Het verhaal van een Tissot PR516

Prachtige weergave van het avontuur Lex, dat kunnen we wel aan jou overlaten :smile: :+1:
Het was een genoegen om je te ontmoeten en te bomen over vanalles en nog wat terwijl ik over dat uurwerkje gebogen zat :sweat_smile:

Het heeft een prachtig horloge en een mooi verhaal voor de borreltafel opgeleverd. :+1: :+1: :sunglasses:

3 likes

Leuk verhaal!! Heerlijk zo’n avontuur!

2 likes

Och och. De partij kwam binnen.

Het uitzoeken begon. En langzaam maar zeker werd het duidelijk. Genoeg materiaal voor twee banden zo ongeveer.

Wat had dit hele traject toch een stuk makkelijker gekund als ik gewoon had gewacht. Maar ja, als je alles van tevoren wist ging je liggen voordat je viel zeiden ze vroeger bij ons op de Veluwe.

3 likes

Einde van dit verhaal.

12 likes

Eind goed, al goed :+1: :+1:

2 likes

Yes, super mooi geworden.!!!

2 likes

Weet je, een horloge met zo’n verhaal en dat zoveel aandacht heeft gekregen van een aantal HF-leden, blijft altijd speciaal. Daarbij is het natuurlijk een prachtig horloge, die je lekker lang moet koesteren.

2 likes

Moet dit uurwerk nu in opwind of wijzer verzet als je de as verwijdert??

1 like

+1
image

Dat is dus niet helemaal duidelijk geworden. Tijdens de sessie met @wbcoupe waar hij deze PR516 weer tot de orde riep vertelde Wilko mij dat het zowel in opwind als in wijzer verzetstand fout kan gaan. Heeft iets te maken met een nogal gecompliceerd en niet helemaal goochem ontwerp van dat gedeelte. Misschien dat Wilko het zelf kan uitleggen.
2711097_orig

Wat een gaaf verhaal, met ijzersterk doorzettingsvermogen als rode draad. Het eindresultaat mag er wezen…:grin::+1:t3:

2 likes

Er wordt altijd gezegd dat het absoluut in de wijzerverzetstand moet. Mijn ervaring is dat het ook in de wijzerverzetstand best mis kan gaan. Het is gewoon een instabiel systeem, in welke stand je hem ook zet bij het verwijderen.

Zelf verwijder ik de stift altijd in de opwindstand, en daar heb ik goede ervaringen mee :sunglasses:

1 like

Ik krijg hier nog met regelmaat een like op, dus kleine update: als ik het horloge draag gaat het soms willekeurig stil staan. Terwijl, op het moment dat ik hem in de doos legt loopt hij op het gemakje 50 uur strak op tijd door. Vreemd dus.

Volgens Wilko kan dat te maken hebben met de veerton, dus hij moet binnenkort langs @wbcoupe (sorry Wilko).

1 like

Dat zomaar stilstaan tijdens dragen blijf ik vreemd vinden en kan niet alleen aan de smering van de veerton liggen; maar we gaan het t.z.t. bekijken. :sunglasses:

1 like

Ik kan het niet laten, het verhaal moet ook afgerond worden!

De Tissot is bij de expert @wbcoupe geweest. Zoals gewoonlijk: veel tekst en foto’s komen van hem. Wat was er aan de hand? Met het dragen stopte het horloge zonder opgaaf van reden (vrij logisch ook, er zit niet echt een log functie op), maar ook zonder aanwijsbare reden. Want als ik hem in de doos legde liep hij zomaar 50 uur strak op tijd door. Gelukkig wilde Wilko er wel naar kijken, dus het horloge naar hem toe gebracht, daarna nog lekker stuk gewandeld in het bos.

Ik was er eigenlijk een beetje bang voor. Dacht: waarschijnlijk drama. Vooral omdat het qua band al niet te soepeltjes liep. Maargoed, alles in goede handen bij Wilko natuurlijk.

Eerste inspectie: ‘Heb net even wat zitten proberen met opwinden van de 516, en zoals je al zei merk je helemaal geen verandering in zwaarte bij het opwinden, je kunt gewoon blijven draaien zonder dat er iets veranderd. Dat is wat vreemd; meestal voel je wel wanneer de veer gaat slippen, maar ik kan het bij deze ook niet ontdekken. Heb hem ook even op de timegrapher gelegd, en de amplitude is laag, 220 graden, hoort bij dit uurwerk rond de 270-280 te liggen.’

