Het verhaal van een Tissot PR516

Goedemorgen allen,

Zoals jullie wellicht ook doen is bij mij vaak de vraag, wat zou een mooi horloge zijn als aanvulling op mijn collectie? Ik had enige tijd een Tissot Seastar Quartz en besloot dat een PR516 automatic een mooie aanvulling zou zijn. En ik wilde niet de GL maar de oude versie. Geen idee waarom, het leek me gewoon leuk.

Na een tijdje zoeken op internet viel me de prijs van zo’n horloge toch wel wat tegen. Ik zou de waarde ervan inschatten rond de 150 euro maar op eBay zag ik toch wel vreemde prijzen, soms rond de 350 euro voor een mooi exemplaar. Later kwam ik erachter dat je gewoon geduld moet hebben, ze gaan nu inderdaad ook voor rond 150 euro weg.

Toen zag ik een mogelijkheid voor een head only PR516. En ik dacht: ‘ach, daar zoek ik wel een band bij’. Dus ik deed een vrij laag bod en ik had hem. Zo kwam hij binnen:

s-l500

Ik heb met regelmaat contact met @Lexaf en hij zei: stuur maar op, ik probeer er wat moois van te maken. Zo gezegd zo gedaan. Horloge naar hem en hij vertelde me dat er iets niet helemaal snor zat in het horloge maar dat @wbcoupe dat wel zou kunnen fixen en dat hij hem toch over een tijdje zag dus wel mee zou nemen. Dat bleek allemaal geen probleem, vooral door de kundigheid van Wilko en het horloge deed het weer. Lex of Wilko kunnen zelf beter vertellen wat er mis was denk ik…

Toen zag het horloge er zo uit (fotocredit naar Lex):

Het grootste drama bleek toch de band. Na lang zoeken en verschillende malen mis te hebben geboden langs een band (zo ging tot mijn verbazing een defecte PR516 weg voor 101 euro, waar mijn bod op 100 stond) besloot ik een gokje te wagen. Ik kocht deze band ondanks het afraden van zowel Lex als Wilko:

Voor 60 euro was ik de man, ding kwam uit Amerika deze kant op. Zat nog een uurwerkje in maar de band was echt een drama. Uurwerk weggegeven hier op HF en de band zo goed mogelijk zelf aangepakt. Maar ja, die las zat er niet voor niets. Dat bleek achteraf pijnlijk duidelijk te worden. De band kan alleen maar op 1 manier in elkaar en 1 cruciaal onderdeel in deze band was stuk, daarom ook die las. Logisch ook natuurlijk.

Niet getreurd, wederom 60 euro verder kwamen deze stukjes er bij:

En na een avond prutsen, poetsen, schoonmaken en ultrasonen heeft Lex de finishing touch gedaan en het horloge naar mij terug gestuurd. Dat ziet er zo uit (wederom foto van Lex):

Eind goed al goed zou je zeggen. Maar nee, om mijn pols zit hij te strak dus dat dragen gaat niet lukken. Tot nu toe 180 euro verder dus inmiddels was het goedkoper geweest om er zelf 1 te kopen maar ja, dan hadden we ook geen verhaal. Zojuist dus deze partij aangeschaft op eBay omdat ik 1 van die stukjes rechts bovenin de hoek nodig heb! Veel te duur natuurlijk.

Maar dat neemt niet weg dat ik het horloge daadwerkelijk kan gaan dragen over een week of 2! Ben echt heel benieuwd of ik er een klik mee heb, maar het was uiteindelijk toch een leuk project. En anders staat er binnenkort wat moois in het blauwe gedeelte… :slight_smile:

Lang verhaal maar vond het leuk om even zo te delen. Dank voor het helpen in deze, Lex en Wilko!

39 likes

Dank voor het delen… leuk om te lezen welke weg je hebt bewandeld.
Mooie horloge!

1 like

Proces er naar toe is ook al leuk!

En inderdaad, een mooi horloge uit mijn favoriete tijdsperiode!

1 like

Al met al een leuk avontuur toch? :smile: Het heeft wat geld en moeite gekost, maar het eindresultaat ziet er prima uit :+1:

Overigens is dit niet een ouder model dan de GL, het is ander model; werden gewoon naast elkaar verkocht.

1 like

Zo dan, die partij Tissot bandjes had ik graag willen hebben. Ik heb over de jaren zelf een vergelijkbare verzameling opgebouwd, maar dat zo kopen had me veel ellende en gepruts gescheeld :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Leuk om te lezen! Ben benieuwd naar de afloop😉

1 like

Mooi avontuur en ditto resultaat. Toch leuker dan een dure kopen die goed is, dat kan iedereen.

1 like

Waarschuwing: Long read. No pictures.

@KaiseRRuby.
Mooi verhaal, Ruben! Omdat ik ook deel heb mogen nemen aan dit avontuur even nog wat belevenissen van mijn kant.

