Het verhaal van mijn nieuwe aanwinst (ook mijn laatste voor dit jaar)

Hieronder een horloge waar ik toevallig op marktplaats tegen aanliep en welke me bleef intrigeren.

De advertentie zei dat het horloge defect was aangezien hij te snel liep en de verkoper had daarnaast nog een aantal Minerva stopwatches en zak chronograven te koop. Op basis van eerdere berichten op dit forum leek me al dat te snel lopen meestal redelijk eenvoudig te verhelpen is (door een horloggemaker, niet door hem een tik te geven ;)) En toen de Minerva’s al na een heel erg laag bod op gereserveerd kwamen te staan heb ik contact met de verkoper opgenomen.

Na een telefoongesprek bleek dat het horloge verder helemaal goed functioneerde, de chrono werkte zoals het hoorde en het horloge was verder nog in zeer goede conditie zonder krasjes o.i.d. alleen de band was niet meer origineel. Ik heb toen een bod gedaan en de verkoper was direct akkoord. Dus in de auto en onderweg. . . .maar liefst 10 kilometer :slight_smile:

Bij aankomst bleek het horloge veel mooier dan de wazige foto’s op marktplaats, de band was een vrij nieuwe echt croco band van Zenith met sterling zilveren gesp en het horloge kwam met een reis etui van Scatola del Tempo (echt leer en gevoerd met jacquard zijde!). Ik was helemaal gelukkig en dus sneel weer naar huis.

Het horloge heb ik vervolgens naar de plaatselijke juwelier gebracht en dioe heeft de balansveer weer ge-demagnetiseerd waarna het horloge nu weer loopt als een speer. De zenith band is netjes opgeborgen en er zit nu een mooie struisvogel band op.

Aangezien het horloge van een klein zwitsers merk is kon ik er eerst niet veel over vinden maar dank zij de hulp van Morse (waarvoor heeeel hartelijk dank) ben ik inmiddels een heel stuk verder. Het horloge komt waarschijnlijk uit de tweede helft van de jaren '90 maar kan ook nieuwer zijn omdat ik wat referenties vond waarin mijn model als zijnde uit 2009 in stond. hier staat overigens nog een nieuwe te koop: http://www.cyclus-watches.de/CATALOG_1.HTM.

Het horloge is dus van Claude Meylan, een merk dat ik kende omdat ik ooit een skelet zakhorloge van ze heb gehad. CM is een een kleine horlogefabriek uit de horloge vallei Vallee de Joux (waar onder meer ook Jaeger LeCoultre en Breguet gevestigd zijn) en wordt aangedreven door een uurwerk van Lemania, caliber 1354. Een variant hiervan is terug te vinden in Ebel horloges als Ebel Cal. 137 en een voorloper van dit caliber is onder meer terug te vinden in de Speedmaster Mark III.

Het Lemania chrono uurwerk met centrale seconde is erg vlak (6.4mm) met een gangreserve van 45 uur. De balansveer is van Nivarox en de balans is van Glucydur met een amplitude van 28,800.

De kast is aan de voor en achterzijde vvoorzien van Saffierglas en waterdicht tot 5 atm. Leuk detail is overigens dat dit horloge het serienummer 0003 heeft.

En dan hier de foto’s, alvast hartelijk dank voor het kijken en zoals je waarschijnlijk wel begrijpt ben ik helemaal blij!!

Het merk (let svp niet op de stofjes op het glas)

Het uurwerk:

Lemania caliber aanduiding onder de balans:

Totaal plaatje met nieuwe Struisvogel band

Dichterbij, let op, vier wijzers in het midden:

En op de pols :slight_smile:

Dat zijn nou van die treffers waar je direct achteraan moet. Mooi hoor.

Salut!

RoB

top (tu)
leuk verhaal, leuk horloge

Mooie klok! Veel draagplezier toegewenst!

Prachtig en als ik het zo lees een koopje, goed gedaan! Leuk ook de terugtel-indexering voor regatta zeilen. En de band staat er erg goed bij.

mooie aparte klok, ik had nog nooit van dit merk gehoord, heel veel plezier er mee.

Da’s een heeeeeeeeeele mooie vangst Marc.:~

Leuk verhaal maar vooral een prachtig horloge.

Heel erg van harte met je nieuwe aanwinst! :~

leuke aanwinst, ik ken er niks van maar erg leuk (tu)

Nou Marc, ik kan me best voorstellen dat je hier héél erg blij mee bent !!

Zo’n Lemania is wel wat anders dan de doorsnee 7750…(tu)(tu) en maakt het horloge op zich al interessant.

Ik wens je echt heel veel draagplezier !!

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Heel orgineel en fraai!

En hij ziet er als nieuw uit (tu)

Veel draagplezier,

Martin

Dank je Chris, en jij nogmaals heel hartelijk dank voor het toesturen van de kleuren kopieen!! (tu)

Mijn beste,

Wel belome het u!!
Een memorabele uitleg met scherpzinnige foto’s, doen mij de adem even inhouden.

Ik vind dit horloge dan ook adembenemend mooi. Een horloge van grote klasse.
Ik ben met name bijzonder gefascineerd door de karaktervolle wijzerplaat en dito wijzers. Doch ook de eigenzinnige bezel geven dit markante horloge een geheel eigen gezicht.
Een collectioneur waardig. Mijn complimenten!!

En voor straks:
“oogjes dicht en snaveltjes toe”.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Totale topper!! zowel het verhaal erachter als het horloge. Als je hem ook nog voor een koopje hebt gekocht dingt hij mee naar de aankoop van het jaar !!

Gave klok! Je zou 'm bijna onderstboven gaan dragen: wat een mooi afwerkt uurwerk zit erin! Ook dat is het bekijken waard!

Draag 'm in gezondheid!

Menno

prachtige klok vind ik het en je kan bij zulke aankopen op je 2 oren slapen dat hij “real” is.

Hent Schreef:

Totale topper!! zowel het verhaal erachter als het
horloge. Als je hem ook nog voor een koopje hebt
gekocht dingt hij mee naar de aankoop van het jaar
!!

Dank je, het was voor mij in elk geval het koopje van het jaar :D>X

En dank aan allen voor de leuke reacties (tu)

Schitterend verhaal en een hele mooie klok, even op de site gekeken en er staat, zoals je al aangaf een hele nieuwe en exact het zelfde model. En de prijs nieuw oeps…:~ (tu)succes met deze aanwinst!

Mooie nieuwe aanwinst (tu) Leuk om het verhaal erbij ook te lezen. Op marktplaats kijk ik eigenlijk nooit, omdat ik daar volledig verzand in alle replica’s. Maar zoals hier wel weer bewezen kun je zo nu en dan toch iets leuks scoren. Zo’n scatola is natuurlijk ook niet weg, heb je daar een foto van?

Wat een mooi horloge(tu)

Gefeliciteerd met de aanwinst!