Het horloge van mijn vader

Kijk beste mensen, in de reclame erf je een Patek van je vader, in mijn geval begint het ook met een P maar is het een Prisma, tja…zo gaat dat in de echte wereld. :wink:
Mijn vader is alweer een tijdje overleden, maar ik herinner mij wel nog dat hij dit horloge op zondag droeg.
Mijn moeder had, voordat ze het horloge aan mij gaf, een inscriptie laten maken op de achterkant, dat vond ik heel bijzonder.
Eigenlijk draag ik het horloge zelden, uiteraard heeft het wel een speciale plek in de horlogekist.

Recent heb ik er een mooie B&S band aangezet.

Wat ik echt cool vind, is dat er een soort van ijsbloemen aan de binnenkant van het glas zijn, ik heb geen idee hoe dat daar komt…(ik heb geprobeerd om dat op de foto vast te leggen).

Fijne zondag verder!

48 likes

Het gaat hier om een andere ‘P’ en ook een andere waarde.

Namelijk de emotionele waarde en die is mijn inziens veel meer waard dan de €’s.

Draag het horloge inderdaad met gepaste trots en met de herinneringen die erbij horen.

Je zult zien dat dat de glimlach op jouw gezicht tovert!

:wink: Fijne zondag!

8 likes

Best een lekker horloge dit zeg. Als ik jou was ging die toch ook zo nu en dan op zondagen om de pols.

Die ijsbloemen,ik weet het niet. Zou het gewoon viezigheid kunnen zijn? Enfin, gewoon laten zoals ie is.

1 like

Bijzonder die begroeiing aan de binnenkant van het glas.
Dat is een soort schimmel bij mij bekend als zgn. lens-fungus.
Paddenstoelen dus :grin:
Ik zou het laten verwijderen.

Wel leuk dat je het horloge nog steeds hebt :+1:

Lens ungus

Hier te zien bij een foto lens.

3 likes

Ah dat is interessant, schimmel! Het is wel een ander patroon, zal wel een andere soort zijn dan. :grin:

1 like

Er kunnen verschillende patronen ontstaan.
Het duidt op aanwezigheid van vocht.
Hoe gering ook.

Dus een check van het uurwerk kan ook geen kwaad denk ik.
Daar zou best eens corrosie kunnen zitten.
Loopt het horloge goed?

3 likes

Ja, loopt goed maar is een quartz…
Ik zal het meenemen, dank voor de tip👍

2 likes

Zuinig mee zijn, mooi horloge en aandenken.

Eennretrograde prisma, die zie je niet vaak

1 like

Lijkt mij dat het best de moeite waard is om zo’n, voor jou, bijzonder horloge te laten service.

1 like

Eens met @Snader : Service laten geven
En ik vind ook net als @Drex dat hoe interessant ook, die ‘ijsbloemen’ er wel uit moeten. Als je tenminste niet het risico wil lopen dat de wijzerplaat en wie weet ook het (quartz) uurwerk onherstelbaar beschadigd raken.
Hup, naar de horlogemaker dus!

2 likes

Is geen schimmel denk aan beschadigd glas. Lijkt meer op barstjes in glas.

2 likes

Heb iets soortgelijks gehad. Helaas is het plaatje niet meer zichtbaar in mijn oude topic, maar die heb ik vast nog wel ergens.

Ik heb destijds het glas schoongemaakt, daarna heb ik er geen last meer van gehad.

2 likes

Ik heb nog nooit zulke barstje gezien.
Het is een kolonie fungus in een wonderlijk
varen-patroon gegroeid.
Microscopisch kleine schimmelplantjes
paddenstoelen eigenlijk.
Van organische oorsprong dus.
Je kan het zo van het glaasje afvegen.
Niks ernstigs.

1 like