Het verval van Prisma

Na een discussie met mijn schoonvader gisteren besloten dit topic te maken.
In de jaren 50-60 was Prisma volgens hem het horloge merk voor de gewone man.
Tegenwoordig is die titel overgenomen door Seiko. Wat is daar volgens jullie de oorzaak van geweest?

Ik heb daar zelf ook zo mijn ideeen over maar die ga ik hier (nog) niet noemen want natuurlijk leest ie mee :wink:

Dus kom maar op met jullie denkbeelden :smiley:

Volgens mij heeft Prisma verkeerde keuzes gemaakt. Ipv de trends te volgen Ć³f een eigen weg te volgen zijn ze er tussenin gaan zitten. Niet opvallend, klassiek blijvend en de dure merken-volgend maar dan weer te goedkoop zijnd.
Ook is er maatschappelijk e.e.a. veranderd (heeft Philips in de jaren 80-90 ook last van gehad).
Denk ikā€¦
Jur

Was in die tijd een heel bekend merk Prisma, de uurwerken kwamen uit Zwitserland tegenwoordig uit Japan geloof ik. Ik heb er toen (begin jaren zestig) van mijn ouders een gekregen voor mijn communie heb ik nog steeds en doet het nog prima.
Maar dat Prisma toen 50/60 jaren een horloge voor de gewone man was daar ben ik het niet meer eens want je had genoeg bekijks als je zoā€™n horloge droeg en was alleen bij exclusieve juweliers te koop tenminste waar ik vandaan kwam. Nu ligt dat heel anders.
Bij Seiko kun je alle kanten op voor iedereen is er wel wat bijā€¦:wink:

Prisma richt zich vooral op grote volumes. Snelle doorloop van modellen en aantallen. Overigens is Prisma nog wel Nederlands en niet van Seiko. Wellicht verwar je het met Pulsar (van origine amerikaans en nu van Seiko, net als Timex bijv.). Wel zitten er vaak Seiko uurwerken in (dat is in wel meer merken of merkloze horloges het geval).

Niels

Persoonlijk denk ik dat ze te afwachtend zijn geweest, en een aantal jaren hebben kunnen teren op hun naam (succes).
Echter hebben ze in deze periode niet of nauwelijks vernieuwing gebracht, terwijl de concurentie zoals bijv. Seiko dit wel deed.

Het volgen van de dure merken proberen ze nu ook weer in de meest extreme vorm, kijk alleen maar naar hun Audemars probeersel ::o

Misschien komen ze ooit nog met mooie klokken, anders zie ik het somber in voor dit Nederlandse merkā€¦

My 0,02 ct

Ik denk dat het marketing is. Als je op de homepage de collectie probeerd door te kijken raak je al geirriteerd. En het is een mengelmoes van stijlen, geen eigen gezicht.
Jammer! Ik heb nog een prisma uit de jaren 60 (handopwinder) en die doet het nog steeds prima.

De oudjes gaan en de nieuwe komen zo wordt er wel gezegd. En dat geldt ook
voor de wereld die we horlogemode noemen. Merken als Prisma, Pontiac,
Remova, Indus om er maar een paar te noemen, waren puur Nederlandsche namen
en werden ook gevoerd door een Nederlandsche importeur.
Tot ver in de jaren 70 liepen ze als een trein daarna ging het steeds verder
bergafwaarts met deze eigen importeursmerken. Internationale namen deden hun
intrede in Nederland. Ook de Jappanners veroverden in korte tijd de Europese
markt, daar paste het eigen merk dat naast een hoofdmerk werd gevoerd allang
niet meer in.
Ook grote winkelketens voerden een eigen merk, zo had je b.v het merk
Giroxa dat in het begin van de jaren 80 onder de verfrissende nieuwe naam
Velona op de markt werd gezet. De kenners onder ons weten dan wel over welk
groot winkelbedrijf ik het heb. Maar ook deze horlogeverkopers zagen in
dat een naamsverandering de winst nog lang niet verdubbelde, het grote
pupliek kon zich in de jaren 80 steeds meer veroorloven en richtte zich
vooral op de internationale merken. Of dat Japans of Zwitsers was, maakte in
het begin van de Japanse horlogehausse in Nederland nog wel wat uit.
Men kocht toch maar liever een zwitsers merkhorloge, want die Japanse rommel
was maar niks. Wat Dit laatste betreft weet echter iedereen nu wel dat ze
in Japan, ā€œen dan heb ik het niet alleen over horlogesā€ een kwaliteit
brengen, die ver boven alle Europese normen uitsteekt.

amen (tu)

Ok, en dan NU Prisma.

Ik heb het afgelopen half jaar een paar keer gekeken naar een Prisma omdat ik er vroeger een heb gehad, maar ook een oudje van mijn opa gekregen die niet meer liep.

Waarschijnlijk tijdens een verhuizing kwijt geraakt, want heb hem nooit meer gevonden.
Maar alles wat ik van Prisma kan vinden is Quartz, hebben zij nooit automaten gemaakt (of liefst nog steeds?).

Hmmm, ben er zelf al 8er gekomen, ze zijn er wel, niet te duur alleen helaas eentje met doorzichtige wijzerplaat