Het verhaal achter een Nieuwe Aanwinst

Ik was op internet aan het speuren naar een vintage chronograaf van een Japans merk.
Ik had 2 merken in gedachte: Seiko en Citizen die moesten het worden toch wel de twee bekendste merken.
Ik kwam dit verhaal tegen:

I present you my friend’s "Citizen 8110 Fly-Back"
November 23 2004 at 07:22 AM

Just want to share with you guys my very first chronograph, this amazing Citizen Automatic 8110 from (if I remember correctly) 1978 (year I bought it).
I bought it brand new; as a 15th birthday present, my mother gave it to me, at that time I was in Brazil (I was born in Brazil), that’s why you see the Portuguese language in the day of the week!
Since I bought in a “gray market store” I do not have the box or papers (at that time imported goods were “kind of illegal” in Brazil), consequently I did not know this watch was a Fly-Back; many thanks to this forum, I learned this.
So to make the story very short, this watch went with me to school, bike rides, parties, everywhere, and I took good care of him too; we have a lot of memories.
Right now, after 25 years of service this Fly-Back is resting in a well deserved, very high position in my collection of watches, and I only use it in really special occasions, like today to show you my friends from this forum.
Everything in this watch is original; as you can see it has some “scars”; name on the caseback was “my own” hand writing (stupid at the time): dial, case, crown crystal, bracelet (at that time was nice to have the name engraved on the clasp), hands, again everything; only the extension in the bracelet is not original due to the natural “enlargement of the user wrist”, and the watch is in perfect working order, chronograph, calendar, timekeeping, everything like when was new! Power reserve might be down a bit but, hey, let’s give it a break!!
Well, what else can I say; it’s an incredible timepiece! I just wish that Citizen bring this back and I’ll buy full retail price on this one any day! (Dream on, dream on!!!)
Hope everyone enjoyed this 26 years old CHAMPION!
Thank you, all for this wonderful forum
Best regards,
Marcos

PS.: At that time, around 1977-78, Citizen had TV commercials showing rally race cars racing and the announcer used to say that the Citizen chronograph was the smallest in the world. The bullhead gray dial, black register and orange hands was The King (at least for me). Amazing stuff.

Vergeef me de gekke tekens in het verhaal weet ook niet hoe dat komt :S .

Bron: www.larrybiggs.net/scwf/index.php?mod=103&action=1&id=1101223320

Dat was het die wilde ik ook!
Een Citizen 8110 Flyback Chronograph.
Jawel een Japanner met een Flyback van de 70 tiger jaren. Ik had er hier al wat over gevraagd: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,67658 Maar ik wilde hem dan wel in de zwarte versie en zonder die gekke dagtelling voor de dag. Internet afspeuren nou de eerste dagen kwam ik niks tegen en als je wat tegenkwam was het zonder de zwarte aluminium tachymeterschaal. Een maandje later kwam ik er 2 tegen 1 zat een verkeerde schroefdeksel op en de andere een te grote kroon,weliswaar Citizen maar hij stak er een heel eind uit en bij dit model is de kroon voor de helft verzonken. Nog een keer naar Belgie gereden voor noppes, de Flyback was kapot en ja daar hebben we niet zoveel aan. Eindelijk naar 4 1/2 maand speuren vond ik een bijna volledig goed exemplaar de zwarte versie. En dat is hem geworden! Seiko heeft dit model ook het caliber ben ik even vergeten maar de Citizen heeft een hoger tikgetal namelijk 28800 en ook heeft de Citizen meer jewels 23 stuks in totaal. Na het model ontvangen te hebben alles gecontroleerd alles deed het........... behalve de dagverstelling. Meestal is het zo kroon 1x uittrekken naar boven of beneden draaien voor dag/datum verstelling,nou bij de datum ging dat wel. Of deed ik iets verkeerd? Weer maar speuren op het internet en gevonden. De dagverstelling werkte op een aparte manier : de kroon 1x uittrekken en op de onderste pusher van de chronograaf drukken. Flyback functie werkt ook perfect: onderste pusher indrukken secondenwijzer schiet naar de nulstand en begint weer te lopen. Weer een paar fotos gemaakt want we zijn gek op foto`s toch:





Wat een zeldzaam mooie chrono. Hoe vind je ze iedere keer? Heel veel draagplezier.

Héél mooi horloge, in merkwaardig goede staat zo te zien! (tu)

De zwarte dial is inderdaad veel mooier dan de witte/zilveren, geeft een meer stijlvolle uitstraling vind ik persoonlijk en is ook een tijdlozer design.

Draag hem in stijl!

C.

Leuk verhaal!

