Knutselproject: Bulova Super Seville

Allereerst een waarschuwing. Als je niet van een lang verhaal met veel plaatjes houdt kun je beter niet verder lezen. Oh, en als je alleen maar van puur originele horloges houdt trouwens ook niet.

Een tijdje geleden hing ik wat rond in de baai (eBay) en ik zag een Mido Commander daydate. Die wilde ik wel maar ik vond de wijzerplaat redelijk druk. Toch een aantal HF leden benaderd met de vraag of zij hun Commander weg zouden willen doen maar de meeste leden waren er erg aan gehecht. Toen eens verder gekeken naar mogelijkheden, de Tudor natuurlijk gezien, de Rolex zelf maar ook de Orient, nog twee obscure merken (Omax en nog 1) en tenslotte de Bulova. Die viel wat meer binnen het beoogde budget, ik zag ze in mooie staat voor rond de 500 euro (op eBay overigens ook voor 1000 euro maar dat vind ik wat overdreven).

Maar toch hou ik wel van een project waar veel werk aan zit, zie ook het verhaal van de PR516.

Dus ik vond in het Bulova topic iemand die vroeg of er mensen interesse hadden in een Bulova in onderdelen. Ooit gekocht met het idee om opnieuw te vergulden maar zat toch wel flink werk aan. Dat leek mij wel wat, zo kwam het horloge binnen:

Werk aan de winkel dus. Het vergulde van het horloge was helemaal versleten, het horloge zelf liep niet en en waren nog wel wat meer zaken. Geen goed glaasje er bij, etc. Dus begonnen met het bestellen van een saffierglas in Engeland. Vervolgens een paar weekenden besteedt aan het voorzichtig schuren van de kast om de lijnen proberen te behouden.

Dat was een ongelofelijke partij werk. De kast was uiteindelijk redelijk snel klaar maar de band, met al die schakels. Wat een werk. Uiteindelijk zag het er zo uit, met onderdelen helemaal los in de kast en geen lopend uurwerk.

Op dit moment was bij mij nog de vraag: wat ga ik er verder mee doen? Het eerste besluit: zorgen dat hij werkt en loopt en dan kijken wat ik mooi ga vinden. En eerlijk gezegd: hij is zo al best wel mooi! Die matte band en kast gecombineerd met de goudlook, helemaal niet gek. Het uurwerk zelf was wel een beetje vreemd, nergens gesigneerd door Bulova dus of een complete vervanging qua uurwerk of ooit eens de rotor vervangen. Wel de goede ETA 2834-2, dus tjah. Toch maar door zetten dan.

En ja hoor, ik vond @wbcoupe bereidt om het horloge te servicen. Op een zaterdag het horloge erheen gebracht en ik krijg bijna elke dag wel een kleine update over de gang van zaken. Een ruwe samenvatting van de zaken die er allemaal gedaan zijn (foto’s en teksten zijn veel van Wilko zelf, met zijn goedkeuring):

Het begon met de opmerking: Ja, een service is zeer zeker gewenst. Om te beginnen is de datumschijf ooit vastgelijmd door iemand. Die kreeg hem na een onderhoud er waarschijnlijk niet meer goed op. Zigzagveertje totaal verbogen, reparatiewerk dus:

Geen punt voor Wilko, lijmresten verwijderd en tandwielen weer goed gemaakt zodat het er weer goed uit ziet:

Nog wat tekst en plaatjes van het uurwerk:

En zo is het eigenlijk een gewone handwinder. Maar je kunt ook gelijk zien waarom het niet zo’n heel erg lekkere handwinder is, die tandwielen passen eigenlijk helemaal niet goed in elkaar. Een met grove vertanding en een met fijne. :face_with_raised_eyebrow:

Dat fijne tandwiel wordt direct aangedreven vanuit de automaatmodule en wordt dus continu gebruikt, het grove tandwiel bedien je alleen bij handmatig opwinden, anders schuift hij aan de kant en fungeert als een klik.

Even op de Timegrapher gezet om te kijken hoe hij loopt (ik heb zelf geen idee of dit goed of slecht is overigens, foto van Wilko):

Mogelijkheden genoeg om het goed lopend te krijgen. Dus de service gaat verder:

Dit zou voor mij het moment zijn om de boel in de prullenbak te mikken, gelukkig voor de reparateur niet. Alles in de schoonmaak:

En dan: aantal onderdelen onder het stolpje begint weer langzaamaan af te nemen. Had nog wel een tegenvallertje, seconderad was nogal krom. 100% recht is hij nog niet, maar zo te zien loopt hij nergens meer tegenaan. Denk dat daar ooit een keer iemand was uitgeschoten met een schroevendraaier.

Twee microscoopfoto’s voor wat meer inside beelden:


Nog een plaatje van de opwindveer en de veerton, samen met de veerwinder om de veer op te rollen en in de ton te plaatsen.

Raderen geplaatst:

Raderbrug erop, veerton erin en hacking hefboom geplaatst (goudkleurige hefboom bij de stift):
Als je de kroon naar de wijzerverzetstand trekt schuift het verzetrad naar binnen. De hacking hefboom verdraait dan en raakt met het uiteinde de balans; daardoor stopt het uurwerk met lopen:

Veertonkloof en tonrad erop:

Hij loopt weer mooi!

