Het was gisteren Stowa, al wat de klok slaat!

Heb mij gisteren verdiept in het merk Stowa. Redelijk betaalbare, verzorgde en mooi afgewerkte horloges. Vooral de Flieger bevalt me en dan niet zozeer het klassieke model, met arabische cijfers en die baby-blauwe wijzers, maar de TO2.

De wijzerplaat van de TO2 is minder druk en oogt wat moderner, naar mijn gevoel. De 43mm kast past goed bij mijn pols van 200mm omvang & een breedte van 65mm.

Door de grootte van de kast en in verhouding kleinere wijzerplaat krijgt het horloge wat meer body (de kleinste Flieger lijkt door zijn dunnere rand meer Bauhaus-achtig. Ik houd van Bauhaus, maar soms staat het enigszins steriele mij tegen.

Wat mij erg bevalt bij de huidige TO2 uitvoering is de keuze tussen een orange, groene of rode seconde wijzer; kleur zorgt voor een spannende dissonant bij het wat saai uitziende horloge. Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik zie mij dat horloge vooral dragen met kleurige NATO en Zulu straps.

Waar ik niet achter kan komen is de dikte van de verflaag van de belettering. Het lijkt zo plat; alsof de belettering Ă©Ă©n geheel is met de zwarte wijzerplaat. Terwijl ik meer van een plastisch ruimtelijke druk houd; dus dat de tekens ietwat verhoogt zijn. Ik hoop dat ik mij vergis. Misschien weten jullie of mijn waarneming, uitsluitend van afbeeldingen, juist is.

Hierbij een link met een aantal foto’s waarbij de TO2 goed tot zijn recht komt: http://thestowafan.blogspot.com/2015/09/stowa-flieger-to2-review.html

Overigens, de Blogspot "The Stowa Enthusiasts, An Unofficial Source of Stowa Watches”, waar de link hierboven vandaan komt is zeer de moeite waard, maar waarschijnlijk allang bekend bij elke Stowa adept alhier: http://thestowafan.blogspot.com

1 like

Fliegers hebben van oudsher gedrukte cijfers en indicies.
Hier een voorbeeld de originele WOII Laco flieger B-Uhr van 55mm.

1 like

Dit is de TO2

Stowa Flieger_TO2

1 like

Dank je voor de informatie. Ik ben wel geĂŻnteresseerd in de historische achtergrond, maar voor mij hoeft het niet historisch verantwoord te zijn.

1 like

Review:

Waar ik benieuwd naar ben is hoe dik die indicies op de wijzerplaat zijn/liggen. Is er iets van een verhoging te zien? Mogelijk druk ik mij gebrekkig uit, ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen.

Opgelegde indices/uurmarkeringen :wink:

2 likes

Aha, dank je!

Dat zal niet erg veel zijn.
Eerst worden de indicies gedrukt en hierna wordt er nog een lume laag
overheen gedrukt.
De lume is vrij goed zoals op de video te zien is.
Het uurwerk is de bekende ETA 2824 een betrouwbaar werkpaard dat makkelijk
en relatief goedkoop te onderhouden is.

1 like

Ja, ik zag het duidelijk op de video. Het is de lume die ietwat dikker erop ligt en zorgt voor die lichte verdikking die ik graag zie. Mooie lume kleur trouwens. Voor mij had die kleur nog wat groener of geel mogen zijn.

Blauwe lume is iets wat mij tegen valt bij de klassieke Flieger en enkele andere modellen van Stowa. Blauw associeer ik met kil en koud. Nee, geef mij maar dat aangenamere, warme geel en groen.

Overigens, wat een prachtige en tegelijk sobere belijning heeft die TO2 kast; goed te zien op de video.

1 like

De lume is echt niet heel dik op de wijzerplaat gelegd, wel dik genoeg natuurlijk maar je krijgt er geen verhoging van de cijfers door. Op mijn Breitling liggen wel duidelijk opgelegde cijfers. Even 2 foto’s zodat je het verschil goed kunt zien.

Duidelijk dikke cijfers

En de gedrukte cijfers van mijn Stowa

2 likes

Mooi horloge die TO2. Heb de mijne na ongeveer anderhalf jaar bezit verkocht om een PO aan te kunnen schaffen. Veel plezier ervan gehad. Gewoon een goed horloge met een topgrade ETA 2824 uurwerk erin. Ik zou zeggen doen als je hem voor een leuk prijsje kan vinden. Nieuw kopen raad ik niet aan, bij eventuele verkoop ga je flink inleveren. Hier nog een paar foto’s van mijn ex! Geen wristshot helaas.




3 likes

Hoog Damasko/Sinn gehalte in de TO2. Van wie is het originele ontwerp? Of zijn het allen ‘hommages’?

1 like

Als ik mij niet vergist bestaat Stowa al aanzienlijk langer dan Damasko en Sinn :wink:

3 likes

Klinkt toch niet heel positief voor iemand die erover nadenkt er 1 aan te schaffen


Invicta bestaat langer dan Rolex. Toch ziet men de submariner als het origineel.

1 like

Goed opgemerkt appie_klok. Saai moet zijn “gewoon”. Zonder opzichtige toeters & bellen, maar waar de schoonheid zit in het ingetogen ontwerp. Een enkele gekleurde wijzer zorgt dan voor een mooi contrast. A Matter of Taste, off course!

1 like

Klopt, bij de Breitling opgelegd (gelijmd, neem ik aan) en bij de Stowa gedrukt. Dat kleine verschil bij de Stowa vind ik al voldoende. Zodat er iets van onderscheidt te zien is, al is het minimaal, als ik het horloge wat schuin houd.

Het is nog niet zeker dat ik deze Stowa koop, maar een tweedehandse TO2 met een gekleurde wijzer zal moeilijk zijn. Ik begrijp je waarschuwing, gezien de liefhebbers/verzamelaars context van dit forum, maar zo als ik erover denk, houd ik het bij een hooguit twee wat duurdere horloges en is het niet de bedoeling om ze weer te verkopen.

1 like

Succes daarmee! :+1: Toen ik mij ongeveer 3 jaar geleden hier registreerde dacht ik er ongeveer hetzelfde over, maar dit horloge virus is zeer besmettelijk. Heb mijn budget al meerdere malen aangepast/verhoogd. :wink: Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde dus misschien lukt het jou wel.