Toen je mij benaderde om te zien wat er opgeknapt kon worden aan deze klassieke Tissot PR516 automaat vroeg ik je, zoals gebruikelijk, om 'm op te sturen. Toen ik 'm binnenkreeg zag ie er behoorlijk afgeragd uit. Het uurwerk liep, voor zover ik kon beoordelen wel goed.

Met het uurwerk doe ik niets en kan ik niets (daar heb ik de skills niet voor) maar het kastje en het glas zou ik wel een opknapbeurt kunnen geven. Met de band (die er niet was) kon ik ook niks omdat ik in mijn bescheiden voorraad stalen bracelets niets kon vinden dat paste. Ik heb wel een aantal banden liggen, die van andere horloges afkomstig zijn, omdat ik zelf zelden of nooit op staal draag. Echter, net als jij was ik toen nog in de onschuldige veronderstelling dat er wel een passend bandje te vinden zou zijn voor dit horloge. Niets is minder waar! Op dit eigenwijze Tissot kastmodel past maar één band: het model wat er op hoort. Los nergens te vinden natuurlijk. De afspraak werd dus: Jij op zoek naar een passende band of een donor (sloop) PR516 met zo’n band. Dan knap ik het klokje wel cosmetisch op.

Zoals gezegd, het uurwerk was niks mis mee, dat liep uitstekend, het zou hoogstens behoefte kunnen hebben aan een service beurt. Omdat het glas nodig gepolijst moest worden en het niet zomaar uit de kast kon worden gelicht, omdat het met een pakking geseald is in de kast, moest het uurwerk uit de kast om kastje + glaasje samen op mijn mini Unimat1 draaibankje te kunnen polijsten. Ik gebruik de supersimpele Unimat 1 voornamelijk als poets- polijst en slijp machientje, voor echt draaiwerk is ie niet nauwkeurig genoeg. Door de redelijk hoge draaisnelheid gaat het polijsten van plexi glaasjes meestal heel goed. zolang als er geen barsten in zitten. Na het polijsten zien ze er meestal weer uit als nieuw. Glaasjes met een beetje steile rand, maar ook lege horlogekastjes kun je prima op de buitenkant van de drieklauw klemmen. In dit geval dus het kastje met het plexiglas er nog in.

Dus: uurwerkje er uit. Ging prima. Uhmmm… ergens in mijn achterhoofd knaagde een stemmetje dat ik eens iets gelezen had over al of niet het wijzer verzetwerk aan of uit te zetten. Maar het ging zo makkelijk dat ik dacht: Ok, geen probleem.
Het kastje plus het glaasje dus netjes gepoetst c.q. gepolijst, waarbij ik uiteraard heb opgelet om de matte voorzijde van de kast niet geheel glimmend te maken, dat deel dus eerst netjes afgeplakt. Toen het er allemaal weer redelijk krasvrij uitzag kon het uurwerkje er weer in. Geen probleem.

Dan het asje er in… HO! STOP! Het asje ging er niet goed terug in! Proberen proberen , er in en er uit, maar het ging niet meer passen. Verd… heb ik wat geforceerd? Vernield? Lex! Suffert! Blijf dan met je tengels van een horloge uurwerk af als je dat niet goed kan! Het knaagstemmetje in mijn achterhoofd zeurde: zie je nou wel, dat gaat niet goed. Er is iets met die Tissots serie 516! Dat wist je toch?

Wat nu te doen. Het is sowieso vervelend dat er iets stuk gaat als je aan een uurwerk werkt (zeker met mijn op dat gebied beperkte vaardigheden) maar het is pas echt vervelend als het gebeurt bij het werken aan het horloge van iemand anders. Ik voelde me heel schuldig.
Ik ging eens goed in mijn gedachtenpaleis binnen (zie de Sherlock Holmes films met Benedict Cumberbatch) om mijn diepe geheugen te activeren. Er borrelde iets naar boven over ene @wbcoupe die daar ooit eens wat over geschreven had. Iets met veertjes en palletjes en tirettes die verschoven werden bij het er uithalen en weer terugsteken van de opwind as. En dat zoiets een bekende issue was bij de Tissot PR516 serie.

Kortom: Wilko aka Wbcoupe een PB gestuurd en om hulp en advies gevraagd. Hij reageerde zeer vriendelijk en positief en nodigde mij uit met het klokje langs te komen. Hij kende 't probleem, stelde me gerust dat er waarschijnlijk niks stuk was, dat dit een bekend probleem was bij dit Tissot caliber, dat veel horlogemakers dit overkwam en dat ik me dus niet schuldig hoefde te voelen. Zucht!

