Het mysterie van Tissot 2461

Beste experts en meelezers,

Ik heb een probleem met een Pontiac memodate met cal. Tissot 2461.

Op de timegrapher loopt het horloge zo:

Op zich erg netjes, de amplitude kan nog beter als de stenen nog eens schoongemaakt zouden worden.

MAARRRRR…

Als ik het horloge gelijk zet met een quartzhorloge en ik kijk de volgende morgen, loopt de Pontiac gigantisch voor! Meer dan twee uur. En de timegrapher zegt + 10 sec…

Hebben jullie een idee, tip oid?

Het gaat om deze Memodate…

Overigens wens ik alle lezers een voorspoedig 2023!

Serge

6 likes

De amplitude is wel erg laag, ik zou uurwerk reviseren en nieuwe veer monteren en pas gaan afregelen met een amplitude van 260/270

2 likes

En als je een meting doet met het horloge in een andere positie wat zijn dan de waardes. Deze meting zal face down zijn ben benieuwd naar de meting face up. Succes

1 like

Wat is de amplitude face up/face down, crown up/crown down? Volgens mij is de gemeten amplitude wel heel laag.

Hoi,

Meer mensen adviseren over de amplitude. Die ga ik zeker onderzoeken met een service en een gesmeerde veer.

Maar een lage amplitude kan toch niet voorlopen veroorzaken? Zeker omdat de timegrapher + 10 sec. aangeeft.

1 like

Ik zal morgen ee amplitude in 4 verschillende posities weergeven…

Volgens mij is het Tissot 2461 uurwerk hetzelfde als het Omega 1481 uurwerk. Lift Angle moet dan ingesteld worden op 48!

1 like

Is dat een instelling op de timegrapher?

Hoi Serge, dat zou een instelbare parameter moeten zijn op de timegrapher inderdaad.

*Ik had f snel gegoogled op Weishi lift angle

Succes!

Ja de LA

Ben benieuwd wat hij dan aangeeft.

Klopt inderdaad maar het scheelt niet zo heel veel; wordt wel nog ietsje erger. (48/52) x 184 = 170°

2 likes

Heb je het uurwerk volledig opgewonden op het afregelapparaat gelegd?
De amplitude neemt daarna nog meer af en dit kan dan heel goed de oorzaak zijn van je afwijking.
Controleer ook eens hoe het uurwerk loopt na een uur of zes, ben benieuwd hoe de waardes dan zijn.

1 like

Gewoon dramatisch… helemaal.naar - gedraaid, maar blijft veel te snel lopen…

1 like

Gewoon terug naar de basis helemaal uit elkaar goed schoonmaken en een goede veer erin en dan kijken hoe die loopt.

Ben benieuwd welke afwijking hij dan heeft, laat het even weten

Jeroen

1 like