Het VERZEKEREN van horloges?!

Hallo allemaal,

Zoals bij de meeste horloge liefhebbers, wordt de horlogeverzameling steeds groter en horloges gemiddeld steeds waardevoller.

Nu vraag ik me af of er goede tips zijn over maatschappijen en het verzekeren van horloges, zowel via de inboedel als buiten de deur.

Ik stuit namelijk op het ene na het andere probleem omdat ze gewoon moeilijk doen over de waarde. Ondanks facturen is het lastig om ze verzekerd te krijgen.
Ik belde van de week met bijvoorbeeld met mijn verzekering Ditzo. Daar hebben ze voor de inboedelverzekering een standaardvergoeding van 2000 Euro voor horloges welke te verhogen is naar 5000. Hoger kan niet terwijl veel mensen 1 horloge hebben die al meer waard is.
Ook kan je ze bij Ditzo niet verzekeren als verzameling omdat een horloge onder sieraden valt en niet onder verzamelingen.
Het gekke is dat bij de buiten-de-deur-verzekering sieraden wel verzekerd zijn tot 7500 Euro.

Waarom kan je niet gewoon verzekeren wat je wilt verzekeren? Bij mijn auto was het ook al erg lastig om deze voor taxatiewaarde verzekerd te krijgen terwijl dat gewoon de werkelijke waarde is en ik nog altijd zelf de maandelijkse premie ophoest.

Dus: ALLE TIPS ZIJN WELKOM. Daar kan iedereen zijn/haar voordeel mee doen!

1 like

Je kunt IMO beter investeren in een goede zware kluis waar ze niet mee weg kunnen lopen , of safe box huren bij de bank, alarm installatie met meldkamer abbo. En camera’s

Zelf heb ik zoiets als kluis thuis en een safebox bij de bank, staat nog leuk ook

Misschien een beetje overkill maar je moet het ze zo moeilijk mogelijk maken als ze een keer willen inbreken

Ik heb laatst gekeken naar het uitbreiden van m’n inboedelverzekering voor een kostbaarhedendekking, maar die grap zou me ruim 500 euro per jaar gaan kosten voor m’n collectie, plus een taxatie om de 3 jaar.

Ik heb al een goed alarmsysteem in m’n huis en heb onlangs een inbraakwerende en brandwerende safe gekocht voor 1200 euro. Ik vind het goed zo. Preventie is beter dan verzekeren wat mij betreft.

Ik ben sowieso van mening dat je alleen dingen moet verzekeren als het risico groot is. Risico is kans x impact, dus als de kans dat er iets gebeurt groot is (autoverzekering) of als je de kosten niet kunt dragen (ziektekostenverzekering). Luxe artikelen verzekeren is wat mij betreft onzin.

3 likes

eens met Monaco, in nederland hebben we sowieso de neiging alles maar te verzekeren…trouwens…ook al lukt het wel om tegen jouw voorwaarden te verzekeren…dan zul je bij een incident altijd de discussie met de verz.maatsch. hebben, hun belang is namelijk om zo niet of nauwelijks uit te keren…by the way…je hebt dit al eens eerder aangekaard:-)
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2546752,2549522#msg-2549522

Bedankt voor de reacties.

Het gaat voornamelijk om een goed gevoel erbij hebben.
Wij wonen niet zo groot dus een kluis neemt dan veel ruimte in beslag.
Uiteraard is een kluis, alarm en hond ter preventie maar die kosten ook geld. De buurman van een collega had een enorme verzameling horloges. Bij die man is het alarm uitgeschakeld en de kluis met alle horloges meegenomen, dus als ze het willen hebben dan lukt dat toch wel en dan is een verzekering ook wel handig.

Nu ben ik niet paranoia of zo maar het moet toch ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld voor 10.000-15.000 of meer te verzekeren zonder daarvoor absurde bedragen te hoeven betalen?
Ik vind 1200 voor een kluis veel geld. En een alarm waar je ook maandelijks voor moet betalen als je bent aangemeld op een meldkamer vind ik ook verloren geld. Zeker als je weet dat die meldkamers meestal te laat zijn met de alarmopvolging.

Als extra wil ik naast een deugdelijke verzekering dat mijn duurste horloge ook buiten de deur verzekerd is. Er kan altijd iets mee gebeuren.

