Het meest iconische horloge per categorie?

Naar aanleiding van de discussie over het meest iconische model per horlogemerk ben ik eigenlijk wel benieuwd wat iedereen kiest als we het per categorie opdelen?

Is de Submariner de meest iconische duiker? En de Speedmaster de meest iconische chrono? Of toch de Daytona? En welke dresser? Flieger? Enz…

Dus bij de duikers één van deze?

Bij de Chrono’s?

Dresser?

En bij andere categorieën? Fliegers? Toolwatches? Quartziconen?

1 like

duikers submariner
chrono speedmaster welke andere is ooit op de maan geweest den meeste andere wel in raceauto’s
dressers calatrava omdat ik dat vind-)

1 like

Nou ben benieuwd!!

Zou om te beginnen de iconen aanpassen naar de authentieke versies. :slight_smile:

1 like

Meistersinger bij de Einzeigers?
Glycine Airman bij de GMT watches?

Deze dus :slight_smile:

2 likes

Of deze :slight_smile:

2 likes

De bulova moonwatch :wink:

Niet deze? :grin:

Nee, wel heel mooi, maar niet de eerste. Het woordje professional verpest al veel, een marketing trucje uit de 60er jaren.

1 like

Het is misschien nog wel een optie om per categorie een apart topic te openen. En zelfs dan gaat het nog wat worden…

Bijvoorbeeld pilotenhorloges… Zou je nog kunnen onderverdelen in GMT, chrono’s, militaire chronografen et cetera…

2 likes

Mee eens!
Blijven het ook mooie overzichtelijke topics. Wellicht deze veranderen in duiker?

2 likes

Precies de reden waarom ik nooit voor de Sapphire case back Speedy zal gaan: “The first and ONLY…”…gewoon bullshit!

Duiker: Submariner (overbodig maar: no-date. Submariner is immers zonder datum tenzij anders vermeld :wink: )
Chrono: Speedmaster

Piloot: B-Uhr van de originele huizen: IWC, Lange, Stowa, Wempe, Laco
GMT: Rolex GMT Master (I)
Dress: PP Calatrava

Sport: JLC Reverso…denk een van de eerste polshorloges die rekening hield met de beoefening van een specifieke sport en tot op de dag van vandaag een icoon.

2 likes

Heb wel es ergens een verhaal gehoord dat er bulova acutrons meerwaren om een backup te hebben en omdat ze accurater waren dan de omega’s. Weet niet of het klopt trouwens!

Reden dat voor mij dit hem misschien wel is, is dat deze naar de maan is geweest. Toch een beetje de reden dat we de Speedmaster überhaupt als icoon overwegen toch?

Deze is niet naar de maan geweest. :slight_smile: Dat was deze:

1 like

Ah, je hebt gelijk! Dan kies ik die! :grin:

De iconen zoals ik ze zie hebben vaak niets met mijn smaak te maken, maar puur met publieke perceptie.

Duikers - Ja, de 50 Fathoms was er eerder. Ja, de Omega heeft recente Bond-cred. Ja, de SKX00x heeft 20 jaar ongewijzigde geschiedenis op vele polsen. Ja, de 62MAS heeft Captain Willard cred, en tot slot is de Tuna de meest eigenwijze van het stel. Maar het onbetwiste icoon is de Rolex Submariner. Iedereen kent 'm. Iedereen maakt 'm. Iedereen wil 'm. Nou ja, de meesten. :slight_smile:

Fliegers - Ja, Stowa maakt van de mooisten op de markt. Ook Oris en Alpina zijn tof, maar geen iconen. Ja, Laco probeert het ook. Ook Breitling’s Navitimer en Glycine’s Airman zijn zeer bekend. Maar uiteindelijk is de IWC Big Pilot de flieger die bij iedereen bekend is en als de standaard wordt gezien.

Chrono’s - Ja, de Monaco is arguably de eerste en een van de meest iconische. Ja, de Pogue doet een duit in het zakje, ook op de maan, net als Bulova. Maar uiteindelijk blijft de Speedmaster met die eer strijken, althans, in horlogekringen.

Dress Watches - Hier wordt het een stuk moeilijker. De Cartier tank? De Patek Calatrava? De JLC Reverso? Of toch de Rolex DateJust? Gegeven alle dress watches die ik zo voorbij zie komen zou ik zeggen de Calatrava, maar da’s een WIS vooroordeel. Het is wel het archetype van wat een dress horloge hoort te zijn.

Quartz / Electrische horloges - Het horloge wat Zwitserland ten gronde richtte is de Seiko Astron uit 1969. Daarna kwamen hele hordes met quartzen, waarvan de Grand/King Seiko’s voor mij iconen zijn. Ook Bulova met z’n stemvorken en Hamilton met z’n Ventura probeerden het, maar uiteindelijk is een vierkant Casio LED horloge, al dan niet met rekenmachine, van zo’n 40 Euro het icoon op quartz gebied.

Bauhaus horloges - Heel Duitsland maakt ze. Nomos kietelt onder WIS mensen het meest. Stowa en Archimede maken ook zeer strakke Bauhaus horloges, en met veel fantasie, als je Bauhaus met De Stijl mengt, zou zelfs een Mondaine onder de stroming kunnen vallen. :slight_smile: Maar uiteindelijk denk ik dat de Junghans Max Bill serie met die eer gaat strijken by popular demand.

4 likes

In de ruimte hadden we Pogues, Komandirskies, Bulova’s, you name it. Op de maan… Ja, ik zit nog op een beter European Space Program te wachten zodat ik een goeiekope G-shock op Mars aan ga treffen. :slight_smile:

Eens over de eerste 3. Dus Submariner, Speedmaster en Big Pilot.

Qua dresser moest ik als eerste aan de Datejust denken.

Ik vind dat bij de chrono’s de Seiko Pogue er zeker tussen hoort als een waar icoon. Een betaalbare chrono welke ook nog eens naar de ruimte is geweest. Het horloge heeft een echte iconische status gekregen in mijn ogen.

De Seiko Bullhead heeft ook een iconische status, de status van de meest iconische bullhead denk ik zo. Er zijn meer bullheads maar bij lange na niet zo iconisch als de Seiko.

Bij de meest iconische duiker ben ik het eens met de Rolex sub, hoewel ik de Omega Ploprof ook wel erg iconisch vind…

Verder hoort de JLC Reverso natuurlijk ook tussen de meest iconische horloges, maar is het een dresser of een sports (zoals hierboven geopperd), dat laat ik even in het midden…

2 likes