Zelf ben ik al enige tijd geïnteresseerd in een Heuer Bundeswehr oftewel, de Bund genoemd. Er zijn er nu twee op mijn pad gekomen die mij erg aanspreken! Een met 3H tritium aanduiding en een zonder deze aanduiding. Helaas heb ik weinig kennis van de Bund en daarom hoor ik graag jullie mening over deze twee Heuers. Wat denken jullie van de staat, echtheid en type Bund? Ik weet dat ze vrij lang in productie zijn geweest, eerst door Leonidas en later door Heuer. Zijn er bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik zoek het liefste eentje met originele tritium wijzers. Net zoals bij andere militair gebruikte uurwerken zullen deze vaker zijn vervangen.
Ik kan je alleen verder helpen met het ontcijferen van het Nato Stocknummer (nsn).
In Duitsland het (Bundeswehr / Luftwaffe / Marine) -Versorgungsnummer genoemd.
6645-12-146-3774 betreft een horloge voor de Luftwaffe, specifiek een met Chronograaf functie
6645 = onderdelen groep, in dit geval Time Measuring Instrument
12 = landcode, in dit geval Duitsland
146 3774 = unieke item nummer, in dit geval dus de Heuer Chrono, FliegerUhr.
Helemaal mee eens, de standaardwerken op dit thema.
Daarnaast blijven deze Heuers wel een mijnenveld. Zou eerst goed inlezen voor je tot koop overgaat…
Dit forum is ook een interessante bron, Knirim is daar zelf ook actief: https://www.mwrforum.net/forums/
Daar zijn ze ook regelmatig te koop van betrouwbare verkopers maar ook dan zou ik me nog goed ingelezen willen hebben om de juiste vragen te kunnen stellen!
Ik heb het volgende research project van Manning gelezen en ben hierdoor een stuk wijzer geworden over de verschillende dial configuraties. http://brown-snout.com/horology/articles/heuer_bundeswehr_chrono/#0
Voor de rest probeer ik het productie jaar van de Bunds te achterhalen. Ik dacht dat dat mogelijk was via het serienummer, maar ik kan hier amper tot geen informatie over vinden.
Ik heb nog meerdere foto’s van de twee bunds ontvangen en wat mij opvalt is dat de bund zonder de 3H markering 1550SG tussen de lugs en het serienummer 367376 heeft staan. Volgens mijn weten is dit correct.
Het gene wat mij vooral opvalt is dat de bund met de 3H markering geen enkel serienummer/uurwerk aanwijzing tussen de lugs heeft staan. Is dit correct of is er met het horloge geknoeid?
Dit vooral, ik heb er ook een geprobeerd te kopen maar dat was ook een drama, de meeste zijn niet origineel, samengesteld, met opnieuw opgemaakte wijzerplaten, slecht onderhouden…ik ben de zoektocht gestaakt nadat ik er 2 heb moeten terugsturen. Eerst uitgebreid bekijken samen met een expert zou mijn tip zijn. Ze zijn wel heel gaaf trouwens.
Ben zeker geen expert @Bro , maar toevallig wel in bezit van een Sinn 1550SG.
Sinn heef in de jaren 80 alle restpartijen/onderdelen van Heuer overgenomen en nog een aantal jaren 1550SG’s verkocht als Sinn modellen. Deze hadden soms wel een militair nummer, maar vaak ook niet. Zo heeft mijn 1550SG geen nummer op de deksel.
Wel “1550SG” tussen de lugs, en een serienummer tussen de andere lugs.
Hier een leuk artikel over de Heuer 1550 geschiedenis van een andere horloge hobbyist in de VS:
Ik kan me voorstellen dat er “gerommeld” is met dergelijke Heuer en Sinn modellen, aan een kant ook niet verwonderlijk omdat de meeste 40-60 jaar oud zijn of zo iets? Hoeft wat mij betreft niet perse als negatief gezien te worden, hoewel ik persoonlijk het wel jammer zou vinden als bijvoorbeeld de tritium wijzers zijn vervangen voor luminova.
Mijn Sinn is volledig tritium :-).