Onlangs ben ik van maatschappij veranderd naar KBC.

Zo lang het geen goud en edelstenen zijn, dus stalen horloges zitten die gewoon bij de inboedel.

Een vriend van mij die ook een enorme collectie heeft, werkt met een camera systeem dat je via je telefoon kunt volgen als er ook maar een beweging in je woning plaatsvindt. Het is ook nog mogelijk om meerdere ruimtes zo te beveiligen. Uiteraard i.c.m. met een meldkamer of zo. Het is ff investeren, maar dan heb je ook wat. Als ze toch met de buit ervan doorgaan dan blijft het toch lastig om geld van de verzekeraar terug te krijgen. Zeker als de bonnen ook in de originele horlogeboxen zitten :wink:

kijk ook hier eens dan, als je een verzekering wilt en geen kluis etc

http://www.hiscox.nl/particuliere-verzekeringen/huis-en-kunst/

Facturen bewaar ik apart en fotografeer ik altijd met upload naar Dropbox.

ReneJK Schreef:

Je kunt IMO beter investeren in een goede zware
kluis waar ze niet mee weg kunnen lopen

Ik heb daar ook over nagedacht, maar ik ben bang dat de oplossing erger is als het probleem. Want als ze de inhoud van de kluis willen kunnen rovers proberen je te dwingen om de kluis voor je te openen.

Wat doe jij als ze een snoeischaar om je vinger klemmen?

vouwfietser Schreef:

Ik heb daar ook over nagedacht, maar ik ben bang
dat de oplossing erger is als het probleem. Want
als ze de inhoud van de kluis willen kunnen rovers
proberen je te dwingen om de kluis voor je te
openen.

Wat doe jij als ze een snoeischaar om je vinger
klemmen?

Mja, een roofoverval doe je inderdaad niet veel tegen, maar die zijn zeldzaam en gericht. In zo’n geval zijn m’n horloges m’n laatste zorg. Het overgrote deel van de woninginbraken is een gelegenheidskraak waar ze niet langer dan 5 minuten binnen zijn. Een safe van 100 kg die niet in het zicht staat is dan veilig.

Hier kun je zien hoeveel inbraken er in de buurt waren de afgelopen 3 maanden:
http://www.politie.nl/misdaad-in-kaart

Aan de hand daarvan kun je inschatten wat de kans op een inbraak is. In mijn wijk is bijvoorbeeld de afgelopen 3 maanden 1 inbraak geweest en 3 pogingen tot inbraak. Dat is erg weinig, maar dat is dan ook een nieuwbouwwijk waar alle huizen voorzien zijn van het nieuwste hang- en sluitwerk en een aantal huizen voorzien is van alarmsysteem. Als je in de Schilderswijk woont, is dat 48 inbraken in 3 maanden…

Het voordeel van een goede safe is dat deze ook je horloges beschermt tegen een woningbrand (en ook je digitale fotoboeken en andere belangrijke zaken). Ook dan zijn m’n horloges m’n laatste zorg, maar ik heb liever m’n verzameling intact dan de taxatiewaarde ervan op m’n bankrekening.

ReneJK Schreef:

kijk ook hier eens dan, als je een verzekering
wilt en geen kluis etc

http://www.hiscox.nl/particuliere-verzekeringen/hu
is-en-kunst/

die voorwaarden zien er te goed uit om betaalbaar te zijn, ik denk dat dit vele malen duurder is dan een uitbreiding op je bestaande inboedelverzekering (en die vind ik al te duur)

ik denk dat cliogek even moet kijken of hij niet beter elders z’n inboedelverzekering kan afsluiten, de meeste verzekeraars hebben gewoon een kostbaarheden uitbreiding, daarvoor moet je wel even bellen omdat ze alleen persoonlijk de premie willen berekenen

Monaco Schreef:

ReneJK Schreef:


kijk ook hier eens dan, als je een verzekering
wilt en geen kluis etc

http://www.hiscox.nl/particuliere-verzekeringen/hu

is-en-kunst/

die voorwaarden zien er te goed uit om betaalbaar
te zijn, ik denk dat dit vele malen duurder is dan
een uitbreiding op je bestaande
inboedelverzekering (en die vind ik al te duur)

ik denk dat cliogek even moet kijken of hij niet
beter elders z’n inboedelverzekering kan
afsluiten, de meeste verzekeraars hebben gewoon
een kostbaarheden uitbreiding, daarvoor moet je
wel even bellen omdat ze alleen persoonlijk de
premie willen berekenen

