Het zwarte horloge topic

Die dingen gaan pas post-race om de pols.

Maar hoe timet hij dan zijn rondetijden?

De Richard Mille-boys (Norris, Massa, Grosjean, 
) houden hem wel om tijdens de race. Ik denk dat het zelfs een vereiste is om hem te krijgen want alle sporters die gesponsord worden door Richard Mille dragen hun horloge bij het uitoefenen van hun sport. Een mooi voorbeeld hiervan is Alaphilippe die zijn horloge ook altijd op de fiets draagt.

Even bijspijkeren met de kennis, Tutima werd door de Nato uitgekozen voor hun vliegers op de volgende specs :+1: tot 7G

pressure-resistant for use to 15,000 meters above sea level, and shockproofed for blows, vibrations, and acceleration up to 7 g in all directions: these are the enormous prerequisites that the procurement office and forces alike put upon the Tutima NATO chronograph in 1984.

Neemt niet weg, dat een piloot (en ik ken er een paar) helemaal geen horloge nodig hebben zodra ze de cockpit betreden. Dat ze er een dragen, is gewoon zoals wij allen, voor algemeen dagelijks gebruik. Niks speciaals.
Die 7G stelt niks voor (een horloge). Een val-test is wat anders.

Nodig is niet wat je schreef en waar ik op antwoorde.

de NAVO dacht daar blijkbaar anders over, nl dat het wel wat voorstelde en wel nodig was. tot 7 G getest opdat de chronograaf bleef werken. Maar KLu deelt geen horloges uit voor zover ik weet, en ja - ons ben zunig he :grinning: anders hadden ze er wel een gedragen denk ik.

Google eens op Konrad Knirim, boeken vol geschreven over military specs horloges.

Ik weet dat ze binnen 1 tak van de luchtmacht een Garmin Fenix uitgedeeld kregen :sweat_smile:

1 like

Als een piloot een chronograaf nodig zou hebben, dan zat die wel op het instrumentenpaneel en dan zou die niet gaan klooien met iets wat om zijn pols zit.
Dat “zuinige” van Defensie, heeft echt niets met horloges te maken.

4 likes

Gevalletje klok/klepel. Heb je wel eens een vliegeroverall (en niet piloot, dat doen ze bij de KLM) van dichtbij bekeken? Een mooi voorbeeld dat je meer nodig hebt dan je instrumentenpaneel. Immers, de klassieke fliegerhorloges hebben niet voor niets een grote, leesbare dial en een lange band zodat 'ie over de overall gedragen kan worden.

:grinning:
en die zitten en zaten tot voor kort ook in alle militaire vliegtuigen, google nog even op 8 day cockpit clock chronograph, zoals bijvoorbeeld de A-13A boordklokken, van Waltham, of Jaeger, of Breitling, of de Sinn die in de Tornado zit. Met chronograaf. Ook de F 16 heeft een analoge klok in de dash.

Heel veel Navo landen gaven ze wel uit aan de piloten/navigators, zoals de Bund, A.M.I. , RAF en USAF in de Golf en IRAK oorlogen nog. Tutima, Orfina, Lemania, Heuer, Sinn, allemaal chronografen !!! om een paar merken te noemen die de Navo gediend hebben. Staan ook op C24 als je ze wilt bekijken.
Want als ze handmatig moeten navigeren, bij uitval van gps of radio of zoals bij een SAR ladder patroon, hebben ze een klok of horloge nodig. Sinn heeft er net zijn nieuwste flieger op gebaseerd, ref 717 geloof ik, ook zwart om weer On Topic te komen. Met chronograaf.

en het originele Sinn klokje, navigations borduhr
https://www.sinn.de/en/Modell/NaBo_56-----8.htm

3 likes

Ik ga niet weer alles herhalen. :roll_eyes:.
Een piloot heeft in de cockpit geen horloge nodig, om zijn functie uit te voeren.
Ik praat dan niet over de WWII, want toen was een horloge noodzakelijk (vandaar de grote dial).
Gebruik van een horloge bij uitval van GPS
 :joy: veel succes !
Op de grond kan je wel met ieder (analoog) horloge het noorden bepalen aan de hand van de zon. Maar dan houd het op.
“Fliegerhorloges”,van nu zijn gewoon stoer en hebben een bepaalde kenmerken en uitstraling. That’s it.
En ik ben goed geïnformeerd door de “guy’s” zelf. Dus weet waar de klepel hangt. :wink:. Case closed.

3 likes

Deze had ik best willen hebben, heeft vroeger bij Rob op de site gestaan.

4 likes

5 likes

2 likes

8 likes

7 likes

Enige horloge ooit wat ik voor meer verkocht heb dan gekocht :slightly_smiling_face:

5 likes

Ik ook, had mazzel en bijna twee keer de prijs ervoor terug gekregen :mechanical_arm:, maar het is en blijft wel een heel gaaf horloge. Soms wel eens spijt

1 like