Heuer Autavia restauratie loopt vast!

Ik heb een Heuer Autavia welke ik aan het opknappen ben.




Het uurwerk (caliber 12) heb ik aan mijn horlogemaker overhandigd en van hem te horen gekregen welke onderdelen vervangen moesten worden. Waaronder nr 1482 driving gear for ratched wheel deze heeft een afgebroken astap. Ik had alles besteld en kreeg net een telefoontje dat hij er niet aan uitkomt met het wiel wat ik besteld heb.

Er schijnen variaties te zijn. Open, gesloten.
Maar alle wieltjes die ik kan vinden online hebben 16 tanden op het kleine wiel en mijn uurwerk heeft er een met 14 tandjes op het kleine wiel. Zie onderstaande foto met het wieltje vastgehouden door de pincet. Is er iemand met ervaring hiermee?
En misschien nog beter een spoor naar een bruikbare vervanger?




6 likes

Tapje is nog wel in te boren denk ik door jouw horlogemaker in zijn draaibank, is redelijk dik.

1 like

Welke referentie is het eigenlijk?

Het is een silver dialed Heuer Autavia 11630 Waar iedereen die hem te koop zet Orange Boy schreeuwt is dit dus juist niet de Orange Boy.

3 likes

Ja klopt dat is zeker mogelijk al heeft een origineel ongebruikt onderdeel zijn voorkeur.

Ik heb elders wel al verklaringen gevonden voor het verschil in onderdelen.

De opengewerkte versie is het oorspronkelijke onderdeel gemaakt voor de vroege calibers 11.

Daar zijn op een aantal onderdelen aanpassingen gekomen omdat originele delen te zwak bleken. Daar is de dichte roodkoperen voor in de plaats gekomen. Deze hadden beiden de verhouding 16/53 tanden.

In de caliber 15 is de verhouding 14/53 ingebracht. Maar het schijnt ook in late caliber 12 te zijn terechtgekomen en 16/53 wielen zijn ook in caliber 15 terechtgekomen.

Hoe het precies zit weet ik niet. Maar zo zie je maar dat niet alles zomaar om te zetten is.

En dan nu door met de zoektocht naar een 14/53 wieltje.

1 like

Dat blijft irritant ja. De band zette me even op het verkeerde spoor. Onderdelen worden helaas steeds lastiger

Je zou https://www.heuertime.com/ (Belgie) of https://www.tagtime.co.uk/ een berichtje kunnen sturen.

De band is correct voor de 11630. Ik heb er ook een incorrecte jubilee bracelet bij voor de 11063 bij

1 like

Abel Court van Heuertime heb ik al benaderd. Hij wist me de info over de verschillen in onderdelen te melden. Maar verkoopt geen onderdelen. Die houdt hij voor de horloges die hij zelf serviced.

De andere optie ga ik uitzoeken. Bedankt

2 likes

Heb destijds een reset hevel (ook moeilijk onderdeel om te vinden) destijds via Jan Ubels geregeld. Heeft toen ook gelijk service uitgevoerd.

Je zou een WTB op Chronotrader of tagheuerforums.com kunnen proberen maar in de praktijk komen daar alleen spammails op af.

Ik ben vandaag al bijna opgelicht door een Nigeriaanse prins door een zoeker op Vintage Heuer Facebook te plaatsen😅.
Aan mij heeft ie niets verdiend is wel een halve dag bezig geweest😎

3 likes

Ik heb ook ooit een UG laten repareren bij Jan Ubels. Heeft knap werk verricht. Maar is een beetje uit de richting voor me.
En hij ligt nu al uit elkaar bij mijn horlogemaker om de hoek.

Ik vond toevallig laatst een partijtje Heuer onderdelen… zal eens kijken of dat rad er tussen zit.




11 likes

Waar vind jij dat toevallig? :flushed: Dat wil ik ook!

1 like

Ik kan hier helaas geen bijdrage leveren, maar volg dit topic met grote interesse. Sowieso een schitterend horloge! En @Firstrubu , veel succes! Ik hoop dat het gaat lukken!

Dat vraag ik me ook weleens af… ook vraag ik me nog vaker af hoe ik er weer vanaf kom.

2 likes

Deze ?

6 likes

Ik niet hoor :grin:

1 like