Het veelal ontbreken van de servicehistorie bij (oudere) tweedehands horloges

Ik ben regelmatig aan het kijken naar tweedehands horloges, met name op Chrono24 (en op dit forum natuurlijk :sweat:) en wat mij opvalt is hoe weinig er over het algemeen wordt gesproken over de onderhoudshistorie.

Over horloges van bijvoorbeeld 10 tot 20 jaar oud wordt weinig gerept over welk onderhoud er heeft plaatsgevonden. Ik ga er dan ook vanuit dat er nog nooit onderhoud heeft plaatsgevonden.

Mijn oudste aangekochte horloge is van 1997 en bij doorvragen bleek deze nog in 2013 een servicebeurt te hebben gehad. Waarom wordt dit niet bij de advertentie gemeld en waarom zitten deze papieren niet bij de doos?

De laatste dagen ben ik ook aan het kijken naar oudere modellen gecompliceerde horloges van Jaeger LeCoultre en veel horloges vallen af, omdat het een te grote gok wordt om deze horloges te kopen; geen garantie en geen woord over servicehistorie.

Gaat het nu om een Rolex zou ik het wat eerder aandurven, deze horloges staan bekend om duurzaamheid, maar een 20 jaar oud, gecompliceerd en delicaat horloge zonder verdere toelichting?

Ik zou graag een relatie willen opbouwen met een horlogemaker die gecompliceerde horloges met originele onderdelen kan servicen. Dat lijkt mij de beste oplossing. Zijn er horlogemakers die bijvoorbeeld een JLC Master Control Tripple Date kunnen servicen, of moet zo’n horloge naar de relatief dure officiële kanalen van JLC?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

3 likes

Aangezien ik geen horlogemaker-skills heb is dat bij mij ook altijd een barriëre bij het zoeken naar een vintage horloge. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel; met de ruilfrequentie hier op HF, en het gebrek aan informatie op bijvoorbeeld Marktplaats en EBay, is het voor veel verkopers ook onduidelijk wanneer een horloge voor het laatst onderhouden is.

Als ik een horloge echt graag wil hebben, reken ik gewoon de kosten voor een service bij een horlogemaker erbij.

1 like

Ik doe veel service gewoon zelf, dus ik heb net zo lief dat erbij staat dat hij niet lekker loopt, dat drukt de prijs. Uurwerken krijg je altijd wel weer goed, maar een verweerde dial kun je niks mee.
Servicekosten gewoon altijd incalculeren bij een vintage aankoop. :sunglasses:

5 likes

In het blauwe gedeelte van het forum vind je verschillende vrijgevestigde horlogemakers en een heel stel daarvan kunnen die gecompliceerde uurwerken best wel aan. :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben altijd bang dat er onderdelen versleten zijn door slecht onderhoud en vervangen moeten worden. Ik weet alleen niet of die angst gegrond is.

Rekening houden met alleen een complete servicebeurt is kan ik natuurlijk best doen, maar hoe groot is de kans dat er onderdelen versleten zijn? Komt zoiets vaak voor? Bijna nooit? Soms?

Ja er moet wel eens iets vervangen worden, en dat is natuurlijk wel een puntje bij erg zeldzame uurwerken. Bij gangbaardere uurwerken zijn er genoeg donoronderdelen en uurwerken te vinden en die kosten de kop meestal ook niet.
Het blijft natuurlijk altijd een beetje een gok, sometimes you win, sometimes you loose. De horlogehobby kost nu eenmaal geld, en als je een keer een kat in een zak koopt is dat even balen, maar de volgende keer koop je misschien weer een pareltje voor een schrootprijs. :innocent:

Overigens heb je ook bij uurwerken met aantoonbare service geen absolute garantie; niet iedere horlogemaker hanteert dezelfde standaarden. :thinking:

5 likes

Ik zal dan wel eerst informeren bij een horlogemaker wat ik kan verwachten met een bepaald horloge voordat ik hem aanschaf. Ik heb namelijk geen idee en ik wil wel ongeveer een idee hebben wat ik kan verwachten qua servicekosten.

Hou er rekening mee dat heel veel horloges worden aangeboden omdat de eigenaar geen zin heeft om de servicekosten te betalen. Servicekosten lopen enorm uiteen dus veel is afhankelijk wat er aan mis kan gaan. Een horloge met een ebauche uurwerk valt altijd veel goedkoper uit dan manufacture. Daarnaast is elke laatste servicebeurt van 7 jaar of ouder eigenlijk ook gewoon niet geserviced.

