Het VERZEKEREN van horloges?!

Wat vind je van de FBTO voorwaarden? Al gaten in de regels ontdekt?

Op polisvoorwaardenonline.nl kan je je polisvoorwaarden meestal nakijken. Bij FBTO kom ik in de voorwaarden van de inboedelverzekering iig deze uitsluiting ten;

7 a. Schade aan diefstalgevoelige inboedel ­ Voor sieraden en juwelen betalen we bij diefstal maximaal € 5.000.

Dit is de meest gangbare uitsluiting en kan je het diefstal !! risico van het meerdere meeverzekeren tegen een meerpremie.Om er iets over te kunnen zeggen zou je ook de polis moeten bekijken omdat deze deel uitmaakt van het geheel en daar specifieke zaken op vermeld staan die niet in de algemene voorwaarden worden vermeld.­

Maar FBTO meldt ook in die algemene voorwaarden wanneer wel alles wordt vergoed en daar doelde ik dan ook op :wink:
Dus het volgende stukje:

Let op!
Is de woning goed beveiligd? Dan gelden de maximumbedragen niet als u deze beveiligingen
gebruikt en als deze goed werken. Met goed beveiligd bedoelen we dat uw woning een van de
volgende certificaten heeft:

  • Beveiligingscertificaat ‘Veilig Wonen’ van de politie;
  • Borgcertificaat Bouwkundige Beveiliging;
  • Borg Opleveringsbewijs Bouwkundige Beveiliging;
  • Beveiligingscertificaat Borg Opleveringsbewijs Elektronische Beveiliging;
  • Borgcertificaat Elektronisch Beveiligen.

Ik zou het dan iig wel van FBTO bevestigd hebben en vast hebben liggen!!

Stel ze de vraag en confronteer ze ermee. In dit geval zou bij voldoende beveiliging dus inderdaad geen maximeringen gelden en ze meer dan 5000 euro vergoeden.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van ze.

Deze post is inmiddels 3 jaar oud. Zijn er ondertussen nog leden die, hopelijk positieve, ervaringen opgedaan hebben bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen? Ik overweeg ook al langere tijd mijn collectie te verzekeren tegen diefstal maar betwijfel of dit wel mogelijk is aan betaalbare tarieven.

2 likes

Ik kan je geen antwoord geven, maar met wat ik zo van jou heb langs zien komen denk ik niet dat een verzekeringsmaatschappij er blij van wordt om jou te verzekeren voor de volledige waarde.

Ik heb hier eerder gelezen dat wanneer je zoiets doet je ook jaarlijks opnieuw de horloges moet laten taxeren.

1 like

Moeten taxeren is theoretisch niet nodig echter met een deskundigetaxatie artikel 7:960BW heb je in ieder geval geen discussie over de waarde.

1 like

Tja, mijn primaire doel is dan ook om mezelf blij te maken met een goede verzekering, niet de maatschappij. :smile:

1 like

Tussenpersonen met priveberichten omtrent betaald advies incoming in 3, 2, 1…

1 like

De aankoopfactuur is voldoende bij een nieuw horloge voor drie jaar.
Na drie jaar is taxatie gewenst om zekerheid van waarde en uitkering te hebben. Die is vervolgens weer drie jaar geldig.

Ik verzorg taxatie en verzekering gaat via Driessen
Premie is bij 1 horloge 2% van de getaxeerde waarde. Bij een verzameling 3 of meer 1,75%
Dus ook verlies en diefstal.

Er gelden bepaade voorwaarden voor opberging bij hogere waardes van de collectie.

7 likes

Dus bij horloges ouder dan 3 jaar moet er eerst ook een taxatie plaatsvinden? Gaat dat per stuk of per collectie en tegen welke prijzen?

Wat zijn hogere waardes? En bedoel je hiermee type en locatie van kluis?

Kosten kluis + taxaties elke 3 jaar + verzekeringspremies gaat dan toch snel flink uit de klauwen lopen.

Kan je beter investeren in preventie ipv verzekeren is de hamvraag…

1 like

Heb een soortgelijk iets gehad met mijn hifi installatie: deze wilde ik tegen nieuwwaarde verzekeren, zo’n dubbel modaal jaarsalaris. Geen maatschappij die z’n vingers hier aan wilde branden op één na met een absurde premie.
Ik heb als oplossing een stalen deur op mijn luisterkamer met serieuze sloten.
Niet de meest flatteuze oplossing, wel effectief.

Hierbij wat meer info
Taxaties info graag via PM

Aanvraagformulier 2013.pdf (133,8 KB)
Voorwaarden Kostbaarhedenverzekering GDR-0804-KV-1.pdf (166,5 KB)

1 like

Fijn, dan kan ‘ie live meekijken terwijl ze z’n verzameling meenemen :wink:

2 likes

Volg dit topic met interesse, werk zelf deels voor een grote verzekeringsmaatschappij als taxateur/schade expert en ben ook zelfstandig register- taxateur kostbaarheden. En maak zowel taxatie rapporten als rapporten bij schade dat is weer een vak apart. Voor de oudere horloges (3jr plus) of verzameling zeker het advies om een taxatierapport door een door de verzekeringsmaatschappij erkend taxateur of deskundige te laten maken. Scheelt meestal behoorlijk bij een eventuele schade. Zeker niet laten taxeren door een juwelier op de hoek of zelfbenoemd taxateur zou mijn advies zijn. Heb mijn eigen verzameling deels ook goed laten taxeren en mijn kostbarheden/sieraden dekking opgehoogd naar het benodigde bedrag.

2 likes

Ik loop ook al geruime tijd rond met deze vraag en denk dat ik alles behalve het horloge wat ik draag bij een organisatie als de Nederlandse kluis ga onderbrengen. Schappelijke prijzen, verzekerd tm 100k (uit het hoofd) en dicht bij huis (voor mij)

Verzekerd tot €45.000. Of reken jij nog in guldens? :wink:

Zoals ik zei: even uit het hoofd
Dat worden dus 2 kluisjes :blush:

1 like

Verder wel dikke aanrader hoor. Ben een zeer tevreden gebruiker.

Wel heb ik ze nog ‘los in de doos’ liggen. Ben eigenlijk op zoek naar een leuk doosje met vilt of zo in compartimenten. Moet wel heel plat zijn.

Goed om te horen. Ik gebruik vooral “casebudi” die je op Amazon kan kopen. Denk dat ze een cm of 4 zijn. Kan net passen

1 like