We weten allemaal dat Herr Schauer eigenaar is van Stowa.
Nu maakt Herr Schauer ook horloges onder zijn eigen naam. Wat is het verschil tussen de volgende horloges:
Deze, de Stowa Chronograph 1938
Met het Kaliber: Valjoux 7753
En deze:
Jörg Schauer Kulisse 11
Met hetzelfde Kaliber: Valjoux 7753.
Wat mij vooral interesseert is het prijsverschil. De horloges van Herr Schauer zijn ongeveer €1000,- duurder dan het vergelijkbare horloge van Stowa. Waar zit dat prijsverschil in en is een horloge onder zijn eigen naam dat ook waard? Is het kwaliteitsverschil dan zo groot?
Misschien even ArmbanUhren catalog 2011 er bij pakken en blz 302 (Schauer) en bladzij 316 (Stowa) lezen.
Waar de horloges van Jorg Schauer zelf veel meer eigen ontwikkelingswerk en produktie van eigen kasten heeft dan bij Stowa het geval is, wat “vroeger” een merk was die eigenlijk ook alleen maar bestaande componenten inelkaar schroefde.
Schauer doet voor zijn eigen uurwerken veel aan prototypen,uurwerkmodificaties en veredeling, “zifferbladlackierung” und bedruckung enz.
Ik vindt een Schauer toch veel meer aansprekend dan een Stowa, van Stowa vind ik van een aantal modellen toch meer 13 in een dozijn.
De Stowa is (imho) ook mooier. Leuk dat Schauer veel doet aan prototypen en uurwerkmodificaties maar is dat hier ook gebeurd. Of is het getoonde horloge een soort van melkkoe om andere activiteiten te modificeren.
Dat een merk je meer aanspreekt vanwege de geschiedenis en vanwege de ontwikkelingen die ze doen kan ik me voorstellen, maar bij mij is het enige koopargument: vind ik 'm mooi. Er kan in een horloge nog zo’n mooi uurwerk zitten, er kan door veel mensen nog zo hard zijn gewerkt om 'm goed te laten lopen, de kast kan van platina zijn, de wijzerplaat van massief zilver… als ik 'm niet mooi vind, koop ik 'm niet.