Tijdens een avondje TV kijken zag ik in een flits een horloge wat ik nog nooit had gezien. Van afstand leek het een submariner met LCD display. Ik dacht eerst dat het om een kermishorloge ging maar na wat speuren blijkt dit toch een erg zeldzaam klokje te zijn. Het betreft een ana digi van Heuer. (Pre Tag dus)
Hier wat plaatjes om te delen want ik kende het model totaal niet.
Zeldzaam of niet, het kermisgevoel blijft
overheersen.
Vreemd eigenlijk. De eerste led en LCD modellen waren relatief gezien veel duurder dan automaten en handwinders. Door verbeterde technieken en massaprodukten kost zo een uurwerkje niets meer en halen we er onze neus voor op. Ik heb echter nog steeds nostalgische gevoelens bij LCD en vooral led horloges.
Als je daar van houdt is dit misschien een interessant horloge. Een Microsonic LED uit de jaren zeventig.
Zag er laatst ergens eentje langskomen (NOS). Ben persoonlijk niet zo van de LED/LCD maar aangezien jij liefhebber bent (en deze vond ik zelf ook wel aardig):
Als r tag heuernop had gestaan, zou ik zo aan n slechte replica hebben gedacht.
Tja, vroeger waren de productiemethoden ook minder ver. Kennen we nog de pre cerachrom, glidelock tijdperk v rolexen met ‘blikken’ ssluitingen en endlinks :)o
Yep Hennie, 200% gelijk !
Ik heb niet veel meer te wensen maar die vind ik ook heel bijzonder !
Alleen is het nogal gevaarlijk zulke oude LED horloges te kopen - ze willen na al die jaren er nog wel eens de brui aan geven, en waar moet je dan naartoe met je stukken…
Met led horloges is het altijd een gokje, die eerste Heuer heeft een uurwerk dat je ook in goedkopere horloges tegenkomt, dus dat zou een bron zijn van reserve onderdelen. De chronosplit is geloof ik nog wel van een aardige kwaliteit. Ik heb zelf een Zenith LED ana digi met een module die bekend staat om zijn vreemde constructie en slechte kwaliteit.
Bij LED horloges zijn de batterijen de grootste vijand, de oude alkaline batterijen gaan lekken en de gassen die daarbij ontstaan zijn perfect geschikt om de blootliggende draadverbindingkjes kapot te maken. Modernere lcd horloges zitten vaak wat steviger inelkaar en dan is goed schoonmaken soms al voldoende om een horloge weer te repareren.