Het belangrijkste was dat hij dacht dat hij 't wel weer in orde kon krijgen.
E.e.a. leidde tot een buitengewoon hartelijke ontvangst bij Wilco en zijn echtgenote thuis. Na kennisgemaakt te hebben met de poezen en een kopje koffie togen we naar Wilco’s prachtig ingerichte werkkamer c.q. horlogeatelier. Daar lag een prachtige selectie uit zijn indrukwekkende collectie Tissot’s voor mij klaar om te bewonderen! Wow, wow, wow wat mooi. Tijdens het kwijlen (niet op de horloges) ging Wilco met uiterste precisie en geduld aan de gang met de dwars liggende onderdelen in het gemankeerde Tissot caliber. En met succes! Na toch zeker wel een uur of twee precisiewerk op de vierkante millimeter zat het horloge weer netjes in elkaar, met de opwind as op zijn plek en functioneerde alles weer zoals het hoorde. Hulde en bewondering.

The rest is history: Ruben stuurde de door hem zelf gereinigde en weer in elkaar gezette band naar mij op met de opmerking dat ie misschien te kort was voor zijn pols maar dat we het maar moesten proberen. Ik heb de band er netjes aan kunnen zetten en ondanks de wat ruime verbindingen tussen de schakels zag het geheel er naar mijn mening heel acceptabel uit. Op mijn smalle pols paste 'ie precies. Zie de foto die Ruben al plaatste, dat is mijn pols. Vervolgens het ding dus weer opgestuurd naar Ruben. De combinatie van band en horloge bleek bij hem inderdaad toch te krap te vallen, maar Ruben heeft nog een paar schakels kunnen scoren via Ebay. Die gaat hij er nog op zetten en het ziet er naar uit dat het hele project uiteindelijk dan toch succesvol gaat aflopen.

Het hele verhaal vind ik een prachtig voorbeeld van hoe, via ons onvolprezen Forum, drie horloge liefhebbers, met een verschillende belangstelling en focus binnen de horlogehobby en verschillende vaardigheden goed en vooral plezierig kunnen samenwerken om een mooi vintage horloge uiteindelijk weer aan de praat en draagbaar te krijgen.

Bij deze dus mijn verslag van dit avontuur. Geen plaatjes nodig, want die heeft Ruben al laten zien.
Hulde aan @KaiseRRuby omdat die de moed niet opgaf dat het wel goed ging komen en grote complimenten voor @wbcoupe voor zijn vaardigheden met het werken aan een naar mijn idee toch best wel gecompliceerd en nogal exotisch ontworpen uurwerk.

Alle andere Forumleden: Dank voor het lezen!
Groeten, Lex

11 likes

Ik ben je buitengewoon dankbaar voor de moeite die je in mijn horloges stopt en hebt gestoken. En inderdaad. Tirettes. Daar heeft @wbcoupe het altijd over. Ik mik morgen een Bulova bij hem door de deur, benieuwd of daar ook nog iets van Tirettes in zitten (zit?).

1 like

Ohhh ja, de horror van de tirettes. Menig 2481 uurwerk open gehad om de opwindas weer goed terug te krijgen. Zwak systeem, maar desondanks leuke v8ntage spul.

1 like

Mooi verhaal en heel herkenbaar. Ik ben dol op PR516 en Sideral, maar ben helemaal geen horlogemaker of zo. Wat een ge*** soms om de boel weer in elkaar te krijgen. Soms inderdaad wel 3 uurwerkjes nodig om net dat ene onderdeeltje te vinden.
Die van jou is vet geworden!!

Wat ik tegenwoordig zo irritant vind is dat ze op Ebay uurwerkjes helemaal uit elkaar halen en dan per onderdeel of zelfs per schroefje verkopen. Voor bedragen waarvoor je bij elkaar opgeteld 3x een nieuwe kan kopen. Erg flauw vind ik dat. Zijn meestal Italianen trouwens…

2 likes

Prachtige weergave van het avontuur Lex, dat kunnen we wel aan jou overlaten :smile: :+1:
Het was een genoegen om je te ontmoeten en te bomen over vanalles en nog wat terwijl ik over dat uurwerkje gebogen zat :sweat_smile:

Het heeft een prachtig horloge en een mooi verhaal voor de borreltafel opgeleverd. :+1: :+1: :sunglasses:

3 likes

Leuk verhaal!! Heerlijk zo’n avontuur!

2 likes

Och och. De partij kwam binnen.

Het uitzoeken begon. En langzaam maar zeker werd het duidelijk. Genoeg materiaal voor twee banden zo ongeveer.

Wat had dit hele traject toch een stuk makkelijker gekund als ik gewoon had gewacht. Maar ja, als je alles van tevoren wist ging je liggen voordat je viel zeiden ze vroeger bij ons op de Veluwe.

3 likes

Einde van dit verhaal.

12 likes

Eind goed, al goed :+1: :+1:

2 likes

Yes, super mooi geworden.!!!

2 likes

Weet je, een horloge met zo’n verhaal en dat zoveel aandacht heeft gekregen van een aantal HF-leden, blijft altijd speciaal. Daarbij is het natuurlijk een prachtig horloge, die je lekker lang moet koesteren.

2 likes

Moet dit uurwerk nu in opwind of wijzer verzet als je de as verwijdert??

1 like

+1
image