Het Pontiac Maillot Jaune raadsel

Ik heb gisteren een Pontiac Maillor Jaune binnengekregen, die ik gekocht heb omdat ik de wijzerplaat mooi vond

en ondanks het feit, dat ik van dat referentienummer al een exemplaar heb.

Nu heb ik beide horloges eens naast elkaar gelegd en vergeleken.
En zie daar er zijn verschillen:
De nieuweling (eerste foto) heet alleen Maillot Jaune, de ander (tweede foto) heet ook nog Nageur.
Maar beide horloges hebben een schroefbodem en zijn ooit eens waterdicht geweest (Nageur is Frans voor zwemmer en was bij Pontiac een tijd lang het submerk voor waterdichte - volgens de toenmalige norm - horloges.)

Maar nu de text op de bodem:

Beide 1252, maar de nieuweling heeft er nog een 2 achter. Bij de ander staat er 67 in een driehoekje (dat heb ik bij andere Pontiac modellen ook al gezien, ik vermoed, dat dat op de kastenfabrikant duidt)
Bovendien is de vorm van de bodem net iets anders. Bij -2 is het schuine vlak smaller.
Maar het grootste verschil: twee verschillende kalibers. De nieuweling 1252 2 heeft een ETA 2390, de 1252 -67 heeft een ETA 1080.

Waarschijnlijk zal ik nooit kunnen achterhalen wat hier precies aan de hand is. Ik vermoed, dat er een tweede serie gemaakt is met dezelfde referentie hoewel er ook bij de lugs verschillen zijn.
Of bij de bestelling heeft iemand niet opgelet en 1252 opgegeven ipv een ander nummer. En toen hebben ze er maar snel nog een 2 achter geplaatst. Of, of, of.
Op het internet heb ik in februari 2018 foto’s gezien van een exemplaar met referentie 1252 met 67 in de driehoek en kaliber 1080

Nu ga ik maar op zoek naar een ander exemplaar van de 1252 2.
Als hier iemand is, die er ook zo een heeft, mag hij het zeggen.

Oh, en voordat iemand fake roept: de 1252 2 heeft het Pontiac merk binnen in de bodem.
En inderdaad, de -67 heeft geen Pontiac gravure op het werk. Dat heeft heb bovengenoemde exemplaar van 2018 ook niet. (ik post alleen mijn eigen foto’s, die van het internet sla ik op voor “research” doeleinden, maar ik post ze niet.)

12 likes

Blijft een leuk horloge, de wijzers zijn al eens opnieuw gevuld met lichtgevend materiaal volgens mij, dat mooie groen is echt geen Radium :smile: (zoals je in een ander topic noemde)

Maurice , Ik heb een Pontiac Nageur 3sterren antimagnetique in de dial (in Frankrijk gekocht)
De dial is dezelfde kleur of deze van jou . Tussen de lugs staat plaque G20 P en een klein tekentje dat ik niet kan waarnemen.
Achteraan 1257 en het driehoekje 67
Ik heb kaliber 1080 genoteerd.
Indien gewenst kan ik morgen foto’s maken en plaatsen
vr gr

ik ben optimist :wink:

Dat komt overeen met het exemplaar, dat ik al langer heb (met de groene band).
Ik ga er van uit, dat je het werk juist genoteerd hebt.

Nu nog iemand die er één met ETA 2390 heeft zoals in mijn “nieuwe” met de zwarte band.

Maurice , toch even foto’s genomen en cal 1080 :zie zwarte band
en cal cs 2390 en het tekentje eta erachter :zie bruine band

als ik het goed heb dezelfde vaststelling of jij
grtj Roland
Nog even erbij vermelden dat het kastnummer van de Maij. Jaune n°1269075 en 23033 heeft

4 likes

De nageur met de cross-dail is héél erg mooi !
Zo niet verschrikkelijk mooi…
(verder heb ik, helaas, niets te melden…)

De Pontiac Nageur is in feite ook mooi , geen enkele slijtage op plaque or en nette dial.
Doch het glaasje is gepoetst maar toch nog te diepe kraasen , dit zal ik eens moeten maten vernieuwen.

1 like

23033 is nog nieuwer. Dat is het nummersysteem van na ca. 1965

En jouw 1252 heeft dus alleen Nageur als ik het goed begrijp?

Ik vind ze allebei erg mooi.
Naast mijn gewone 3 ster wil ik er graag nog eentje.
Pontiac blijft een mooi merk.

1 like