Het moest weer eens: eigen maaksel, limited edition

Geslaagd, erg mooi!

1 like

Leuk om te doen en niet echt moeilijk. Alles wat je nodig hebt is materiaal, tijd, geduld, een vaste hand en wat gereedschap. Eerst een brakke Seiko 5 op Ebay bestellen en daar op oefenen en dan aan de slag met iets serieus.

2 likes

Dat vind ik meestal wel prettig op n horloge.

T resultaat ziet er fraai uit. Vooral de combi v geborstelde kast en gepolijste bezel vind ik fraai.
Dat heb ik ook bij mn Marina Militare veranderd. Geheel geborsteld was me net iets te tool.

1 like

Mooi gedaan, wilde zelf deze bouwen :joy:

1 like

Ook een idee, met de nieuwe 5KX.
Ik wilde vooral ook een keer een 36mm kast hebben. Nog een prettige eigenschap van de Lucius Atelier kast: het uurwerk past perfect, maar zit net nog los als de achterkant er niet op geschroefd is. Tijdens het bouwen kun je het er dus gewoon uit laten vallen (iets op de open kast en dan het geheel omdraaien). In Seiko kasten zitten (bij mij tot nu toe in ieder geval) de uurwerken altijd enigszins klem. Als je ze er nog even uit wilt halen, moet je kracht zetten en dat wil ik liever niet met een uurwerk.

1 like

Ik geloof je meteen, dit wordt mijn eerste mod. Dus ik ben me nog aan het inlezen en kijken. Daarom heb ik ook voor de 5KX gekozen omdat ik dan alleen wat hoef te vervangen in plaats van een heel horloge bij elkaar zoeken en in elkaar zetten.

1 like

Goed plan, vooral hoef je niet het asje van de kroon op maat te maken, want dat is the stuff of nightmares. Een halve millimeter te kort en je kunt een nieuw asje bestellen. Hoewel, ik heb me er één keer uit gered door twee korrels (of was het er één?) zout in het schroefgat te doen voordat ik het asje erin schroefde, zo was hij net weer lang genoeg…

2 likes

Bijzondere oplossing :joy:

Nu we het er toch over hebben hoe haal je de kroon uit het horloge als je het deksel eraf hebt en het uurwerk eruit wil halen?

1 like

Je moet een klein knopje indrukken met de kroon helemaal ingeduwd in de kast. Ingedrukt houden en dan de kroon eruit trekken.

image
(Foto gejat van WatchFreeks)

1 like

Dat bedoel ik dus, voor een out-of-the-box uurwerkje best aardig :grin: