Het is geen horloge, maar toch even laten zien

Mijn elektro mechanische “Kundo” klok :slight_smile: Het ding werkt op een 1,5 volt batterijtje.

Ik moet hem nog wel “even” verder schoon maken. Met de originele stolp van bubbelig glas met gietfoutjes :slight_smile:


Nou zie je op internet vooral dit soort modellen die een schakeling met een germanium transistor gebruiken (en die dan altijd stuk is). Die van mij is ouder, heb ik na een poos zoeken ontdekt, die van mij heeft een gewone schakelaar.

Het is heel simpel, in het gebogen glimmende deel van de slinger zit een magneet, die heen en weer door een spoel gaat. Door de schakelaar (of de transistor) wordt de spoel steeds kort van stroom voorzien, waardoor de slinger een “duw” krijgt en blijft bewegen.

Het uurwerk (de schakelaar zit rechts)

achterkant, dat veertje ziet er niet best uit, maar lijkt de werking van de klok niet te belemmeren

Inscriptie op de achterkant van de plaat waar alles op gemonteerd is.
(6 steens!)

Er zat vroeger een platte 4,5 volt batterij in, maar blijkbaar werkt het prima met een 1,5 volt penlight?

Met dat klokvormige onderdeel op de slinger is de snelheid in te stellen.

In de achterkant zit verder niet zoveel :slight_smile:

Het ding loopt prima :slight_smile:

O ja, ik heb begrepen dat de transistor schakeling begin jaren '60 is ingevoerd voor deze klokken. Gezien de “west Germany” aanduiding zou die van mij eind jaren '50 moeten zijn :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Zeer bijzonder deze verworvenheid!!
Het ziet er uit alsof het een volledig mechanische klok is.
Leuk hoor. Dank voor het delen!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dankjewel! Altijd ben ik weer aangenaam verrast door je eloquent vormgegeven reacties :slight_smile:

1 like

Geen horloge, maar wel cool (tu)

Leuke klok martijn, ze lopen mooi op tijd. Heb zelf een tijdje geleden een Toshiba klok gerestaureerd, zwerft nog wel ergens een draadje van. Baterijen zijn nog steeds niet leeg (2xAA), vraag me af hoe lang ze zullen meegaan.

Dag Ernst, die Toshiba klok had ik gezien ja, die had al een transistor geloof ik? Dit soort klokken schijnen érg lang op de moderne batterijen te kunnen lopen. (als de transistor niet stuk begint te gaan) Die van mij heeft dus helemáál geen elektronica behalve de spoel.
Ik heb op ebay een poosje rondgekeken op “ato clock” en “Bulle clock”. Er gaat een wereld voor je open :slight_smile: (vriendin zag me ook kijken, ze ziet de pakjes al weer komen)

Interessante post weer (tu)
Thnx voor het delen!

mvg

Leuk project. Bedankt voor het delen.

groet, Jurgen

Bijzonder! (tu)

Altijd leuk dit soort aanwinsten!
Geef 'm een mooi plaatsje op het buffet of de schoorsteen (indien nog aanwezig)!

Dikke klok Martijn!

:slight_smile:

Ik woon in een groot huis uit 1927, maar de eh… “mensen met een mentale uitdaging” die de cv hebben aangelegd (jaren '70) dachten toen dat ze gelijk die marmeren schouwen maar er uit moesten tikken, schoorsteen dichmetselen en lekker veel schrootjes er tegenaan :frowning:

Leuke klok. Ik houd wel van (mechanische) klokken en hoewel het geen horloge is, kan ik zulke posten zeer waarderen.

Na deze aankoop heb ik even op ebay gekeken, had ik niet moeten doen…

Hoi,
Heb ook eens een halfuur zeker naar zo’n soort klok gekeken.
Nooit gezien, een electrische aandrijving voor een mechanische klok super gaaf!
Gefeliciteerd!
Peter B.

hallo,
Van een vriend heb ik hier een Kundo elektronic klok.
Met hetzelfde opschrift als hierboven. Hij vroeg me de batterijhouder te vervangen die verroest was. Want daar zou de stilstand van de klok de oorzaak geweest zijn.
Nu na het vervangen van de houder weigert de klok de dienst.
Je spreekt over een schakelaar die de spoel moet bekrachtigen, maar die zie ik bij de klok niet.
De gebogen stang die door het spoel gaat is aan één zijde magnetisch.
Wat zou de reden kunnen zijn van het niet blijven slingeren van de klok?

mvg,
Ludo

Dát is lang geleden :slight_smile: Die klok heb ik nog steeds trouwens.
De iets modernere Kundo klokken hebben een germanium transistor voor het schakelen, die transistors gaan nogal vaak stuk. (nou ja, duurt wel een hele poos)
Het zou de moeite waard kunnen zijn om te kijken naar een vervanging voor die transistor, een ouwe originele of iets dat ook werkt. Misschien even op een electronica forum vragen, b.v. http://www.philipsradios.nl/forum/

Martijn bedankt,
maar zoals ik al zei ik zie geen transistor.
De twee draadjes van de batterij gaan in het spoel.

mvg,
Ludo

Heb ook even op het internet gekeken, er ging een wereld voor mij open :grinning:
Er zijn verzamelaars met honderden verschillende exemplaren!
Bijzonder fraai vond ik sommige van de z.g. moederklokken.

Dag Ludo, als je even hier kijkt, er staan plaatjes op die zéér verhelderend zijn.