Naast mijn liefde voor Casio in welke vorm dan ook mag het duidelijk zijn dat ik me de laatste maanden ook veel heb ingelezen over Orient. In mijn zoektocht kom ik soms modellen tegen die velen misschien nog nooit hebben gezien. Wanneer ik een mooi model heb gevonden zal ik er een topic over maken met wat info en fotos natuurlijk. Dit is de eerste…
De JDM Orient Star Retro Future (camera) WZ0031FH
De Orient Star lijn is de duurdere serie van dit Japanse merk. Ze zijn in beperkte mate in Nederland en Europa te krijgen maar het overgrote deel alleen in Azie verkrijgbaar. De naam van dit horloge geeft al aan dat het een kruising tussen retro en modern is en ik denk dat ze daar best in geslaagd zijn. De toevoeging camera komt door de wijzerplaat welke gevormd is als een sluiter van een oud fototoestel.
Voor de technici zijn hier de specs volgens Orient.
Mechanical: Orient caliber 46S54 (vs 46S50 in the non-JDM model)
Self-winding
No hack No HW
23 jewels
SS case and bracelet
Crystal glass sphere (domed mineral)
See through case back crystal
40 hour reserve with indicator
10 ATM water resistant
Lumed hour/minute hands and indexes
Accuracy +25 to -15 sec per day
Case diameter 40mm
Case thickness 13.2mm
Lug width 20mm
Bracelet width 20mm tapering to 18mm at clasp
Weight 164g
Het uurwerk is aan de achterkant niet echt heel spectaculair maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de geskeleteerde voorkant waar je eigenlijk ook het meeste naar kijkt…
Was Orientstar niet de premium lijn, de Grand
Seiko, van Orient?
Je en nee :). Bij Orient heb je:
Orient 3 star: de instap lijn. Er zijn enkele uitzonderingen, maar dit zijn toch de goedkopere modellen vanaf een euro’tje of €50.
Orient: de ‘gewone’ lijn. Begint bij een euro’tje of €100 tot €600-700 (en een enkele uitschieter naar €1200). De top modellen zijn op Orient Star niveau. Sommige modellen zijn zowel als Orient Star als gewoon Orient beschikbaar, afhangende van de markt waarvoor ze zijn uitgebracht (Japan of de rest van de wereld).
Orient Star: de luxe lijn. Begint bij €500-600 tot €3000. Stuk exclusiever. Hier zitten ook de enige (actuele) automatische Orient chronografen bij. Deze modellen zijn hoofdzakelijk voor de Japanse markt. In de Benelux zijn er 2 dealers met een paar Orient Star modellen, omdat er ook eisen zijn voor de dealers.
Royal Orient: de absolute top, vergelijkbaar met Grand Seiko. Vanaf €1300 tot €5000+, maar worden enkel in Japan verkocht (en eBay). De vintage modellen zijn wel voor een stuk minder te krijgen, maar die zijn dan ook (relatief) niet zo exclusief qua vakmanschap.
Al met al is het label ‘Orient Star’ niet gegarandeerd op Grand Seiko niveau, maar het is wel een indicatie dat het een stapje boven de reguliere Orient is.
Was Orientstar niet de premium lijn, de Grand
Seiko, van Orient?
Je en nee :). Bij Orient heb je:
Orient 3 star: de instap lijn. Er zijn enkele
uitzonderingen, maar dit zijn toch de goedkopere
modellen vanaf een euro’tje of €50.
Orient: de ‘gewone’ lijn. Begint bij een euro’tje
of €100 tot €600-700 (en een enkele uitschieter
naar €1200). De top modellen zijn op Orient Star
niveau. Sommige modellen zijn zowel als Orient
Star als gewoon Orient beschikbaar, afhangende van
de markt waarvoor ze zijn uitgebracht (Japan of de
rest van de wereld).
Orient Star: de luxe lijn. Begint bij €500-600 tot
€3000. Stuk exclusiever. Hier zitten ook de enige
(actuele) automatische Orient chronografen bij.
Deze modellen zijn hoofdzakelijk voor de Japanse
markt. In de Benelux zijn er 2 dealers met een
paar Orient Star modellen, omdat er ook eisen zijn
voor de dealers.
Royal Orient: de absolute top, vergelijkbaar met
Grand Seiko. Vanaf €1300 tot €5000+, maar worden
enkel in Japan verkocht (en eBay). De vintage
modellen zijn wel voor een stuk minder te krijgen,
maar die zijn dan ook (relatief) niet zo exclusief
qua vakmanschap.
Al met al is het label ‘Orient Star’ niet
gegarandeerd op Grand Seiko niveau, maar het is
wel een indicatie dat het een stapje boven de
reguliere Orient is.
Leuk topic, maar… raar klokje. Door de vorm van het gat in de wijzerplaat bij 3 uur lijkt het net of de dag en datum schijven ontbreken. En de afwerking van het uurwerkje is nietrs bijzonders. Dan vindt ik m’n Mako een véél geslaagder Orient.