Zelf ben ik niet zo’n fan disfunctionele kleuren op toolwatches. Niet ieder land omarmt oranje als nationale trots, en toch zijn oranje duikers een ding. Nu ben ik op zoek naar de echte reden waarom oranje daar zijn intrede deed. Dus ben ik benieuwd naar jullie theorie.
De vele duikhorloge fanaten hier weten wel dat Jacques Cousteau indertijd tegen Doxa aangaf dat oranje zijn voorkeur genoot. Maar waarom?
De Doxa website weet hier hetvolgende over te zeggen
The team asked a simple question: “Does a black dial underwater make the most sense?” To answer this question the team’s engineers investigated the physics of light underwater. Divers were sent down to various depths in Lake Neuchatel nearby and practically every color of the rainbow was tested. After countless dives there was one clear winner for the range in which most sports divers operate: bright orange. It became a signature trait and the orange of a DOXA SUB is hard to miss, above and below the surface.
Zelf vatten ze dat samen als: the orange dial which greatly improved readability underwater
Hoewel ik denk dat Jacques en zijn team vrij goed wisten wat ze deden en schitterend pioniers-werk leverden, zijn toch een aantal gaten in deze story:
1/ De natuurkundige regels voorspellen de beste resultaten met zwarte dial - witte wijzers
De praktijk bevestigt dat ook, en dat zie je in veel toolwatches die geschikt moeten zijn voor low visibility omgevingen.
Onder water heb je reeds genoeg partikels die voor strooilicht zorgen, onnodige reflecties vermijd je liever.
2/ Andere merken uit het pionierstijdperk van het duiken volgden de trend niet
3/ Oranje verliest zijn felheid onder water, ook het oranje van Doxa. Enkel als je er met een lamp op schijnt op grote dieptes zie je dat het orangje is.
De diepte waarbij je het kleur verliest hangt wel wat af van hoe fel de zon schijnt, en hoe de zichtbaarheid onder water is. Maar onderstaande toont een gemiddelde.
Waarom dan wel oranje?
Mijn eigen theorie: Eens je ziet dat je wijzerplaat terug oranje kleurt, dan weet je dat je dat je tussen de -10m en -5m zit. Een ideale diepte om een veiligheidsstop in te lassen om zo de stikstof uit je bloed te laten verdwijnen. Dus het oranje is er niet voor de leesbaarheid, maar als een back-up voor je dieptemeter.
Benieuwd of er nog andere inzichten zijn!