Hetzelfde maar toch anders

(Dit topic dient geen enkel doel, is slechts omdat ik het leuk vind af en toe wat horloges uit de doos te halen).

Sinds kort ben ik in het bezit van een TH Aquagraph. Deze stamt uit dezelfde periode als mijn Seamaster, die ik al 17 jaar heb. Zelfde uitgangspunt als instrument, een professioneel duikhorloge. Toch zijn ze nogal verschillend.

300m tegen 500m, chronograaf zonder datum vs alleen datum, wel beiden een heliumventiel. Van boven gezien is het verschil in grootte niet eens zo evident. Van de zijkant echter een stuk duidelijker.

Gewicht is ook een dingetje. De TH brengt ongeveer 225gr op de weegschaal, tegen 150 voor de Seamaster. Ook een best groot verschil in band. De TH heeft een bomproof, weinig fexibele band, zonder fijnafstelling. Dat laatste heeft de Semaster ook niet maar die is lekker soepel en komt tevens met een halve schakel, waardoor een betere afstelling mogelijk is.

Ik heb wel het idee dat de lume van Omega langer volhoud. Dat is door mij niet getest maar de TH doet naa een nachtje helemaal niets meer, waar de Omega nog wel een ietsiepietsie heeft. Overigens doet de Tudor BB het daar niet veel beter dan de Omega.

(foto direct na oplader genomen, niet na een nachtje)

Kortom ik heb twee ouwe knarren die ongeveer even oud zijn. De ene ken ik door en door, die andere ben ik nu aan het ontdekken. Wel leuk om te zien hoe twee merken anders naar helzelfde concept keken. Tuurlikk weet ik dat Omega ook een chrono had en TH een 2000/Aquaracer maar die heb ik niet (meer)… :rofl:

Hier moet u het mee doen, of niet, wat u wilt.

Groeten
Rutger

17 likes

Elegante Omega. Mooi om te lezen dat je ze al 17 jaar draagt.

1 like

Mooi setje! :ok_hand:

Jeetje, 17 jaar?! Het kost mij al moeite om een horloge 17 dagen te hebben. @Apeks is me nu gek aan het maken voor de nieuwe MM200. Ik moet bijzonder oppassen dat ik mijn ‘Twilight’, die ik gisteren heb overgenomen, niet alweer te koop ga zetten om die nieuwe mogelijk te maken. Ik ben er toe in staat … :see_no_evil:

4 likes

Staat garant voor leesplezier👍

2 likes

De Omega is m’n trouwhorloge, dus die jaren komen vanzelf… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Groeten
Rutger

1 like

Priceless dus! Mooi.

Ik heb ze beide en is een beter vergelijk!
En zijn beide prachtig en hebben beide hun kwaliteiten.

3 likes

De 2254 was mijn eerste echte horloge, ook nog eens de GMT gehad. Maar de 2254 is in de jaren erna nog meerdere keren teruggekomen (ook als quartz uitvoering)…en voor prijzen waarvoor je nu waarschijnlijk net alleen de band kunt kopen…

Ik zou willen dat ik hem ook 17 jaar in mijn bezit had kunnen houden…helaas. Maar geniet ervan, het is een klassieker!

1 like

Kom op…je kunt het!

1 like