Het mysterie van oranje duikers

Zelf ben ik niet zo’n fan disfunctionele kleuren op toolwatches. Niet ieder land omarmt oranje als nationale trots, en toch zijn oranje duikers een ding. Nu ben ik op zoek naar de echte reden waarom oranje daar zijn intrede deed. Dus ben ik benieuwd naar jullie theorie.

De vele duikhorloge fanaten hier weten wel dat Jacques Cousteau indertijd tegen Doxa aangaf dat oranje zijn voorkeur genoot. Maar waarom?

De Doxa website weet hier hetvolgende over te zeggen

The team asked a simple question: “Does a black dial underwater make the most sense?” To answer this question the team’s engineers investigated the physics of light underwater. Divers were sent down to various depths in Lake Neuchatel nearby and practically every color of the rainbow was tested. After countless dives there was one clear winner for the range in which most sports divers operate: bright orange. It became a signature trait and the orange of a DOXA SUB is hard to miss, above and below the surface.

Zelf vatten ze dat samen als: the orange dial which greatly improved readability underwater

Hoewel ik denk dat Jacques en zijn team vrij goed wisten wat ze deden en schitterend pioniers-werk leverden, zijn toch een aantal gaten in deze story:

1/ De natuurkundige regels voorspellen de beste resultaten met zwarte dial - witte wijzers
De praktijk bevestigt dat ook, en dat zie je in veel toolwatches die geschikt moeten zijn voor low visibility omgevingen.
Onder water heb je reeds genoeg partikels die voor strooilicht zorgen, onnodige reflecties vermijd je liever.

2/ Andere merken uit het pionierstijdperk van het duiken volgden de trend niet

3/ Oranje verliest zijn felheid onder water, ook het oranje van Doxa. Enkel als je er met een lamp op schijnt op grote dieptes zie je dat het orangje is.

De diepte waarbij je het kleur verliest hangt wel wat af van hoe fel de zon schijnt, en hoe de zichtbaarheid onder water is. Maar onderstaande toont een gemiddelde.
image

Waarom dan wel oranje?

Mijn eigen theorie: Eens je ziet dat je wijzerplaat terug oranje kleurt, dan weet je dat je dat je tussen de -10m en -5m zit. Een ideale diepte om een veiligheidsstop in te lassen om zo de stikstof uit je bloed te laten verdwijnen. Dus het oranje is er niet voor de leesbaarheid, maar als een back-up voor je dieptemeter.

Benieuwd of er nog andere inzichten zijn!

15 likes

Nou, dan gooi ik deze er maar weer in:

8 likes

Mooi voorbeeld van marketing dmv een goed verhaal.

Ik denkdat de gemiddelde koper nog niet eens aan duiken denkt, als hij een horloge kiest.
Die kijkt gewoon naar wat hij mooi vindt.
Je denkt toch niet echt dat de gemiddelde duiker op het forum ooit dieper komt dan de bodem van een zwembad

1 like

Het filmpje verklaart nog niet waarom oranje beter leesbaar zou zijn.

En is ook in water met zeer goeie visibiliteit gefilmd.

Haha mijn Doxa komt nog niet eens onder de kraan. Ik vertrouw de afdichtingen niet op horloges. Ik vertrouw sowieso niets en niemand…:flushed:

Blijft gewoon een heel fijn kleurtje. Lekker apart.

8 likes

Zelf bij duikers komen de meeste duurdere duikhorloges niet op diepte. Liefst een beater in zo’n omgeving.

Maar ik hou van de ‘heritage’ van horloges, dus deze rare trend maakt me wel benieuwd.

Nee, maar

lijkt niet te kloppen

Plaatje voor de sfeer:

Heel goed uitgangspunt. Niets en niemand zijn ook de enige 2 die te vertrouwen zijn.

Precies, dat moet het uitgangspunt zijn.
Heb ik met geel.
En wat voor kleur horloge ik ook heb, met min 6.5 zie ik onder water toch nix.

1 like

Ik denk ook dat het met name een mooi marketing verhaal is. Op zich jammer dat er een hele ‘natuurkundige’ argumentatie bij de haren bij wordt getrokken maar ik snap ook dat een merk als Doxa alleen maar keuzes maakt op functionele gronden en niet op ‘mode’.

Ik heb mijn ogen altijd dicht onder water…

Lenzen Eddiel, mijn vrouw dook met min 14.
Iets minder handig, maar je kunt zo wel die mooie ‘silent world’s zien’ (die eigenlijk niet altijd stil is)

Of zoals mijn jonger broertje vroeger zei: Jakkes Kaustau.

Heb ik meer dan 40 jaar gedragen.
En dan, plotseling, gaat dat niet meer. Dan zijn je ogen er klaar mee.
Maar is geen drama hoor. Tegenwoordig gaat er op vakantie een setje daglenzen mee, voor die paar uurtjes bij zee lukt dat nog wel, en aan duiken heb ik eerlijk gezegd ook totaal geen behoefte.
Een groot voordeel van 60+er zijn is ook dat je beseft dat je niet meer alles mee hoeft te maken.

1 like

Geen idee waarom maja…

1 like

Ja, daarmee heeft ze nu implantaat lenzen, uit voorzorg.

1 like

Niet oranje, maar ook deze 3 blijven graag boven water.

1 like

Gek op oranje duikers! :orange_heart:

2 likes

als ik de grafiek goed bekijk zou het purper moeten zijn, aubergine of zo? niet dat ik ooit maar op 46 m onder water wil zwemmen

1 like

hier staat ook nog wat zinnigs: Zeven mythes over duikhorloges

2 likes

Als amateur freediver kom ik toch niet zo heel diep. Mijn Doxa sub300 voldoet perfect. :grin:

7 likes