Het VERZEKEREN van horloges?!

Hond ter preventie kan ik wel voor je regelen, alleen geen garantie dat ie niet om te kopen is met een stuk worst X(

peaceloveandpitbulls Schreef:

Hond ter preventie kan ik wel voor je regelen,
alleen geen garantie dat ie niet om te kopen is
met een stuk worst X(

Inbrekers bedenken zich wel 2x, maar ik denk dat ik dan zelf m’n huis niet meer in durf.

Afschrijving is per horloge verschillend. Een rolex van 40 jaar oud zal echt niet op 0 euro gezet worden. De marktwaarde is namelijk nog steeds veel hoger dan dat.
Het is niet zo zwart/wit bij een schade. Je kan een vintage horloge wellicht ook specifiek voor een bepaald bedrag laten meeverzekeren. De waarde vast laten stellen.
Sommige objecten behouden nou eenmaal waarde, ook na tientallen jaren. Horloges zijn zulke objecten en dat weet een verzekeraar ook.

jantje.vlaam Schreef:

Ik hang anders net met mijn verzekering op,
horloges worden met 20% per jaar afgeschreven met
een restwaarde van 10%. Daarbij het eigen risico
en je beurd dus niets op je vintage horloge.

Probleem dat ik daar een beetje mee heb, onafhankelijke waarde bepaling, wie gaat dat doen ? E.o.a. Willekeurige jan met de korte achternaam ? En als ik het met deze ‘expert’ niet eens ben , mag ik dan een 'eigen’expert inschakelen ? Of met realistische veiling opbrengsten aankomen ? En wat nu als mijn horloges in betere staat zijn dan degene die net geveild zijn ?

Ik vertrouw mijzelf namelijk wel , en heb een ‘vrij goede’ naam in het vintage wereldje en dan komt er een of andere jan *** langs en gaat mij vertellen wat mijn klokkies waard zijn ? En waar baseert hij zijn waarde oordeel dan op ? De gegevens die ik hem aanlever ?

En zo staan er zomaar een aantal vragen :wink:

Selie Schreef:

Afschrijving is per horloge verschillend. Een
rolex van 40 jaar oud zal echt niet op 0 euro
gezet worden. De marktwaarde is namelijk nog
steeds veel hoger dan dat.
Het is niet zo zwart/wit bij een schade. Je kan
een vintage horloge wellicht ook specifiek voor
een bepaald bedrag laten meeverzekeren. De waarde
vast laten stellen.
Sommige objecten behouden nou eenmaal waarde, ook
na tientallen jaren. Horloges zijn zulke objecten
en dat weet een verzekeraar ook.

jantje.vlaam Schreef:


Ik hang anders net met mijn verzekering op,
horloges worden met 20% per jaar afgeschreven
met
een restwaarde van 10%. Daarbij het eigen
risico
en je beurd dus niets op je vintage horloge.

Ik stel voor dat je die vragen bij je verzekeraar neerlegt. :wink:

ReneJK Schreef:

Probleem dat ik daar een beetje mee heb,
onafhankelijke waarde bepaling, wie gaat dat doen
? E.o.a. Willekeurige jan met de korte achternaam
? En als ik het met deze ‘expert’ niet eens ben ,
mag ik dan een 'eigen’expert inschakelen ? Of met
realistische veiling opbrengsten aankomen ? En wat
nu als mijn horloges in betere staat zijn dan
degene die net geveild zijn ?

Ik vertrouw mijzelf namelijk wel , en heb een
’vrij goede’ naam in het vintage wereldje en dan
komt er een of andere jan *** langs en gaat mij
vertellen wat mijn klokkies waard zijn ? En waar
baseert hij zijn waarde oordeel dan op ? De
gegevens die ik hem aanlever ?

En zo staan er zomaar een aantal vragen :wink:

Selie Schreef:


Afschrijving is per horloge verschillend. Een
rolex van 40 jaar oud zal echt niet op 0 euro
gezet worden. De marktwaarde is namelijk nog
steeds veel hoger dan dat.
Het is niet zo zwart/wit bij een schade. Je kan
een vintage horloge wellicht ook specifiek voor
een bepaald bedrag laten meeverzekeren. De
waarde
vast laten stellen.
Sommige objecten behouden nou eenmaal waarde,
ook
na tientallen jaren. Horloges zijn zulke
objecten
en dat weet een verzekeraar ook.

jantje.vlaam Schreef:



Ik hang anders net met mijn verzekering op,
horloges worden met 20% per jaar afgeschreven
met
een restwaarde van 10%. Daarbij het eigen
risico
en je beurd dus niets op je vintage horloge.