Het zal best (veel) duurder zijn dan bestaande uitgebreide inboedel verzekeringen ?, maar ik weet niet over welke horloges en/of bedragen cliogek het heeft. Het enige dat ik zag is dat zijn bestaande verzekering niet voldoende was (gaat tot 12.5K bij de meeste) en buitenshuis tot 7.5K

daarboven kom je idd, net als bij kunst, op heel andere verzekeringen en bedragen

roof overval doe je idd weinig tegen , maar zelfs dan zou alarm kunnen afschrikken, helemaal als het gekoppeld is aan een meldkamer die bellen en waar je een code moet doorgeven om te laten zien dat het veilig is . verkeerde code = groot alarm

maar mijn kluis is iets groter dan 100kg , ik denk zo’n 1500 kilo, beetje zo’n ouderwetse wild/west kluis. En die heb ik om de inbrekers te vertragen . als ze met z’n 2en zijn lopen ze met een 100kg kluis zo weg, dat wil ik ze met mijn kluis ook nog wel een keer zien doen :wink: en verder ligt het meerendeel lekker bij de bank maar ik wil thuis ook wel e.e.a. hebben liggen om om te doen en te dragen

Het belang van een verzekeringsmaatschappij is om alleen uit te keren waar iemand recht op heeft. Daar zijn de premies namelijk ook naar berekend. Als jij je administratie op orde hebt, geen extra slaatje uit een schade probeert te slaan en als jij gewoon de stukken aanlevert waar om gevraagd wordt, dan zul jij bijzonder weinig discussie met een verzekeraar krijgen. Gegarandeerd.

Lowlander Schreef:

eens met Monaco, in nederland hebben we sowieso de
neiging alles maar te verzekeren…trouwens…ook
al lukt het wel om tegen jouw voorwaarden te
verzekeren…dan zul je bij een incident altijd de
discussie met de verz.maatsch. hebben, hun belang
is namelijk om zo niet of nauwelijks uit te
keren…by the way…je hebt dit al eens eerder
aangekaard:-)
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2546752,2549
522#msg-2549522

Mondeling overstappen en afsluiten is niet moeilijk alleen verzekeren de meesten maar tot 5000 voor sieraden.

Bijkomend punt zijn de horloges en camera lenzen die ik gebruikt heb aangeschaft en dus zonder factuur zijn.
Een taxateur vraagt zomaar €900 en de maatschappijen zijn te beroerd om thuis te komen.
Zo’n bel miep zonder verstand van zaken deelt dan telefonisch mee dat je gewoon een paar digitale foto’s moet maken van alles waar je geen factuur van hebt. Maar ik weet zeker dat wanneer er wordt ingebroken en ik laat de foto’s zien van de camera lenzen van €800 of meer en horloges zonder factuur dat er weinig vergoed gaat worden.
Ik wil dus zwart op wit wat er vergoed wordt anders is het wel premie betalen maar als je ooit in een nachtmerrie terecht komt dan kan je fluiten naar je vergoeding.

Of toch maar een bunker maken van mijn woning?!

1 like

Ik zou er maar een bunker van maken als ik jou was.
Maarr… als je dan toch wilt verzekeren, lees je dan goed in. Interessante onderwerpen zijn nieuwwaarde/dagwaarde en de berekening daarvan. Daarnaast zou ik aanraden een inboedelwaardemeter in te vullen bij het afsluiten van een inboedelverzekering. Dat biedt enige zekerheid voor het verzekerde bedrag wat je in huis hebt. En dat verzekerde bedrag is altijd meer dan wat jij zelf denkt te hebben. Kan je geen tegenvallers krijgen met onderverzekering.
Uiteindelijk hebben verzekeraars prima in de voorwaarden staan wat er wel of niet verzekerd is en hoe uitkeringen worden berekend. Ze verwachten van jou als klant dat je die voorwaarden ook kent. Geen kennis van de voorwaarden hebben is geen enkele reden om meer vergoeding te krijgen.
Daarnaast mag je bij een onverhoopte schade jouw eigen schade-expert (een zogenaamde contra-expert) inschakelen die een vinger in de pap heeft bij het vaststellen van de schade. (en daarmee tot op zekere hoogte ook de uitkering)
Jouw verzekeraar zal die contra vergoeden, maar let op, daar zitten maximeringen aan. Informeer van tevoren even hoe dat geregeld is bij jouw verzekeraar.

