Dag allen,
lang geleden dat ik een topic had gestart dus het werd weer eens tijd.
Dit keer over een vintage Seiko Tank met referentie 2620-5040. Opgekocht via vinted in een zeer slechte staat.
De vergulde laag was zogoed als versleten en hij liep niet meer, wijzerplaat had wat plekjes maar dat hield me niet tegen gezien de prijs die echt wel scherp was. (dacht ik) Zie foto’s🫣
Ik besloot het horloge volledig te demonteren en kijken of er nog wat onderdelen te krijgen waren voor dit model.
Dat bleek nogal schaars te zijn maar gelukkig konden we nog een nieuw origineel glas vinden.
In het horloge bleek ook nog eens geen batterij te zitten, (dan loopt ie zeker niet) dus uiteraard eerst even getest of het uurwerk nog werkzaam was en dat was gelukkig ook het geval.
Vervolgens een afspraak gemaakt met haveman en het horloge opgestuurd voor polijsten en opnieuw vergulden. Snelle service en afhandeling trouwens, na 2 weken de kast alweer terug🙏
Gelijk het horloge weer opgebouwd en na een paar foto’s om de pols geslingerd🥳
Maar helaas, de fun was er snel af… Na een dag dragen merkte ik dat het horloge af en toe stil viel. Diverse horlogemakers benaderd maar ik kreeg overal te horen dat onderdelen simpelweg niet meer te krijgen zijn en dat het dus een donor zoeken werd.
Je mag best weten dat ik er flink de T in had… Uiteraard wist ik de risico’s maar ik dacht ja, quartz… Als het loopt dan loopt het, toch? Nein man.
Voor jullie even een kleine opsomming:
Horloge - €80
Vergulden - €120
Glas - €40
Bijna 2,5 barkie verder en dan zit je met iets dat niet werkt.
Ding op Mp geknikkerd voor de handige klusser, klaar om mijn verlies te pakken. Toevallig een reactie op het horloge van een forumlid die me erop wees dat de wijzerplaat waarschijnlijk een keer opnieuw opgemaakt was omdat het uurwerk aanduiding onderaan hoort te staan samen met het model nummer. Foto’s kijken en sh*t, hij heeft gelijk.
Ik was klaar om hem(het horloge) ritueel te verbranden totdat ik op een idee kwam. Wat nou als ik naar een nieuw type referentie zoek? De sfp608 bijvoorbeeld met zo’n mooie sunburst plaat erin, zou dat niet passen?
Tijdje de ogen opengehouden op mp en er toen een gevonden voor een okee prijs. Gekocht en bij binnenkomst eens gekeken wat er allemaal mogelijk was. Mocht het niet passen had ik iig wel een werkende tank🫣.
Beide Tanks gedemonteerd en begonnen met passen. En gelukkig paste de plaat en uurwerk prima in de kast. Kroon overgezet op de juiste stem, de movement spacer iets aangepast zodat deze mooi over het uurwerk viel en achterdeksel erop.
Het resultaat mocht er ook zijn! Echt heel content met het resultaat. Origineel? Nee, niet helemaal. Aftermarket? Ook niet. Veel te veel geld in gestoken? Ohja zeker! We noemen hem frankenstein, maar dan wat knapper.
Eindresultaat: