Het klokje tikt niet meer.

Ik heb een Seiko 5 sports al sinds 2018 rond m’n pols. Maar plotseling is hij gestopt met tikken.
Hoeveel moeite ik ook doe om terug beweging te krijgen in het mechanisme. Na enkele seconden stopt hij ermee.

Ik ben er nog niet uit, of het de moeite waard is om hem te laten repareren.

Graag jullie meningen en tips hierover.

4 likes

Ik zou even een nieuwe slinger aan het klokje hangen.

3 likes

Uurwerk vervangen is de snelste oplossing

3 likes

En waarschijnlijk de goedkoopste.
:v:

2 likes

Zelfs van een eigen SKX heb ik laatst het uurwerk vervangen - gewoon omdat ik geen zin had om hem te servicen! :slightly_smiling_face: Meteen wel een upgrade gemaakt, met handopwinden en hacking.

Maar een youngtimer SKX 009J is wel wat meer waard dan een 5-je. Is dus een niet-commerciële, strikt emotionele afweging die je moet maken.

2 likes

Wat is de kostprijs van zo’n nieuw uurwerk?
En waar kan ik deze laten vervangen?

2 likes

Ik doe het even wat rustiger aan, en verwijs graag even door. Hier een waslijst aan mensen die dit (wellicht) willen, en sowieso kunnen:

Ik heb verder geen belang er bij, maar Pierre van Pt_Seiko lijkt me op grond van reviews een prima keuze. Rob van Monsterwatches is een prima “supplier” van Seiko onderdelen en uurwerken, maar meer voor de zelf-sleutelaar. Hoewel hij meen ik zelf ook dergelijke complete klussen aanneemt.

Buiten de inkoopprijs moet je wel rekenen met een stief uurtje werk voor het vervangen en het afregelen. Heel soms is dat af-fabriek al top, maar meestal zit er nog wel 20 minuten extra werk aan.

Reken all-in op minimaal 100 euro, uitloop naar 150.

2 likes

Er zijn toch zat goede Modders op HF die dat uurwerkje kunnen swappen voor een 6pack. (Als je zelf uiteraard een uurwerk mee levert)

2 likes