Heuer Manhattan, waar reparatie?

Hallo allemaal,
In naam van een goede horloge vriend, inmiddels 86 jaar heb ik voor jullie een vraag. Hij is trotse eigenaar van een Heuer Manhattan zoals hier staat afgebeeld. Op de foto’s is duidelijk zichtbaar dat het bovenste digitale gedeelte stuk is. Hij heeft zich al ellendig gezicht voor hulp wie dat heeft maar hij vind helaas niks. Het zou gaan om een Citizen of ESA uurwerk je wat ik bijzonder vreemd vind. Een dikke Zwitserse Heuer met een Japanner onder de motorkap. In elk geval zou hij dolgraag dat onderdeel willen plaatsen in zijn horloge. Wie o wie kan deze oude man helpen aub? Hier enkele foto’s. Hartelijk dank.

14 likes

Klopt, er zit (ook) een Citizen caliber in de Heuer Manhattan, maar dat is voor het analoge gedeelte:

Misschien weet @Ernst welk digitale deel moet worden vervangen om deze weer werkend te krijgen.

Een bijzondere Heuer :+1:

3 likes

Gaaf horloge dat je zelden ziet! Toch ben ik niet helemaal verbaasd dat er een Japans LCD-uurwerk inzit. Hier kwam deze technologie, begin jaren '70, ook vandaan. En de Zwitsers liepen in die tijd hopeloos achter, waardoor ook veel Zwitserse merken ter ziele gingen of werden opgekocht en samengevoegd in bijvoorbeeld een Swatch Group. Heuer was op dat moment nog zelfstandig. Maar het ging niet goed. Het bedrijf had heel hard omzet/inkomsten nodig en naar dit soort ‘moderne’ horloges was vraag. Dus 1 + 1 = 2. Overigens heeft niet dit soort horloges, maar betaalbare duikers het bedrijf uiteindelijk gered. Neemt niet weg dat dit een heel mooi stukje geschiedenis van het merk vertegenwoordigt. Zeker het redden waard!

Ik kan je zelf helaas niet verder helpen. Hopelijk heb je iets aan de tip van @harpoen, hierboven. Veel succes!

3 likes

Jij bent complimenteus voor je vriend :smirk: verders een bijzonder uurwerk :+1:

Cal 104 faults

Misschien kom je al een heel eind met schoonmaken bij een goede quartz expert.

Als de batterij is vervangen is er dan helemaal geen beeld, of bijvoorbeeld wel onder een bepaalde hoek?

En bedankt voor het delen. Ik had juist besloten om nooit een digi-ana te kopen, om mezelf te beschermen.

Dit is mega! Hopelijk kan je vriend er snel weer van genieten.

Ik probeer mijn best voor hem te doen. Zelf weet hij niet veel van het internet aangezien zijn leeftijd. Het zou super leuk zijn mocht ik via dit forum deze module vinden…

1 like

Ik hoop het ook. Maar ik vrees toch dat het zelfs via dit forum niks zal worden. Maar hoop doet leven!

Je komt hier in een heel niche gebied terecht, die modules liggen niet meer voor het oprapen helaas.
Ik heb ooit deze site opgeslagen, misschien (indien nog actief) eens proberen of je daar voor eventuele reparatie wat verder kan komen? Dit model wordt specifiek benoemd. In Duitsland: Magic Digitals

Als de module niet beschadigd is door lege batterijen heb je bij die Rawsar nog een kans om aan een nieuw lcd scherm te komen.

klopt. Het is inderdaad niet gemakkelijk.

Breitling gebruikte in hun wat moeizamere periode ook Citizen-uurwerken. In 2007 werkte ik bij Breitling Nederland, en voorzag toen een jaren '80 Pluton van het allerlaatste gesealde Citizen-Breitling uurwerk uit onze werkplaats-laadjes.

1 like

Wat een prachtig horloge, echt iets bijzonders. Ik hoop van harte dat je tot een oplossing komt! Helaas is dat ook het enige dat ik er over kan zeggen.