Hoe zeer ook “eigen schuld” en begrijpelijk dat
men een “bestaan” en elkaar wil
beschermen…krijg nu waarschijnlijk de wind van
voor…maar overvallers hebben ook ouders,
broers, zussen kortom nabestaanden…alleen
verliezers hier.
Als het het verhaal klopt zijn er wel 2 criminele carrières beëindigd. Dat is op zich natuurlijk OK.
Daar valt wat voor te zeggen ja… een dief heeft ook naasten…
Maar aan de andere kant… kun je ook stellen… je hoeft niet te roven. dat is je eigen keuze geweest om je wederrechtelijk zaken van een ander te verwerven… en… dan is “aan de verkeerde kant van een schietijzer belanden” het “ondernemersrisico”…
aan de andere kant weet ik ook niet wat de impact is van een wapen gebruiken tegen een mens… ik heb alleen ervaring in het schieten op aluminium platen, Kartonnen kaarten en stropakken, met resp. FN FAL, Diane 75 en Barnett Recurve handboog.
Op het moment zelf, als je eigen leven bedreigd wordt, zal het je weinig moeite kosten denk ik… 't is “hij of ik”…maar die klap komt denk ik later…
'k hoop dat iedereen alles een beetje te boven komt…
Beschaafde mensen plegen geen overval. Overvallers weten dat ze een risico lopen, vind het wel vervelend voor deze juweliers. Hoop niet dat die vrouw er een trauma aan over houd. In ieder geval weer een paar criminelen minder.
verschrikkelijk wat er is gebeurd dit gun je niemand, of we ooit te weten komen wat er precies is gebeurd blijft een tweede. Je schiet niet zomaar twee overvallers neer dat vergt wel zekere ervaring met vuurwapens, zeker in zo,n stress volle situatie als deze.
Heeft niets met ervaring te maken, dit zijn primaire reacties. Je komt er pas achter welke primaire reactie je hebt als je in een dergelijke situatie terecht komt. Hoe dan ook alleen maar verliezers in dit verhaal.
Quote uit de krant
"Het verhaal gaat dat de juweliersvrouw de overvallers heeft beschoten. Zij zou thuis, op korte afstand van de winkel, de beelden hebben kunnen zien van bewakingscamera’s in de zaak en zou erheen zijn gegaan toen ze zag dat er iets mis was. De politie wil niet zeggen of de vrouw als verdachte wordt gezien."
Is dat dan nog een primaire reactie, kan je je afvragen.
Als ze inderdaad met een geladen vuurwapen naar de winkel is gegaan en daar vervolgens twee mensen heeft doodgeschoten, dan zou dat weleens heel vervelend voor deze mevrouw kunnen gaan aflopen. Ze had immers tijd zat om andere keuzes te maken.
Benieuwd waar dit op uit gaat draaien.
Zelfs in dat geval deed ze niet anders dan de overvallers,
in dat opzicht actie is reactie,
deze wannabe overvallers zijn met een gestolen auto gewapend
naar deze juwelier gereden met de bedoeling hem te schieten
zodra hij verzet zou plegen,
ook zij hadden tijd genoeg zich te bedenken,
En juist in de afstand die deze vrouw moest afleggen kan er vanalles door haar hoofd gespookt hebben, waardoor ze niet
realistisch op de situatie kon reageren ( quod non )
Als het verhaal klopt, wat we nog moeten afwachten, vraag ik me toch af hoe de vrouw aan een pistool komt. Je krijgt in Nederland als juwelier heus geen wapenvergunning om jezelf te verdedigen. Misschien om een andere reden gekregen. Misschien ook niet.
Lid van een schietvereniging mss.
Waren in 2010 ook al overvallen. Ik zou me ook wapenen.
Tis toch niet normaal…Mensen doen gewoon hun werk.
Ben benieuwd of de overvallers Jan-Jaap en Frits Hendrik oid heten.
Maar mss heb ik het fout…ben alleen bang van niet.
Als het verhaal klopt, wat we nog moeten
afwachten, vraag ik me toch af hoe de vrouw aan
een pistool komt. Je krijgt in Nederland als
juwelier heus geen wapenvergunning om jezelf te
verdedigen. Misschien om een andere reden
gekregen. Misschien ook niet.
zelfs een psychoot als Tristan van der V. had legaal diverse
wapens
en ik vermoed dat het krijgen van een wapenverlof
voor sommige personen wat “eenvoudiger” wordt / werd gemaakt
( waaronder juweliers en personen die reeds eerder zijn bedreigd ) tegelijk denk ik dat sedert die schietpartij in het winkelcentrum de politie wel wat strenger is geworden.
Ben benieuwd of de overvallers Jan-Jaap en Frits
Hendrik oid heten.
Maar mss heb ik het fout…ben alleen bang van
niet.
Tuurlijk jongen. Het zijn weer die buitenlanders.
Laat 1 dingen duidelijk zijn: Wat mij betreft wordt deze mevrouw direct vrijgelaten en krijgt ze samen met haar man alle therapie die nodig is om dit te verwerken.
Maar van dit soort Telegraaf-reacties word ik zo moe. Denk hier even over na: de voorlopig grootste misdaad van de eeuw is gepleegd door blanke mannen in maatpakken. Ali of Mohammed hebben mij geen woekerpolis verkocht, vriend. En zij hebben niet de grootste crisis sinds mensenheugenis veroorzaakt. Dat waren inderdaad Jan Jaap en Frits Hendrik.
En kom aub niet met: ‘in Opsporing Verzocht zie ik alleen maar …’. Want ik zie bij Tros Opgelicht alleen maar blanke koppies als dader.
Er bestaat volgens mij nog iets als “gepast geweld” en ik vraag me af of de dood een gepast antwoord is op een overval. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen idee hoe ik in een dergelijke situatie zou handelen indien ik een vuurwapen zou hebben.
En de hele discussie omtrent ras en afkomst, bah, bah. Als je kijkt naar het ooggetuigenverslag dan waren het “gewoon Hollandse jongens”…
Er bestaat volgens mij nog iets als “gepast
geweld” en ik vraag me af of de dood een gepast
antwoord is op een overval. Begrijp me niet
verkeerd, ik heb geen idee hoe ik in een
dergelijke situatie zou handelen indien ik een
vuurwapen zou hebben.
En de hele discussie omtrent ras en afkomst, bah,
bah. Als je kijkt naar het ooggetuigenverslag dan
waren het “gewoon Hollandse jongens”…
Eric
De dood is m.i. wel een gepast antwoord op een reële bedreiging met de dood.
je zult dus in dit geval eerst het begrip “overval” moeten definiëren.
Er bestaat volgens mij nog iets als “gepast
geweld” en ik vraag me af of de dood een gepast
antwoord is op een overval. Begrijp me niet
verkeerd, ik heb geen idee hoe ik in een
dergelijke situatie zou handelen indien ik een
vuurwapen zou hebben.
En de hele discussie omtrent ras en afkomst, bah,
bah. Als je kijkt naar het ooggetuigenverslag dan
waren het “gewoon Hollandse jongens”…
Eric
Er is altijd wel weer een verdacht figuur die over
ras en afkomst begint alsof dat het drama
erger of minder erg maakt.
Ik vraag me altijd af hoe we zouden reageren als de doodgeschoten overvallers kinderen van een familielid zouden zijn of van een collega of van je achterbuurman of…