkom. :wink:

Maar natuurlijk Okzbow, maar dat komt meer omdat de verhoudingen van zo’n kitcar vaker niet kloppen dan wel.

Het is nogal een verschil of je in zo’n kitcar rijd;

Of ééntje welke er uitziet als deze kitcar;

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor horloges. Er zijn afzichtelijke hommage’s,
maar ook (imho) hele mooie. Het is de keus van de koper waar hij/zij voor gaat. (tu)

Je moet je ergens hard voor maken… en ik ben 100% overtuigd tegen alles wat fake/hommage is! :slight_smile:

je vergeet hier voor het gemak even dat de cobra allang niet meer wordt gemaakt… de horloge hommages zijn nagenoeg altijd slappe aftreksels van nog bestaande modellen.

okzbow Schreef:

Je moet je ergens hard voor maken… en ik ben
100% overtuigd tegen alles wat fake/hommage is!
:slight_smile:

Dat is me wel duidelijk ja. Ik denk alleen dat het water naar de zee dragen is.