Het meest iconische horloge per categorie?

Ik voel een “de meest iconische homage” post aankomen…

1 like

Dat gebeurt vaker, maar de Datejust is natuurlijk helemaal geen dress horloge. Het is een sport horloge. :grinning:

Da’s dezelfde misvatting als wanneer mensen met derby’s, brogues of bruin lederen schoenen denken dat ze een geklede schoen dragen. Dit zijn uiteraard ook allemaal vrijetijds- of sportschoenen. De enige formele schoen kan natuurlijk slechts een zwarte Oxford of ook wel Balmoral zijn.

Bruin lederen schoeisel en een Datejust bij een kostuum is dus voor mensen die niet weten hoe het heurt, oftewel paupers. :grinning: :grinning:

De oyster perpetuals en Datejust zijn allicht iconische sport horloges.

Ik snap wat je bedoelt als je de oorspronkelijke gedachte achter het model bekijkt :slight_smile: Maar o.a. door zijn diameter en de Sport horloges van tegenwoordig zie ik het toch echt als een dresswatch.

1 like

Het probleem met de Pogue en de Bullhead is dat niet-hobbyisten ze niet kennen.

Zo dacht ik altijd dat de bullhead en Schots gerecht was… :innocent::innocent:

Da’s bij de Monaco of Carrera niet zo.

1 like

Easy! Geen twijfel mogelijk.
Duiker: Rolex Submariner
Chrono: Omega speedmaster professional moonwatch
Dresser: Patek Philippe Calatrava

Ik vermoed dat dat ook geldt voor een aantal wel-hobbyisten. In alle eerlijkheid hoor ik voor het eerst van een Seiko Pogue. Nou interesseert Seiko mij niet zo veel, maar toch… Een Astron zegt mij meer zeg maar. :wink:

Duiker: SKX; de ultieme en onverwoestbare no-nonsense tool diver, met een mooie heritage. :slight_smile:
Chrono: Monaco, natuurlijk! Een meer herkenbare en coolere chrono is nog niet gemaakt.:sunglasses:
Dress: GS: (die miste ik nog) Ultieme kwaliteit en afwerking.:astonished:, understated, maar zeer exclusief.

4 likes

Onterecht, eigenlijk. Seiko is sinds 1880 in eigen beheer actief en van klokkenmaker uitgegroeid tot Keiretsu waar ook Epson in zit. Ze doen alles in house en maken soms 1912 polshorloges uit eigen manufactuur.

Ze innoveren als bedrijf zoveel dat de ganse Zwitserse industrie aan moet poten om het bij te houden. Specifiek de Pogue draait op een 6139 Chrono, de eerste automatische automatische chronograaf in daadwerkelijke productie.

Je kunt er van houden of niet, maar Seiko dwingt op een paar manieren respect af. Al is het maar omdat ze al 136 jaar zichzelf zijn zonder doorstart of rare investeringsconstructies.

3 likes

Nope, terecht, omdat er weinig tot geen Seiko’s zijn die mij aanspreken. Wat niet weg neemt dat ik zeer zeker bewondering heb voor Seiko an sich en hun geschiedenis in het bijzonder.

On topic; een Seiko Pogue (?) een icoon noemen, werkelijk?

Naar mijn idee zijn er maar weinig echte iconen;

Met stip op 1 de Sub. Dan een hele tijd niets en dan volgen in mijn ogen de Speedmaster, Tank en Reverso.

Patek is een icoon op zich! Gewoon als fabrikant, geen modellen.

Alles daarbuiten is geneuzel van zgn. liefhebbers die het (de laatste tijd) te vaak over geld/waarde hebben en te weinig over liefde. :wink:

Zo is de sub een icoon ofschoon die me niet aanspreekt, terwijl je Rolex om een paar redenen moet bewonderen, en zou ik de “Seiko is en icoon als fabrikant, geen modellen” plaat kunnen draaien. Dat kunnen wij dan goed een borrel bij drinken, of twee, omdat die discussie eindeloos, redeloos en zinloos is. :grinning: gelukkig maar :grin:

Dat het teveel om geld en pissing contests draait, daar kan ik nog niet al te hard in mee gaan. Er zijn hier gode zij dank veel leden die gewoon liefhebber zijn, van Seiko moddende mensen tot lieden die Elma apparaten over hebben tot de kabaalstra’s en bandenmakers van deze wereld en vele vreemde vintage snuiters met aardige rommelmarkt projecten…

1 like

De Pogue is toch wel een echt icoon. Noem maar een horloge op dat er op lijkt, die zijn er niet. Echt een heel uniek klokje is het. Wat wel tegen werkt is het feit dat hij slechts een beperkte tijd in productie is geweest (8 jaar). Dat is eigenlijk met alle Seiko’s het probleem voor een iconen status, ze zijn zo kort in productie geweest.

2 likes

Excuse me?:astonished::slight_smile:
Marinemaster (begonnen als hi-beat 300M diver): nu 49 jaar in productie.
Tuna: nu 42 jaar in productie.
SKX: nu 21 jaar in productie.
Monster: 17 jaar in productie.

En de 6139-600X is ttrouwens van 1969 t/m 1979 gemaakt. Dus da’s toch ook nog 10 jaar. Vind ik niet heel kort. Maar iconisch is ie zeker, de Pogue. Net als een aantal Seiko duikers

1 like

De eerste 300m profeisonele duikers hadden ook nog niet het naampje Marine Master. Na de eerste twee modellen is dat type duiker ook heel lang uit de productie geweest. Je kan dus niet zeggen dat de Marine masters al 49 jaar in productie zijn. Ik dacht hetzelfde voor de Tuna’s dat die in de 90’s niet meer gemaakt werden (correct me if im wrong). Er zijn gewoon zo veel verschillende modellen geweest die niet voor een lange aan eengesloten periode geproduceerd zijn. Daarom is het lastig om te kiezen welke dan het meest iconisch is. Er zijn veel iconen ja, maar een die het meest iconisch is?

Het Rietveld-Schröderhuis is ook iconisch:

Er is er maar een van. Productie aantallen, productie jaren en of iets mooi of niet is zijn strikt genomen geen indicatoren of iets ook daadwerkelijk iconisch is. De Eiffeltoren is iconisch, en ook de Aston Martin DB5 is iconisch. Daar zijn er in 3 jaar tijd zo’n 250 van gemaakt, dus niet direct een VW Golf-achtige productie run, zeg maar. :slight_smile:

Ik heb het in mijn vorige post toch vrij duidelijk uitgelegd? Het gaat om het meest iconische horloge, dat is gewoon lastig bij zo veel varieteit en verschillende modellen per periode. Wat vind jij de meest iconische Seiko als je er 1 moest noemen?

Om bij de originele vraagstelling te blijven is de Tuna voor mij een iconisch duikhorloge omwille van het verhaal er achter, het aantal “eersten” wat er in verwerkt was en het feit dat je een Tuna uit duizenden herkent en het ook nergens een afgeleide van is.

De meest iconische Seiko zou voor mij de SKX zijn, en dat zit 'm er nou juist wel in dat dat ding echt een cultstatus heeft verworven in de 21 jaar dat ie gemaakt is. :slight_smile:

Nou, deze dus als je het mij vraagt :blush:

1 like