Het mooiste voor vader - in het groen

Is geen topper op leer, te hoge kast en lugholes zitten ver van de kast.

1 like

Okay dan :wink:

Als hij van fel groen houdt is dit ook een hele leuke optie die wat minder voor de hand ligt. Is mijn oude horloge. Zelfs een beetje spijt dat ik hem heb laten gaan. Kan ook prima op leer een loopt circa +1 per dag. ≥ Paul Picot Gentleman 40 automaat, full set 2023. — Horloges | Heren — Marktplaats

2 likes

Als het groen is en het mag wat kosten kom ik al snel bij Breitling uit.
De groene Top Time B31 in het bijzonder, staat ook meteen op leer.

7 likes

Vindt je :man_shrugging:t3:

6 likes

Vanaf die hoek goed te pruimen. Helaas niet te zeggen als je er anders op kijkt. Maar dat was mijn ervaring met de BB41. Een ander zal zich er misschien niet aan storen.

1 like

Ik niet :wink:

3 likes

images (1)

4 likes

Kleine update, we zijn er nog niet uit, maar het heeft ook geen haast. Een ander horloge dat nu in de lijst staat is de IWC spitfire 39mm in het brons. Nou heb ik die zelf eerder gehad, niet in het brons, en dat is wel een ideaal allround horloge.

https://www.iwc.com/eu-en/past-collections/pilot-watches/iw326802-pilots-watch-automatic-spitfire

Maar wat denken jullie van brons? Want dat gaat patineren. Wat zijn daar jullie ervaringen mee?

Als ik één horloge zou hebben dan zou ik geen brons model willen hebben, maar als afwisseling met 1 of 2 andere vind ik het mooi.

Dat is de charme van brons, maar als je daar niet van houdt ook eenvoudig te verwijderen (citroensap).

Je wilde toch groen? :wink:

6 likes

Ergens stoort het mij heel erg dat IWC zijn pilot horloges aan het verneuken is.

Vroeger had je twee lijnen. De Big Pilots waren gebaseerd op het Duitse ontwerp van het ReichsLuftfahrtsMinisterium, RLM. Dat waren echte Fliegers, dus grote jongens met de kenmerkende ruit-vormige wijzers zoals we die ook van Stowa, Archimede, Laco en anderen kennen.

De tweede lijn die je had waren de Mark X… horloges. Die waren ergens tussen de 36-38mm, en waren gebaseerd op het Royal Air Force ontwerp, de RAF. Deze hadden dus ook de kenmerkende RAF wijzerset, namelijk een stubby rechthoekige uurwijzer, en een langer potlood voor de minuten. Zie hier de OG 36mm versie, en let op de positie van het datumveld:

Wat IWC nu produceert is een lui en slap aftreksel. Ze noemen het een Spitfire, maar komen dan met een veel te grote Duitse Flieger-stijl aankakken. Ik kan daar niet overheen komen, alle authenticiteit is er uit gemept op deze manier. Ik zag in een ooghoek zelfs een “Spitfire” voorbij komen in 43mm met een Duitse Baumuster B wijzerplaat. Dat is je reinste Beobachtungsuhr ooit, dus Winston Churchill draait zich in z’n graf om.

• Te groot voor een RAF stijl Pilot :x:
  • Kast nipt te groot voor het uurwerk, dus datum iets naar binnen :x:
  • Foute wijzers voor een RAF stijl Pilot :x:
  • Mix van hagelwitte print met fauxtina lume :x:

Ik vind het gimmicky. Ten eerste zijn die horloges nooit van brons geweest en ten tweede kan ik de onvermijdelijke vlekken niet uitstaan. Even los van het feit dat dat hele horloge gewoon niet klopt, historisch gezien, terwijl IWC er wel prat op gaat één van de historische levaranciers van beide luchtmachten te zijn geweest.

Dat, en het is niet groen.

Maar als ik dan al een Flieger voor vader zou kopen, wat heel, heel erg ver weg staat van de Glashütte Original die hij gewoon mooi vond en eigenlijk had moeten kopen, ja…

De Archimede Pilot 39. Ik zou 'm in staal nemen, maar als hij brons wil kan dat. Ik vind dit een fijn horloge omdat:

• Kleiner dan de equivalente Stowa, die 40mm is :white_check_mark:
  • Mooi platte kast, maar 9,8mm, dunner dan Stowa, Laco of IWC :white_check_mark:
  • 100m waterdicht, dus echt echt geschikt voor alledag :white_check_mark:
  • Speels tintje aan de klassiek hitte-geblauwde wijzers :white_check_mark:
  • No date :white_check_mark:
  • Geen mix fan hagelwit met fauxtina :white_check_mark:

image

Bam. En het scheelt echt een belachelijke hoop geld. Wat IWC daar voor durft te vragen, voor een standaard Flieger met een off the shelf (licht gemodificeerd) standaard uurwerkje is een godsliederlijk schandaal. Een Stowa of Archimede heb je tussen de 900 - 1500 Euro, afhankelijk van de versie die je neemt.

Dan kun je beter een groene Breitling top Time scoren voor dat geld:

8 likes

Geweldig bedankt voor je uitgebreide reactie, koffie zit nog net in de beker na het lachen.

1 like