Heuer valjoux of Invicta

Muziek?

Invicta heeft in het verleden prachtige horloges geproduceerd. Ze waren zelfs in staat om eigen uurwerken te ontwikkelen. Momenteel op Chrono24 staat een bijzonder horloge te koop. Die al een geruime tijd op mijn verlanglijst staat:

Zo op het oog lijkt dit een heel normale tank stijl horloge, maar schijn bedriegt.

Voor zijn tijd was dit een bijzonder polshorloge. Heb zelfs begrepen dat dit de eerste rechthoekige polshorloge met chronograaf functie is. Gemaakt in 1932, speciaal voor een expositie in Le Chaux-de-Fonds, waarmee ze ook een medaille wonnen. Dit horloge was dus exclusief gemaakt voor deze aangelegenheid en daarna ook niet meer geproduceerd.

Het uurwerk met brevet nummer “161093” heeft een aantal bijzondere eigenschappen en uitgevonden door Henri Jacot-Guyot. De chronograaf functie kan gestart, gepauzeerd en gereset worden met een enkele pusher.
Er zijn van Jacot-Guyot meer patenten bekend die door Invicta vervolgens in productie zijn genomen.

Een paar jaar verder. 24 juli 1962 registreert Heuer patenten ( 3045418) voor een nieuw caliber wat vandaag de dag bekend staat als de Valjoux 7750.


In de patenten van Heuer is er gebruik gemaakt van eerdere patenten van Jacot-Guyot wanneer het gaat om technieken voor de chronograaf waaronder “reset to zero”.
Persoonlijk vind ik dit heel erg tof om te weten. Als het gaat om huidige Zwitserse chrono’s dan kom ik meestal Valjoux 7750 tegen. Leuk dat het vroegere Invicta invloed heeft gehad op hetgeen wij vandaag de dag om onze pols dragen.

De koper van die Chrono-Sport zal uiteindelijk hier ook een stuk geschiedenis met zich meedragen. Helaas dat ik dat zelf niet ben, tenzij er wonderen bestaan. :sweat_smile:
Bedankt voor jullie aandacht! :smiley:

27 likes

Maar zou prima in jou collectie passen.
Mooi apart horloge.

1 like

Tof verhaal. Overigens was Breitling, een ander merk wat nu nog al eens verguisd wordt, in die tijd al erg sterk bezig met uitvindingen van zaken die we nu als normaal beschouwen in chronografen. Deze Invicta is dan wel aan de prijs, maar… Ik zou hem wel passend vinden in je verzameling. Super tof ding.

1 like

Heel gaaf Kasper. Uniek stuk, maar 8000 is wel veel zeg!

1 like

De historie is altijd interessant, bijzonder horloge !

1 like

Ik vind het toch wel leuk, nooit gedacht dat Invicta zo’n mooie historie had. Ik krijg het idee dat ik steeds meer mensen hier met antieke Invicta’s zie. De “Invicta Renaissance” :slight_smile:

1 like

Wat zijn die patenttekeningen toch kunstwerkjes!

1 like

Ik vind hem ook super tof! Alleen gaan deze makkelijk voor deze bedragen weg. Ik moet heel wat mazzel hebben om er ooit eentje te bemachtigen. :wink:

Eens! Je kunt van heel wat merken of horlogemakers dit soort patenten vinden. Van Invicta zelf heb ik tientallen kunnen vinden. Van ontwerpen voor een van de eerste automaten, tot aan repeater functie. Maar ook ontwerpen voor balanswiel , kasten, kronen en pushers.

2 likes

Wel een uniek horloge maar zou er never nooit 8k voor neerleggen.

Waarom?

Ik wel als ik dat soort geld zou hebben. Heb overigens weleens gezien dat ze voor meer gaan (tussen de 10-15k).