'ijsbloempje' op horlogeglas

De batterij van mijn TW Steel TW908 was leeg. Vorige week opengemaakt om even te kijken welk batterijtje ik moest bestellen. Vandaag bij het vervangen viel mij het onderstaande op:

Is dit vocht, iets schimmel achtigs of iets anders?
Het glas heb ik inmiddels schoongemaakt en ik houd het zeker in de gaten.

3 likes

Geen idee, maar ik vond het wel mooi eigenlijk!

2 likes

buiten- of binnenzijde van het glas?

Hmmm. Het lijkt net kunst :D. iig er mooi, lijken net takken van bomen.

Binnenzijde

Wij noemen (hier in het Noorden) dat er het weer in het glas zit.
Dit wordt veroorzaakt door langdurig iets te vochtig te hebben gelegen.
Zie bv. deze cameralens:


Foto geleend van het web.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ja daar dacht ik ook aan, horloge zit de meeste tijd in mijn kist en is verder nog nooit ondergedompeld geweest bij mijn weten. Verder vind ik het patroon ook zo apart.

Het gaat om een soort schimmel.
Zie: http://www.diworldwide.com/hoe-te-bewaren-schimmel-uit-een-camera-lens/

Tik in bij google: schimmel in cameralens en je krijgt genoeg response.

Dat is gewoon de coating/AR-laag die naar de klote is. Idem op de cameralens die hier gepost wordt.

Hier hetzelfde op een brillenglas:

Hmm, kweenie. Nog even afgezien van dat deze TW Steel volgens mij geen AR coating heeft (?), vind ik het patroon op het horloge er veel ā€˜organischeā€™ uitzien dan het vrij geometrische patroon op je bril (dat me inderdaad eerder doet denken aan een afbrokkelende laag of zo).

De beschadigingen aan de coating op het brillenglas zijn van mechanische aard.
Niet gecoƶrdineerde krassen.
De ā€˜beschadigingā€™ die in het topic aan de orde komen zijn van organische aard.
Deze kunnen een coating waarschijnlijk wel beschadigen (dat weet ik eerlijk gezegd niet).
Als het op het glas ligt, kun je het verwijderen. beschadiging in de coating niet (of de gehele coating moet er af).

Met vriendelijke groet,
Inca

Kan ook natuurkundig / mechanisch zijn,
vocht dat door allerlei miniscule obstakels/vet
en cohesie / adhesie, fractals vormt.
Een rivierdelta vormt ook vanzelf dit soort patronen, maar daar is het effect van zwaartekracht weer groter dan de effecten van cohesie / adhesie onder het horlogeglas.

1 like

Zie er inderdaad uit als fractals. Dan moet de verklaring wel schimmel zijn.

Kwam dit tegen.

Mischien heeft het er niks mee te maken,maar als bepaalde chemicalien in aanraking komen met glas dan krijg je een soortgelijk fenomeen.

Zie er inderdaad uit als fractals. Dan moet de verklaring wel schimmel zijn.

hoeft niet, dergelijke patronen kunnen ook natuurlijk ontstaan waarna schimmels achteraf deze ā€œrouteā€ volgen omdat ze daar vocht / voedsel kunnen vinden.

bijna ieder oppervlak ook horlogeglas is op microschaal
bedekt met een flinterdun laagje vloeistof/water
( dat eerste laagje water heeft niet de temperatuur maar wel de eigenschappen van water-ijs, kan breken enzo, vervolgens is er een laagje olie en daarna weer een laagje vloeibaar water.
vervolgens daarboven weer allerlei vervuilingen,
Op deze schaal kunnen chemicaliĆ«n uit bacteriĆ«n, schimmels door zoā€™n laag heenvreten of ergens omheen bewegen,
Kwestie van de minste weerstand, tijd, kristalstructuur etc.
maar het kunnen ook chemicaliƫn zijn uit smeerolie of het horlogeglaasje zelf etc.

Ik gok een virus

Zover ik weet en kan zien heeft dit model geen AR-coating.
Voorlopig houd ik het ook op een soort schimmel. Ben blij dat ik het weg hem kunnen vegen, maar ik vraag me af hoe lang het duurt. Mocht het terugkomen ga ik zeker de pakking vervangen, dat heb ik nu niet
gedaan.

De schoonmaakactie lijkt geholpen te hebben, tot nu toe is de aanslag weg gebleven. Met dank aan Whoosh! screen cleaning.

1 like