Het is een mooie Citizen Chronograaf, gefeliciteerd ermee (tu)

Toch handig dat je nu ook weet hoe je de dag kan verstellen :wink:

Prachtig horloge, Peter !
Uniek stuk met een zeer bijzondere uitstraling.
Bandje past er perfect bij.

mooie citizen, maar vooral dat het horloge er na zoveel
jaar nog zo goed uitziet. Mooie aanwinst.
geniet er van.

Donders wat een pracht exemplaar!!!

Deze gaat ook onmiddellijk op mijn wish-list. Zou een leuke aanvulling zijn bij mijn Citizen bullhead. Dat 8110 (met toevoeging) uurwerk zit ook in de bullhead en nog vele anderen. Wat is het type naam van dit horloge?

Veel plezier ermee.

Toen ik je vraag hierover op het forum volgde (met nogal wat “flyback-polemiek”), dacht ik dat het een Seiko ging worden (die hebben inderdaad ook enkele modellen uitgebracht).
Maar deze is vééééél mooier ! Van Harte Gefeliciteerd !! Dit is een heel interessant exemplaar en zo te zien in nog heel goede staat.

Heel veel draagplezier gewenst !! (tu)

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

Hele mooie flyback…

Chronografen met zwarte wijzerplaten hebben heel duidelijk ook mijn voorkeur.
Heel fraai detail is ook de tachymetre die na de minuut nog doorloopt tot 50 Km/h. Dat is heel wat werkzamer dan de meeste andere Tachymeters die beginnen bij 500 of zelfs 600 Km/h.

Veel draagplezier

Mooi verhaal en mooie aanwinst (tu)
Bij je flyback vraag dus geen moment aan de Citizen 8110 gedacht, hoewel ik zelf een paar bullheads heb liggen!
Lijkt me ook best een bijzonder model, deze zie je niet echt vaak.

Veel plezier ermee!

Groet,
Paul

Erg mooi en zeker niet alledaags (tu)

Veel plezier ermee.

Jürgen Schreef:

Donders wat een pracht exemplaar!!!

Deze gaat ook onmiddellijk op mijn wish-list. Zou
een leuke aanvulling zijn bij mijn Citizen
bullhead. Dat 8110 (met toevoeging) uurwerk zit
ook in de bullhead en nog vele anderen. Wat is het
type naam van dit horloge?

Veel plezier ermee.

Ik ken geen nummer toevoeging van dit model.
Maar ze noemen hem ook wel de Speedmaster lookalike,zoeken op Flyback lukt ook wel eens.
Het uurwerk is 8110A.
Ook wel leuk is dat je deze gewoon kan opwinden.

Ik weet dat ze bij Citizen mooie horloges maken, maar zo mooi!

Veel draagplezier!

Paul
Leeuwarden

Gefeliciteerd, dit is een prachtding!

Groeten, Tom Vreeken.

Leuke klok zeg! (tu).
Gefeliciteerd.

Als je snel bent en het risico aandurft bij deze verkoper:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370088456008&ssPageName=ADME:B:WNA:DE:1123

Biedingnummer: 370088456008

Coen Schreef:

Als je snel bent en het risico aandurft bij deze
verkoper:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=
370088456008&ssPageName=ADME:B:WNA:DE:1123

Biedingnummer: 370088456008

Goed gezien.
Waarom koop je hem zelf niet?
Hij is nog helemaal origineel alleen in een wat mindere staat dan die van mij.
En deze teksten van hem :sunglasses:

Chronograph Wir wissen nicht sicher ob der Chronograf gut funktioniert.
Chronograph We do not know for sure if the chronograph works correctly.
Cronógrafo No estamos seguros de que el cronógrafo funcione bien.
Het blijft natuurlijk een gok.

2006 Schreef:

Coen Schreef:


Als je snel bent en het risico aandurft bij
deze
verkoper:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=

370088456008&ssPageName=ADME:B:WNA:DE:1123

Biedingnummer: 370088456008

Goed gezien.
Waarom koop je hem zelf niet?
Hij is nog helemaal origineel alleen in een wat
mindere staat dan die van mij.
En deze teksten van hem :sunglasses:

Chronograph Wir wissen nicht sicher ob der
Chronograf gut funktioniert.
Chronograph We do not know for sure if the
chronograph works correctly.
Cronógrafo No estamos seguros de que el
cronógrafo funcione bien.
Het blijft natuurlijk een gok.

Moet nog een aantal horloges een onderhoudsbeurt geven, dat kost helaas ook weer wat geld. Had 'm graag zelf gekocht! Ik wist dat er een aantal waren, waaronder Jürgen, die het een mooi horloge vonden.

Mooie klok hoor,
Toevallig gister een Citizen Bullhead '77 binnen gekregen met een 8810 uurwerk.
Blijven bijzonder toch die “oudjes”

gr Ron

Mooi klok … beetje druk… maar toch mooi.
Gefeliciteerd.