Verder met de montage en dan ziet het er al snel zo uit:

Wat ook een beetje tegenzat was die dagschijf; zodra ik de wijzerplaat erop zette werkte het niet meer. :face_with_raised_eyebrow:
Nu was die schijf door alle gerommel eraan een beetje hol geworden en dat kreeg ik niet goed zonder het tandwiel er weer af te halen. Dus toch maar dat tandwiel er weer af getrokken en de schijf een beetje bol gewalst. Toen het tandwiel er weer op geklemd; en jawel, nu werkt het wel.

En dan het uiteindelijke resultaat:

Saffierglas plaatsen ging ook nog niet helemaal zonder problemen, de pakking was lastig maar uiteindelijk zit het er prachtig in.

Als je uiteindelijk helemaal hier terecht bent gekomen: bedankt voor het lezen en voor mij een hele berg aan bedankjes richting Wilko. Hij heeft schandalig weinig gevraagd voor al zijn inzet wat ik wel een beetje geprobeerd heb te compenseren. Het was een super leuk project met veel contact over en weer over het horloge.

Uiteindelijke vraag aan jullie, hoe nu verder?

  1. Zo laten
  2. Boel weer laten vergulden
  3. Het goudkleurige vervangen door zilverkleurig
  4. Two tone band erbij zoeken.
  5. ??

Bedankt voor het lezen!

66 likes

Mooi verslag gaaf om te zien zo! Ik zou zelf denk ik een two tone band er op zetten, dan kan je de kast zo laten maar vult de band het geheel weer aan. :slight_smile:

1 like
  1. Champagne dag-en datumschijf en een nieuwe fluted bezel op ebay kopen.
  2. Alles demonteren en de onderdelen naar Haveman sturen voor vergulding.
  3. Je een klein beetje baller voelen.
8 likes

Wat bedoel je met nieuwe fluted bezel? Ziet deze er niet meer mooi uit?

1 like

Leuk om te lezen. Ik hou wel van deze uitgebreide knutselverhalen met begeleidende foto’s. Mooi resultaat ook. Ik zou hem gewoon zo laten.

Groeten,

Coos

1 like

Top dat ie weer tot leven is gewekt. Alles goud en wat Han zegt, jezelf een baller voelen.
Een stapel dubbelgevouwen bankbiljetten los in je broekzak helpt bij dat gevoel :euro:

3 likes

Was voor mij weer een leuk en leerzaam project, veel plezier ermee en ik ben benieuwd wat voor avonturen er nog volgen met dit horloge :+1: :grin:

2 likes

heb met aandacht gelezen en gekeken :ok_hand:
zelf zou ik de kast en band polieren, ik denk dat een glanzende kast en band mooier is :star_struck:
maar dat is enkel maar mijn opvatting :slightly_smiling_face:
geniet er in ieder geval van :+1:

1 like

Ik heb die bezel onder de microscoop bekeken, en de vergulding op de bezel is wel hier en daar verdwenen; mocht je besluiten om het horloge opnieuw te laten vergulden gaat die bezel een beetje afsteken tegen de rest. Bezel opnieuw vergulden is lastig omdat de oude laag er niet fatsoenlijk af te krijgen is; in dat geval is een vervangende bezel denk ik inderdaad de beste optie. :sunglasses:

En ik zou er dan gelijk een nieuwe kroon bij doen als je die vinden kunt. :sunglasses:

2 likes

Prachtig resultaat en verslag!

1 like

Weer een geweldig mooi verhaal ! Heb het met veel plezier gelezen en de foto’s bekeken.

1 like

Leuk verslag, waarvoor dank!
Ik zou hem persoonlijk opnieuw laten vergulden.

1 like

Ik vind van niet, hij is toch wel behoorlijk gaan slijten in zijn levensjaren. Ik gebruik mijn DD bezel even als vergelijk:

Wat misschien nog wel een leukere mod is, is een smooth bezel. Ik weet dat het past, want ik heb het zelf ook eens gedaan. Het kost maar +/- 3 tientjes op ebay en als je besluit om toch alles te laten vergulden kun je gewoon een stalen kopen.

Groetjes,
Han ModVinci

11 likes

Mooi werkstuk!

1 like

Leuk om te lezen!

1 like

Wel mooi inderdaad.

Op eBay zie je ook blauwe of groene dials. Zijn dat allemaal redials of zijn er ooit officiele dials uitgegeven in die kleuren? Dan zou ik ook meer het matte kunnen houden op mijn Bulova en dan de Smooth bezel met een andere dial.

1 like

Yes.

1 like

Vind hem zo ook zeker wat hebben, supermooi contrast dat goud en mooi fris glas op ongepolijst staal. Karaktervol, uniek, dus ik zou hem zo laten.

1 like

In het echt is hij nog mooier. Vind ik zelf ook.

Had ook nog zitten kijken naar bepaalde manieren van sandblasting. Maar dat blijft wel heel lastig.

Edit: moet alleen de rammelende endlinks nog fixen.

Met Han eens! :ok_hand:

1 like