Ik heb een ca. 40 jaar oude zakhorloge van het merk Mora met 17 jewels.
Ik weet dat Mora een merk was van Omega, speciaal voor de Zweedse en Deense markt.
Graag zou ik wat meer willen weten over het merk Mora, maar al mijn gezoek op het internet heeft nog maar zeer weinig opgeleverd.
Heeft iemand wel meer gegevens, ik verneem het graag.!
Ik kan je niet veel over het merk vertellen, maar aangezien het een zakhorloge is zal de waarde nihil zijn. Als het zilver is heeft het nog de zilverwaarde maar daarmee houd het ook wel op.
Nihil? , zou het over X aantal jaren precies zo gaan met onze pols troetel kindjes
Hoop het niet😂
Snap ik, het is zo maar een gedachte.
Kan zijn dat dan de juiste tijd zo maar op de nagel van je dikke duim te zien is , oder so etwas
Bedankt voor deze url
Mora was het handelsmerk van Piltz & Co, een groothandel in uurwerken, fournituren en optiek in de Barentszstraat Den Haag. Eigenaar was ene meneer Mensinga Wieringa, en deze verkocht het bedrijf in de jaren 70 van de vorige eeuw aan Visser & Noorman, een groothandel in uurwerken & Optiek met als hoofdvestiging Groningen (aan het oude kerkhof). Na het overlijden van Sjoerd Visser (eigenaar-directeur) zijn alle vestigingen geleidelijk aan opgedoekt. Piltz & Co had naast het horlogemerk Mora het importeursschap van Delvina Geneve, Aero Watches, Metamec wekkers en klokken, Peter wekkers en Hermle uurwerken. De afdeling fournituren was de dagelijkse ontmoetingsplaats van de Haagse uurwerkmakers, en werd gerund door ene Brandsema.
Vandaag een soortgenoot binnengekregen, lijkt nauwelijks gebruikt, vermoedelijk origineel doosje. Zo te zien dezelfde kast maar een andere wijzerplaat en decentrale secondenwijzer. Parrenin X40 uurwerk.
Hoewel het horloge waarschijnlijk jonger is leek het me leuk en stijltechnisch verantwoord om hem op een jaren 50 fiets te monteren. Echter nu ik hem in werkelijkheid zie denk ik dat hij toch ook regelmatig in mijn broekzak zal zitten!
Nog wat meer info m.b.t. dit taschenuhr:
Mora blijkt dan in het geval van dit (aldus uhrforum kwalitatief goede) zakhorloge enkel een wijzerplaatmerk te zijn. Nagenoeg identieke klokjes zijn verkocht onder verschillende merknamen.