Het mysterie van oranje duikers

Zelf bij duikers komen de meeste duurdere duikhorloges niet op diepte. Liefst een beater in zo’n omgeving.

Maar ik hou van de ‘heritage’ van horloges, dus deze rare trend maakt me wel benieuwd.

Nee, maar

lijkt niet te kloppen

Plaatje voor de sfeer:

Heel goed uitgangspunt. Niets en niemand zijn ook de enige 2 die te vertrouwen zijn.

Precies, dat moet het uitgangspunt zijn.
Heb ik met geel.
En wat voor kleur horloge ik ook heb, met min 6.5 zie ik onder water toch nix.

1 like

Ik denk ook dat het met name een mooi marketing verhaal is. Op zich jammer dat er een hele ‘natuurkundige’ argumentatie bij de haren bij wordt getrokken maar ik snap ook dat een merk als Doxa alleen maar keuzes maakt op functionele gronden en niet op ‘mode’.

Ik heb mijn ogen altijd dicht onder water…

Lenzen Eddiel, mijn vrouw dook met min 14.
Iets minder handig, maar je kunt zo wel die mooie ‘silent world’s zien’ (die eigenlijk niet altijd stil is)

Of zoals mijn jonger broertje vroeger zei: Jakkes Kaustau.

Heb ik meer dan 40 jaar gedragen.
En dan, plotseling, gaat dat niet meer. Dan zijn je ogen er klaar mee.
Maar is geen drama hoor. Tegenwoordig gaat er op vakantie een setje daglenzen mee, voor die paar uurtjes bij zee lukt dat nog wel, en aan duiken heb ik eerlijk gezegd ook totaal geen behoefte.
Een groot voordeel van 60+er zijn is ook dat je beseft dat je niet meer alles mee hoeft te maken.

1 like

Geen idee waarom maja…

1 like

Ja, daarmee heeft ze nu implantaat lenzen, uit voorzorg.

1 like

Niet oranje, maar ook deze 3 blijven graag boven water.

1 like

Gek op oranje duikers! :orange_heart:

2 likes

als ik de grafiek goed bekijk zou het purper moeten zijn, aubergine of zo? niet dat ik ooit maar op 46 m onder water wil zwemmen

1 like

hier staat ook nog wat zinnigs: Zeven mythes over duikhorloges

2 likes

Als amateur freediver kom ik toch niet zo heel diep. Mijn Doxa sub300 voldoet perfect. :grin:

7 likes

Is dat niet meer gebaseerd op militaire toolwatches?
Daar is een mat zwarte plaat incl witte wijzer (met lumen) de beste keuze.
Het matte op de plaat is bewust gekozen ivm het vermijden van ongewenste reflectie.

Ergens denk ik dat een lichte kleur (oranje, geel of groen) prima werkt met zwarte wijzers

Op vliegtuig instrumenten wil je idd mat zwarte achtergrond om leesbaar te zijn ik volle zon.

Op taktische horloges wil je dat zwart om niet zichtbaar te zijn.

Onder water is het inderdaad anders, maar daar heb je 3 typische gebruiken:

  • ondiep met ongevingslicht, goed leesbare wijzers en bezel punt nodig. Denk dat kleur hier weinig impact heeft.
  • weinig omgevingslicht, goeie visibiliteit: goeie lume nodig, op wijzers en bezel. Kleur ook minder van belang
  • weinig omgevingslicht en slechte visibiliteit: hier moet je schijnen met je licht op je horloge. Dan is hoog contrast nodig om leesbaar te blijven, en wil je zo weinig mogelijk weerkaatsing naar je ogen. Want je ogen moeten gewend blijven aan het duister.

Horloge is toch gewoon backups voor je duikcomputer?
En om die chickies voor en na de duik te imponeren terwijl je aan je Amstel Bright, Bintang, Saporro, Corona zipt met om je linker pols een Sub.

Ja, en als je verantwoordelijk duikt zelfs maar 3de oplossing. Als je computer het opgeeft val je eerst terug of de computer van je buddy. Veel gemakkelijker.

Maar vroeger was het je onontbeerlijk.

Hier is ArtyA, een duikhorloge dat de verdwijnende kleuren gebruikt als dieptemeter wat blijkbaar goed werkte tijdens de testen :diving_mask:

1 like

Leuk artikel, dank voor de link

1 like