Eerste foto’s:

Ook eerste vreemde ding: iemand heeft ooit de pal verwijderd waardoor de complete kracht van de opwindveer continu op de radertrein staat. Weet niet of de rotor daardoor wat zwaar draaide maar het is in elk geval niet zo bedoeld. Wat bij dit uurwerk ook weg is is de veer achter de stift. Die zit er normaal zodat het indrukken van de kroon wat zwaarder gaat zodat je dat niet per ongeluk doet. Maar die dingen zijn zo vaak weg dat ik inmiddels gestopt ben om die terug te gaan plaatsen. Het werkt zonder ook prima, en ik ben er ook niet helemaal zeker van of Tissot misschien op een gegeven moment is gestopt met monteren van die dingen.

En dan weer bericht van Wilko: Denk dat ik inmiddels begrijp waarom de rotor zo zwaar ging. De pal was weg, maar ook de palschroef. Laat die schroef nu gelijk de veertonbrug op z’n plek moeten houden. Door het missen van die schroef is de veertonbrug wat scheef omhoog gekomen waardoor het palrad er tegenaan liep. Gevolg is dat er nu een hele hap uit de veertonbrug gesleten is…

En nu heb ik ook een mogelijke reden gevonden voor het af en toe slecht lopen en stoppen. :grimacing:

Aanloopsporen op het centrumrad:

Die liep af en toe tegen de platine aan; reden: de lagersteen van het centrumrad in de platine ligt te diep. Dit hoort gelijk te liggen; niet er bovenuit te steken. Ik vermoed dat iemand een keer de raderkloven vast geschroefd heeft terwijl het tandwiel niet goed in het lagergat viel en daardoor de lagersteen van z’n plek gedrukt.

Terug naar je plek jij!

Wel een conclusie: Er is behoorlijk aan gerommeld. Zag ook op een hoop plekken aanloopsporen van de rotor. Het rotorlager lijkt dus ook wel de nodige speling te hebben. Is een bekend zwak punt van deze uurwerken. Kan in dit geval ook deels komen doordat er van alles los hing; de schroeven van de automaatbrug zaten ook vrij los. Ik zal even kijken hoe het functioneert als alles weer in elkaar zit. Een beetje speling is niet meteen een ramp.

En inderdaad, het ging door. Alles gesmeerd en weer mooi:

En hij loopt weer, amplitude blijft iets aan de lage kant:

Bleef nog een lastig puntje. De veerton bleef een beetje slippen. Zou een nieuwe in kunnen maar dat was direct weer een euro of 30 extra. Uiteindelijk het verlossende antwoord: Volgens mij loopt hij nu goed. Ik heb de veertonwand met molykote vet gesmeerd en nu slipt de veer niet meer door. Amplitude is nog steeds rond de 260-270 dus goed genoeg.

En dan komt hij weer in elkaar:

Vreemd die opmerking op de achterkant van de wijzerplaat, het is toch echt een PR516 ipv een PR424. Wel grappig, zoeken op die term op eBay zorgt ervoor dat je soms ook bij een PR516 uitkomt. Zit dus waarschijnlijk wel een linkje ergens:

En dan zit hij weer in elkaar! Volgens het serienummer een horloge uit 1973:

Aankomende tijd dragen om te kijken of hij stabiel blijft lopen. Prachtige aanwinst uiteindelijk met een heel mooi achterliggend verhaal. Hij past ook goed in mijn huidige collectie.

Morgen krijgen jullie nog een wristshot met daglicht en dan is het klaar met de lange, saaie verhalen…

7 likes

Het is een heel avontuur geworden, nu genieten van dat ding :sweat_smile: :sweat_smile:

3 likes

De finale!

6 likes

@KaiseRRuby, @wbcoupe en @Lexaf leuk verhaal mannen! :ok_hand:t3:

Niet op de laatste plaats omdat het mooi en werkend eindresultaat heeft opgeleverd. Ja, er is wel wat leergeld betaald maar dat mag de pret niet drukken.

3 likes

Erg leuk om te lezen en prachtig resultaat!

Mocht er nou iemand denken: hier heb ik ook enorm veel zin in…

Ik heb alle spullen nog wel voor een tweede band… :nerd_face: