Het veelal ontbreken van de servicehistorie bij (oudere) tweedehands horloges

Eens, je bent pas hardcore als je een kapotte Pierce of Angelus chrono denkt te gaan repareren. Doe mij maar een ebauche…

1 like

Vraag is ook wat diegene die hem verkoopt onder een servicebeurt verstaat. Schoonmaken met een poetsdoek?
Ik had een horloge gekocht welke een servicebeurt inclusief controle van de originaliteit had gehad door een experienced watchmaker. Bleek een frankenwatch te zijn die niet goed liep. Dus ik zou het met een korreltje zout nemen.
Ik zou eerder voor een uurwerk gaan die niet perfect is maar wel compleet genoeg is voor een servicebeurt. Ook beter voor de portemonnee.

1 like

Ik denk dat ik liever voordeliger een oudje op de kop tik die helemaal origineel en niet geserviced, dan een duurder ‘geserviced’ exemplaar waarvan je maar moet afwachten of die service heeft gehad en in welke mate.
Zeker als je na een lange zoektocht je grail in originele toestand kan kopen en dan zelf kan laten servicen denk ik dat je er ook veel meer van kan genieten. Het wordt dan veel meer ‘jouw’ horloge.

Er zitten onderdelen in de Valjoux 72 die veel geld kosten en soms heel moeilijk te vinden zijn.
Ook al heb je donoruurwerken. En dan heb je ook nog onderdelen die net iets anders zijn bij de iets verschillende Valjoux 72 type uurwerken.

Angelus chrono valt mijn inziens nog mee. Ook een Pierce is redelijk goed te doen.
Ik zie regelmatig donor Pierce uurwerkjes langskomen voor ‘kleine’ bedragen.

Ik durf best wel wat, maar ik begin er niet aan.

Ik heb nooit een Valjoux 72 bij de hand gehad maar kan me wel een voorstelling maken van de zoektocht naar onderdelen. Heb nu een incomplete Lemania 15TL liggen die ik weer aan de praat wil hebben; daar bestaan ook een hoop verschillende versies van en onderdelen zijn erg schaars. Ik vind dat niet zo erg, het zoeken naar onderdelen hoort bij de hobby.

Aan de andere kant heb je wel een punt dat als je dit moet uitbesteden het al gauw een veel te kostbare zaak kan gaan worden.