ReneJK Schreef:

Probleem dat ik daar een beetje mee heb,
onafhankelijke waarde bepaling, wie gaat dat doen
? E.o.a. Willekeurige jan met de korte achternaam
? En als ik het met deze ‘expert’ niet eens ben ,
mag ik dan een 'eigen’expert inschakelen ? Of met
realistische veiling opbrengsten aankomen ? En wat
nu als mijn horloges in betere staat zijn dan
degene die net geveild zijn ?

Ik vertrouw mijzelf namelijk wel , en heb een
’vrij goede’ naam in het vintage wereldje en dan
komt er een of andere jan *** langs en gaat mij
vertellen wat mijn klokkies waard zijn ? En waar
baseert hij zijn waarde oordeel dan op ? De
gegevens die ik hem aanlever ?

“Met alle respect meneer de verzekeraar, ik ben meer expert dan uw expert.” :+

marnix.moed Schreef:

“Met alle respect meneer de verzekeraar, ik ben
meer expert dan uw expert.” :+

maar als ik dat zo zeg ben ik weer de arrogante lul :wink:

Laatst geinformeerd bij de FBTO, deze zeggen dat wanneer ik een veiligheidkeurmerk heb van de politie alles is mee verzekerd, ongeacht de waarde. Dus alle horloges, dit zonder extra te hoeven betalen. Het enige dat je goed moet opgeven is de totaalwaarde van je inboedel.

Zo werkt iedere inboedelverzekering dus. De verzekerde waarde is wat van belang is. Die horloges zorgen gewoon voor een hogere verzekerde waarde. Ze weten het je wel leuk te vertellen bij FBTO in ieder geval haha. Alsof het iets bijzonders is.

RTag Schreef:

Laatst geinformeerd bij de FBTO, deze zeggen dat
wanneer ik een veiligheidkeurmerk heb van de
politie alles is mee verzekerd, ongeacht de
waarde. Dus alle horloges, dit zonder extra te
hoeven betalen. Het enige dat je goed moet opgeven
is de totaalwaarde van je inboedel.

Lees even de kleine lettertjes. Bij alle inboedelverzekeringen die ik ben tegengekomen, worden sieraden en horloges tot max. €5000 vergoed.

Inderdaad. Je stuit vaak tegen een maximum van 2000 die te verhogen is tot 5000.
En aangezien horloges bij de meeste maatschappijen ook niet onder verzamelingen mogen vallen is hoger verzekeren daar dus al niet mogelijk.

Monaco Schreef:

RTag Schreef:


Laatst geinformeerd bij de FBTO, deze zeggen
dat
wanneer ik een veiligheidkeurmerk heb van de
politie alles is mee verzekerd, ongeacht de
waarde. Dus alle horloges, dit zonder extra te
hoeven betalen. Het enige dat je goed moet
opgeven
is de totaalwaarde van je inboedel.

Lees even de kleine lettertjes. Bij alle
inboedelverzekeringen die ik ben tegengekomen,
worden sieraden en horloges tot max. €5000
vergoed.

Beetje laat, maar toch
Dit zijn de spelregels bij FBTO:

a. Schade aan diefstalgevoelige inboedel
- Voor sieraden en juwelen betalen we bij diefstal maximaal € 5.000,-.

Let op!
Is de woning goed beveiligd? Dan gelden de maximumbedragen niet als u deze beveiligingen
gebruikt en als deze goed werken. Met goed beveiligd bedoelen we dat uw woning een van de
volgende certificaten heeft:
-	Beveiligingscertificaat ‘Veilig Wonen’ van de politie;
-	Borgcertificaat Bouwkundige Beveiliging;
-	Borg Opleveringsbewijs Bouwkundige Beveiliging;
-	Beveiligingscertificaat Borg Opleveringsbewijs Elektronische Beveiliging;
-	Borgcertificaat Elektronisch Beveiligen.

Dus JA ik heb de kleine letters gelezen!!

Zozo, dus voor miljoenen aan horloges en ze dekken alles? Klinkt te mooi om waar te zijn. Maar zo lijkt het hier wel te staan.
Tenzij ze een stukje verderop een ander klein regeltje hebben met iets van 'per geval een maximale totale vergoeding van 100.000."

Ik vertrouw kleine lettertjes niet zo. Ik heb meer vertrouwen in mijn kitty gun tegen dieven


[video]http://www.youtube.com/watch?v=5KWTAq3GkfA[/video]

Crap
 kweenie hoe en of ik een video kan embedden
 dan maar met een ouderwetse link.