Ik had zelf onlangs een Cartier met een stukje uit het glas dat alleen Cartier heeft, dan kost een servicebeurt je dus 1100 euro met alles er op en er aan. Sommige merken zijn gewoon problematisch, IWC levert geen onderdelen, service is prijzig en sommige modellen willen ze helemaal niet servicen (mecha-quartz).

Mijn enige echte advies, scherp inkopen en uitgaan van het ergste.

1 like

Vind ik een erg vreemde stelling dat veel eigenaren hun horloge verkopen omdat zn het onderhoud niet kunnen betalen.

Komt vast wel eens voor maar voor de gemiddelde persoon die een paar k heeft uitgegeven aan een horloge doet zon servicebeurte à €200/300 echt niet zoveel pijn…

Ik zeg niet dat ze het niet kunnen betalen, ik zeg dat ze het niet willen betalen (althans, dat gaat voor een groep mensen op). Misschien wil iemand ook wel eens iets anders, en als je dan aanhikt tegen een servicebeurt van 600 euro dan is verkoop best een aantrekkelijke optie.

We pakken Chrono24 er even bij, we zoeken op alle aangeboden Rolex horloge en we tellen een aantal jaren terug, en voila een piek op 2010 (horloge is dus 7/8 acht jaar oud en logischerwijs toe aan een beurt). Het is geen enorme piek maar toch significant.

7 likes

Deze topic gelezen te hebben, zou ik zeggen start zelf met onderhoud, dat scheelt geld.
Maar als je enige problemen hebt met o.a. JLC uurwerken, dan kan ik misschien iets voor jou betekenen.
Mijn liefhebberij is in eerste instantie vintage horloges en met name van het merk Le Coultre alle Kaliber uurwerken.
Ik restaureer en repareer uitsluitend vintage modellen.van deze horloges. Ik ben horlogemaker maar doe dit niet beroepsmatig. In de loop van de jaren heb ik een aantal JLC liefhebbers leren kennen waarvoor ik reparaties en onderhoudsservice aan hun vintage JLC uurwerken verricht.
Ik zou zeggen neem eens contact op dan kunnen we doorpraten wat jouw interesses zijn en wat je eventueel zou willen.
Op dit forum kan je gegevens terug vinden van diverse reply die ik heb gegeven.
Ik hoor het wel.

4 likes

Bedankt voor het aanbod. Ik zal het zeker overwegen.

Als je hier ‘bang’ voor bent, zit je dan niet boven je budget naar horloges te loeren?
Het aantal horloges dat ik ooit gekocht heb, heb ik niet bijgehouden, maar van eventuele onderhoudskosten heb ik nog nooit wakker gelegen.

Wel loont het om even via dit forum te kijken waar je dit het beste kan doen, indien je het nodig hebt…

Nee, het is meer dat ik het zonde vind om geld te verspillen als het niet nodig is. Ik wil me graag inlezen voordat ik me als een ongeïnformeerde naïveling ergens instort.

Ik heb nog geen idee waar je bij sommige modellen aan moet denken. Ik heb geen zin om €3000 op te hoesten omdat een horloge nooit netjes is onderhouden.

1 like

Dat is zeker de juiste instelling, daarmee kun je jezelf voor de ergste miskopen behoeden. :+1:
Al kun je ook als kenner niet door een horloge heen kijken, dus een kleine onzekerheid blijft er licht.

1 like

3000 voor een servicebeurt, ben je van plan een Patek Philippe aan te gaan schaffen?

:slight_smile:

1 like

Momenteel aan het kijken naar een jaren '90 / jaren '00 JLC Master Control Triple Calendar. Ik heb geen idee wat je dan kwijt kan zijn als een horloge nooit geserviced is en veel onderdelen versleten zijn.

Maar goed. Als dit model mijn interesse blijft houden zoek ik wel een horlogemaker die me vooraf kan informeren en die het horloge een servicebeurt kan geven.

Of Richard Mille… Vraagt vanaf 3500 voor een driewijzer-werkje servicebeurt… :neutral_face:

‘‘Uurwerken krijg je altijd wel weer goed’’ Hier kun je je in vergissen hoor.
Een Valjoux 72 die niet lekker loopt kan leiden tot nare verassingen ;)…

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ook voor valjoux 72’s zijn donoruurwerken en onderdelen beschikbaar, uitgelopen lagerstenen of versleten tappen kun je vervangen; het kan economisch onverantwoord worden, maar een uurwerk krijg je weer goed. (Tenzij je zware roestschade hebt en de hele boel aan elkaar vast gerot zit :hushed:).

Een vervangende dial van een zeldzaam horloge vinden is een speld in een hooiberg. :sunglasses: