grootmokum Schreef:
In menig duurder horloge zijn de uurwerken
verfraaid.
Verguld, ver-andermateriaald, van graveringen en
slijpingen voorzien, blauwe schroeven en zo meer.
Vaak hebben we ook dan zicht op die uurwerken,
omdat er een glasbodem in zit.
Maar het komt ook zat vaak voor dat er gewoon een
dichte kast omheen zit.
Als voorbeeld:
In het topic “Welke vintage draag je vandaag” liet
forumlid Bernard onlangs een schtitterende Baume &
Mercier zien.
Daarbij werd aangegeven: “Het uurwerkje van Peseux
is verguld! Dus het goudkleurige zit mooi
weggestopt in het roestvrijstalen kastje”.
Nu ga ik er zomaar van uit dat de meeste bezitters
van duurdere horloges met verfraaide uurwerken
a) geen kastopener hebben en
b) als ze die wel hebben echt hun kostbare goed
niet regelmartig gaan openmaken om dan in stille
bewondering naar het uurwerk te gaan staren.
Dus is het dan vaak alleen nog de horlogemaker die
-vooropgsteld dat er door de eigenaar aan
onderhoud wordt gedaan – al het moois kan
aanschouwen.
Tja, dan vraag ik me af wat eigenlijk het nut dan
is van het verfraaien, vergulden, graveren enz.
van hermetisch opgesloten uurwerken.
Goede vraag!
Heden ten dage is het verfraaien meestal een vorm van toegevoegde waarde.
Door glasbodems, foto’s op internet enz. zien gebruikers wat voor exclusiefs er in hun horloge zit.
Dat dient vaak als rechtvaardiging voor hogere prijzen.
Heeft decoratie dan helemaal geen doel?
Nee, dat is ook niet juist: vele decoraties zijn bedacht met een reden: geblauwde schroeven zijn harder (de koppen) en beschadigen minder bij in- en uitschroeven, daarnaast zijn ze beter bestand tegen oxidatie (roest). Blauwen van schroeven is dus mooi, maar ook functioneel. Bij de meeste ETA’s is het tegenwoordig echter puur decoratief en niet functioneel, omdat de ETA’s geleverd worden met vernikkelde schroeven.
De nikkellaag moet weggepolijst worden voor het blauwen omdat nikkel niet (thermisch) geblauwd kan worden. Dat lukt meestal niet in de keep (waar de schroevendraaier ingaat), zodat die blank blijft.
Het aanbrengen van decoratie als cotes de Geneve heeft ook als doel de roest-resistentie te vergroten (maar is door het vergulden of vernikkelen van uurwerken eigenlijk ook niet meer nodig!).
Je hebt ook nog zaken als het monteren van een rotor met 18k of zelfs tot 22k gouden gewicht. Dit is niet enkel decoratief, maar ook functioneel: meer massa zorgt voor efficiëntere opwinding.
Kortom, veel finishing heeft of had echt een goede reden, maar tegenwoordig is het ook voor een goed deel presentatie richting de cliëntèle.
Lees ook bijv. de volgende artikelen:
Hopelijk heb je hier iets aan!