Holy crap! Video zit er gelijk in :smiley:

Daar heb ik een uitgesproken mening over aangezien ik in de verzekeringswereld werk en dan ook nog eens in de schadehoek. Ik heb er al een keer een post aangemaakt over kostbaarhedenpolissen.

Bij schade heb je twee problemen; aantoonbaar maken van je schade en aantoonbaar maken dat de herstelkosten lager zijn dan de waarde voor schade minus de waarde van de restanten. Totaal verlies komt nog.
Een voorbeeldje; je hebt een speedy van 2500 euro waarvan de kast en glas beschadigd is door een gedekte oorzaak. Vervangende kast en glas kost ongeveer 800 euro is het uurwerk dan 1700 euro waard?

Probleem is dat de gemiddelde schadeexpert geen clou heeft van de waarde van een fatsoenlijk horloge en je als gedupeerde de schade aannemelijk moet zien te maken. De bewijslast ligt dus bij de eigenaar.

Bij diefstal of totaal verlies wordt het nog een heel stuk moeilijker. Bij een nieuw aangeschaft horloge zal dat dat gemakkelijker zijn in de vorm van bankafschriften, garantiebewijzen etc. Maar bij de aanschaf van een vintage horloge wordt het al lastig en discutabel.

Stel je koopt op de rikketik een authentieke Rolex van 3500 en betaald cash. Deze wordt gestolen dan zal je dus als claimende partij aan moeten tonen dat dit de vervangingswaarde is van je horloge. Als tip kan ik iig bij dergelijke aankopen alleen een volledige fotoreportage aanbevelen alhoewel dit ook het daadwerkelijke bezit ten tijde van diefstal niet bevestigd.

Over dekkingen kan ik kort zijn;

kijk eens in je polisvoorwaarden t.a.v. de dekking mbt sieraden. Meestal is dat beperkt tot een X bedrag in je polis, mag je diefstalrisico meeverzekeren tegen een meerpremie a 15 o/oo van de verzekerde som en loop je tegen bovenstaande aan.

Omdat ik ook als contra-expert werk wil ik bij problemen best kijken of ik iets zou kunnen betekenen.

1 like

Wat vind je van de FBTO voorwaarden? Al gaten in de regels ontdekt?

Op polisvoorwaardenonline.nl kan je je polisvoorwaarden meestal nakijken. Bij FBTO kom ik in de voorwaarden van de inboedelverzekering iig deze uitsluiting ten;

7 a. Schade aan diefstalgevoelige inboedel ­ Voor sieraden en juwelen betalen we bij diefstal maximaal € 5.000.

Dit is de meest gangbare uitsluiting en kan je het diefstal !! risico van het meerdere meeverzekeren tegen een meerpremie.Om er iets over te kunnen zeggen zou je ook de polis moeten bekijken omdat deze deel uitmaakt van het geheel en daar specifieke zaken op vermeld staan die niet in de algemene voorwaarden worden vermeld.­

Maar FBTO meldt ook in die algemene voorwaarden wanneer wel alles wordt vergoed en daar doelde ik dan ook op :wink:
Dus het volgende stukje:

Let op!
Is de woning goed beveiligd? Dan gelden de maximumbedragen niet als u deze beveiligingen
gebruikt en als deze goed werken. Met goed beveiligd bedoelen we dat uw woning een van de
volgende certificaten heeft:

  • Beveiligingscertificaat ‘Veilig Wonen’ van de politie;
  • Borgcertificaat Bouwkundige Beveiliging;
  • Borg Opleveringsbewijs Bouwkundige Beveiliging;
  • Beveiligingscertificaat Borg Opleveringsbewijs Elektronische Beveiliging;
  • Borgcertificaat Elektronisch Beveiligen.

Ik zou het dan iig wel van FBTO bevestigd hebben en vast hebben liggen!!

Stel ze de vraag en confronteer ze ermee. In dit geval zou bij voldoende beveiliging dus inderdaad geen maximeringen gelden en ze meer dan 5000 euro vergoeden.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van ze.

Deze post is inmiddels 3 jaar oud. Zijn er ondertussen nog leden die, hopelijk positieve, ervaringen opgedaan hebben bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen? Ik overweeg ook al langere tijd mijn collectie te verzekeren tegen diefstal maar betwijfel of dit wel mogelijk is aan betaalbare tarieven.

2 likes

Ik kan je geen antwoord geven, maar met wat ik zo van jou heb langs zien komen denk ik niet dat een verzekeringsmaatschappij er blij van wordt om jou te verzekeren voor de volledige waarde.

Ik heb hier eerder gelezen dat wanneer je zoiets doet je ook jaarlijks opnieuw de horloges moet laten taxeren.

1 like