Het is zo ver..

Inderdaad Horlogevrinden… een horloge wat ik eigenlijk al een aantal jaren ( pak em beet 7 jaar ) op mijn verlanglijstje had staan.

een Komandirski

da’k er blij mee ben… mooie lichtblauwe wijzerplaat… bezel draait mooi soepel… ze loopt sinds vanmorgen keurig op tijd… de komende dagen zal blijken hoe zuiver ze loopt… maar over het algemeen staan ze bekend als goede klokkies…

:~ proficiat
geniet ervan en op naar de volgende holy grail

Mooi… Maarre Arie zet de bezel eens goed!:)o

Leuk horloge Jan (tu)

jo Schreef:

Mooi… Maarre Arie zet de bezel eens goed!:)o

Done… maar… kan iemand me uitleggen hoe je deze bezel eigenlijk gebruikt?.. over bezels doen de wildste verhalen de ronde…

Ik heb meteen de lederen Cognackleurige band erafgehaald… wel een mooie band hoor… maar veel te “dressy” voor zo’n horloge als deze… dus… Grijze Nato erop.

de volgende “Grail” licht wel vele malen hoger qua prijs… Vostoks zijn eigenlijk wel leuk… voor 25,- heb je een waterbestendige klok, met schroefkroon en een “in-house” movement… bij sommige andere merken komt 2500.- eerst voor die specs… en… ik geloof dat deze kalibertjes uitblinken in nauwkeurigheid…

En alweer zo’n leuke Rus, proficiat!

correct me if I am wrong
ik dacht dat je die bezel moet zien als symbool
voor 50 minuten,
en dat je als duiker 1 minuut op 50 meter diepte kon werken
en vervolgens zonder decompressie tijd naar boven kon,
en dat je 25 minuten op 25 meter diepte kon werken zonder
tussenstop opweg naar de oppervlakte ( het totaal aantal meters en minuten mocht nooit meer zijn dan totaal 50.
zoiets ?

Zet het eerste rode bolletje (de meest linkse, in dit geval) op de minutenwijzer. Op de tweede foto zou 'ie dan op 40 min/ 8 uur komen te staan. Vervolgens kun je duiken/iets anders gaan doen en in één oogopslag zien hoe lang je bezig bent. Is het vijf over, kun je meteen zien dat je 25 minuten bezig bent zonder te bedenken hoe laat je ook alweer begon of bijbehorend hoofdrekenen.

Toegegeven: ik gebruik 'm zelf vaak voor koffiepauzes. Klik klik klik op de begintijd en het kwartiertje kan beginnen. Geen omkijken naar van ‘Wacht even, was ik nou om X of Y begonnen met m’n pauze?’. Ook toegegeven: een bezel met cijfertjes werkt wel iets beter. Maar dit Sovjet design heeft ook z’n charme, hoor :smiley:

Ps. Indien je de reden achter de eerste 15 minuten in het rood wil weten: dat antwoord blijf ik je nog verschuldigd. Dacht dat iets met compressietijden was, maar kan ook gewoon geïnspireerd zijn op een GMT. Iemand anders een eenduidiger antwoord? :stuck_out_tongue:

Gefeliciteerd met je Russische graal (tu). Maaaruh, dat kun je zelf toch veel beter :wink:

ik geloof dat deze kalibertjes uitblinken in nauwkeurigheid…

Moet je geluk mee hebben. Heb vorig jaar een Amphibia gekocht. Liep aanvankelijk -15s/dag, nu al -1 min/dag. Aangezien reparatie duurder is dan vervangen, maar een nieuw kalibertje bestellen…

gr, Marc

Bezels met 15 minuten hebben iets met zeilwedstrijden te maken ofzo je mag dan de eerste 15 minuten niet over de startlijn komen en bent dan 15 minuten bezig met zenuwachtig
iedereen te ontwijken je zeebenen te testen en ondertussen de beste startpositie te behouden.

tot nu toe loopt ze binnen de minuut… heb 'r gekocht vanmorgen om even over 11 uur… dus’t zit met deze wel goed… :slight_smile:
anders stel ik em toch gewoon eens in de 2 dagen bij?.. of ik regel em netjes af als ik een timegrapher heb…
Ik denk dat ik em sowieso binnenkort eens demonteer… en van nieuwe olie voorzie… ik weet natuurlijk niet of, en zo ja wanneer ie zijn laatste service gehad heeft… ik heb de achterkant er al even af gehad… en ik ben zeeer te spreken over hoe het kaliber eruit ziet…

Welcome 2 Russia! Mooi exemplaar :~

en natuurlijk vanavond gekeken naar “From Russia with love”… :slight_smile:

Proficiat! Leuke en kenmerkende klokjes. Heb je deze op de Rikketik gescoord?

Arie Kabaalstra Schreef:

en natuurlijk vanavond gekeken naar “From Russia
with love”… :slight_smile:

B)-

de volgende “Grail” licht wel vele malen hoger qua prijs.

Ben wel nieuwsgierig wat dat is. Zoiets?

:wink:

Gefeliciteerd met deze Rus. En groeten van het neefje:

Overigens, geen idee wat de officiële bedoeling is bij de bezel. Maar ik gebruik het als ‘aftel’ bezel. Dus waar je versie met cijfers gebruikt als stopwatch, gebruik ik de Vostok bezel als timer. Dus het grote rode bolletje instellen op de gewenste eindtijd en aftellen maar. Nogmaals, geen idee of dit ook echt zo hoort, maar voor mij werkt het prima.

Zijn er ook forumleden zonder Vostok? :smiley:

Goede vraag… ik wss er een tot voor kort dus.
Wat de volgende grail betreft. ,Ja de Ulysse Nardin Freak Diavolo is zeker een goed kandidaat. Maar waarschijnlijk nog heel lang boven budget. Daar kan ik heel veel Russen van kopen

Ikke heb geen vostok, maar heb mijn ogen open voor de juiste.
Sowieso wil ik voorlopig alleen nog horloges met zwarte wijzerplaat, ik heb al genoeg zilver en ben zeer terughoudend qua kleurtjes.

Arie Kabaalstra Schreef:

Wat de volgende grail betreft. ,Ja de Ulysse
Nardin Freak Diavolo is zeker een goed kandidaat.
Maar waarschijnlijk nog heel lang boven budget.
Daar kan ik heel veel Russen van kopen

dat was ook meer n grapje. maar omdat je stellig zei dat ie wel vele malen hoger ligt dat je vostok, dacht ik dat je al iets voor ogen hebt. kan me herinneren dat je de v10k ook erg kon waarderen, maar om de 1 of andere reden denk ik dat dat em niet wordt…

Marz Schreef:

Zijn er ook forumleden zonder Vostok? :smiley:

ikkuh. heb ‘slechts’ n poljot :+ http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2348102,2348102