Tot zover les verzekeringsrecht 101.

cliogek Schreef:

Mondeling overstappen en afsluiten is niet
moeilijk alleen verzekeren de meesten maar tot
5000 voor sieraden.

Bijkomend punt zijn de horloges en camera lenzen
die ik gebruikt heb aangeschaft en dus zonder
factuur zijn.
Een taxateur vraagt zomaar €900 en de
maatschappijen zijn te beroerd om thuis te komen.
Zo’n bel miep zonder verstand van zaken deelt dan
telefonisch mee dat je gewoon een paar digitale
foto’s moet maken van alles waar je geen factuur
van hebt. Maar ik weet zeker dat wanneer er wordt
ingebroken en ik laat de foto’s zien van de camera
lenzen van €800 of meer en horloges zonder factuur
dat er weinig vergoed gaat worden.
Ik wil dus zwart op wit wat er vergoed wordt
anders is het wel premie betalen maar als je ooit
in een nachtmerrie terecht komt dan kan je fluiten
naar je vergoeding.

Of toch maar een bunker maken van mijn woning?!

Jij doet vast iets in de verzekeringswereld:D

Selie Schreef:

Ik zou er maar een bunker van maken als ik jou
was.
Maarr… als je dan toch wilt verzekeren, lees je
dan goed in. Interessante onderwerpen zijn
nieuwwaarde/dagwaarde en de berekening daarvan.
Daarnaast zou ik aanraden een inboedelwaardemeter
in te vullen bij het afsluiten van een
inboedelverzekering. Dat biedt enige zekerheid
voor het verzekerde bedrag wat je in huis hebt. En
dat verzekerde bedrag is altijd meer dan wat jij
zelf denkt te hebben. Kan je geen tegenvallers
krijgen met onderverzekering.
Uiteindelijk hebben verzekeraars prima in de
voorwaarden staan wat er wel of niet verzekerd is
en hoe uitkeringen worden berekend. Ze verwachten
van jou als klant dat je die voorwaarden ook kent.
Geen kennis van de voorwaarden hebben is geen
enkele reden om meer vergoeding te krijgen.
Daarnaast mag je bij een onverhoopte schade jouw
eigen schade-expert (een zogenaamde contra-expert)
inschakelen die een vinger in de pap heeft bij het
vaststellen van de schade. (en daarmee tot op
zekere hoogte ook de uitkering)
Jouw verzekeraar zal die contra vergoeden, maar
let op, daar zitten maximeringen aan. Informeer
van tevoren even hoe dat geregeld is bij jouw
verzekeraar.

Tot zover les verzekeringsrecht 101.

cliogek Schreef:


Mondeling overstappen en afsluiten is niet
moeilijk alleen verzekeren de meesten maar tot
5000 voor sieraden.

Bijkomend punt zijn de horloges en camera
lenzen
die ik gebruikt heb aangeschaft en dus zonder
factuur zijn.
Een taxateur vraagt zomaar €900 en de
maatschappijen zijn te beroerd om thuis te
komen.
Zo’n bel miep zonder verstand van zaken deelt
dan
telefonisch mee dat je gewoon een paar digitale
foto’s moet maken van alles waar je geen
factuur
van hebt. Maar ik weet zeker dat wanneer er
wordt
ingebroken en ik laat de foto’s zien van de
camera
lenzen van €800 of meer en horloges zonder
factuur
dat er weinig vergoed gaat worden.
Ik wil dus zwart op wit wat er vergoed wordt
anders is het wel premie betalen maar als je
ooit
in een nachtmerrie terecht komt dan kan je
fluiten
naar je vergoeding.

Of toch maar een bunker maken van mijn woning?!

Ik kan me dat met jouw mooie collectie wel voorstellen.

Ik hang anders net met mijn verzekering op, horloges worden met 20% per jaar afgeschreven met een restwaarde van 10%. Daarbij het eigen risico en je beurd dus niets op je vintage horloge.