HF foto challenge #89: Vive la France đŸ‡«đŸ‡·

HF fotochallenge #89: Vive la France

Bonjours mes amis et amies de l’horlogerie,

Het nieuwe thema voor de HF foto challenge is een land waar wij allemaal van houden. Het weer, de wijn, het landschap, het eten, de muziek, het voetbal en de mensen.

Frankrijk

Attends, quoi? De mensen? Ehhhh mais non! Zoals Annemarie Jorritsma het ooit verwoordde: “Frankrijk is een prachtig land. Jammer alleen dat er Fransen wonen.” Mais oh là là, c’est seulement vrai si on ne parle pas la langue de l’amour, Annemarie! Misschien dat zij daarom burgemeester is van het zaaddodende Almere in plaats van een stad als Maastricht of beter nog: de ultieme stad der liefde: Parijs.

Enfin. Terug naar het land zelf. De RĂ©publique française heeft enorm veel te bieden. Of je nu houdt van een baguette (al dan niet met confiture van Bon Maman), een lullig riviertje waar je kano toch ineens in omslaat, staand kakken boven een gat in de grond, een scheut rode wijn op je Eton hemd, rondscheurende taxi’s, stakende ambtenaren (omdat ze pas met 54 met pensioen mogen), slagroom in plaats van melkschuim in je cappuccino, het is er allemaal. En natuurlijk wordt al je eten en drinken geserveerd door bloedmooie serveersters die je ter plekke ten huwelijk wilt vragen met de uitroep: Je veux de l’amour! Pour toujouhouhouhourrrrr
.

Maar goed. FR. LibertĂ©, EgalitĂ©, FraternitĂ©. 60 miljoen mensen op dat petit morceau de terre. Het liefst verblijven wij ‘NĂ©erlandais’ in dit prachtige land in een krappe en muffe sleurhut. Senseo mee, gele Speedo ingepakt, kratje SchultebrĂ€u in de kofferbak en een pakje prĂ©servatifs want je weet maar nooit hoe dĂ©licieuse (ja ik kijk naar jou, Emmanuel Jean-Michel FrĂ©dĂ©ric) die Zwitserse buurvrouw op de camping is. Beroemd en berucht zijn de kolonnes Opels en Volkswagens possĂ©dant une plaque d’immatriculation jaune, die met een Knaus of Tabbert (voor een Eriba zijn wij dikwijls te gierig) op de trekhaak, tergend langzaam de Autoroute du Soleil afzakken op zoek naar een smoorheet plekje op een camping in de ArdĂšche of een uitgedroogd geel strookje gras aan de CĂŽte d’Azur.

Court et bon: Frankrijk dus, het land van GĂ©rard Depardieu & Édith Giovanna Gassion, de bakermat van brie en camembert, de 16-voudig wereldkampioen en 9-voudig Europees kampioen, het land van de 2CV en de DS, de Seine, het walhalla van foie gras, pĂ©tanque. Kortom: la vie douce. Frankrijk oh Frankrijk, het ItaliĂ« van West-Europa. Je t’aime
jusqu’à ce que la mort nous sĂ©pare.

Allez, au travail!

Maak de mooiste, grappigste en vooral meest Franse foto van je horloge. Kwak hem in een glas Pinot noir, prop hem in een pain au chocolat, smeer hem op een toastje Paturain. Het zal mij sauccisse zijn. Als het maar Frans is. Hoe Franser, hoe beter.

La recette voor een winnende feauteau is approximativement:

  • Zet je qui-que’-zjuh deux minutes au bain marie
  • Leg hem op een lit jumeaux van gilets jaunes
  • Voeg een flinke scheut laissez-faire toe
  • Blus hem af met wat voulezvouscoucheravecmoi

Foto ter inspiratie:

De spelregels:

  • Er moet een (bij voorkeur jouw eigen) horloge op de foto staan!
  • Deze mag niet om de pols zitten, dus gĂ©Ă©n wristshot.
  • Het thema mag je verder creatief interpreteren met jouw foto. De stemmen zullen uiteindelijk de doorslag geven of jouw idee goed genoeg was.
  • EĂ©n ruime week om foto’s te maken & in te dienen.
  • Bewerkte foto’s zijn prima, zolang ze maar aantoonbaar door jou zelf gemaakt zijn. Dus geen ‘knipsels’ uit plaatjes die elders vandaan komen. Bij twijfel komen ze niet door de voorselectie. Je mag slechts Ă©Ă©n foto insturen. Bij meerdere inzendingen wordt de bovenste (de eerste) als inzending gerekend.
  • Wat ga je winnen? De eeuwige roem natuurlijk! Je komt in de hall of fame. En, 
 je mag/moet ook het nieuwe topic openen & het thema verzinnen.

Als je de foto met je smartphone maakt let dan even op de instelling 5 [verhouding 2:3 of 3:4 werkt bij iedereen het beste], zodat iedereen je foto meteen in al zijn glorie ziet. Maak je meer kans.

De sluitingsdatum van de inzendingen is: zondag 19 maart om 20:00 uur.

Daarna zal er een topic geopend worden waar de foto’s met een poll in komen te staan. Ik maak voor deze poll een voorselectie van de 15 tot max. 19 ‘beste’ foto’s, om ervoor te zorgen dat de poll overzichtelijk blijft.

Overzicht van de vorige winnaars

1 Herfst: GiveMeYourDough
2 Reflectie: Blain
3 Water: junior
4 Sport & Spel: HansVR
5 Warmte: junior
6 Stof: Watchlover7
7 Muziek: junior
8 Keukenapparatuur: LastGentlemen
9 Metalen: GiveMeYourDough
10 Lente: TiBrew
11 Glas: denvro
12 Koffie: meisink
13 Borden: TiBrew
14 Veiligheid: dwarrel
15 Kapot en Stuk: GiveMeYourDough
16 Architectuur: WPS
17 Planes, Trains & Automobiles: mozaiek
18 Klussen en Sleutelen: junior
19 Badkamer: Koppie
20 Groenten & Fruit: ABCSteed
21 Zomervakantie/Staycation: HansT
22 Jouw horloge en de Zon: Stephannl
23 Oud hout: Henk2404
24 Culinair: koekoek
25 Japan: Blufkakel
26 Toys for Boys: koekoek
27 Retro: Oni
28 Contrast: GustavM
29 Outdoor: GiveMeYourDough
30 5 december: Jotun
31 Stoer: Oni
32 Licht: Jotun
33 The future is now: Oni
34 Eten en drinken: Switch
35 Zen en Relax: TiBrew
36 Film & Serie: FransT
37 The 80ÂŽs: DJH
38 Passie: TomTom
39 Bokeh: Findus
40: Lume: WillemP
41: Bordspellen: David_Gee
42: Lekkers!: Mozaiek
43: Cleaning up: Lugten
44: Sterke band: WatchGeek
45: Bier & Bbq: WatchWalker
46: Dieren: Daves
47: Auto’s: WillemP
48: Strips: Rugter
49: Heavy metal: Jotun
50: Kantoor: Oni
51: Kranten: Denvro
52: Drank: Bwatched
53: Uurwerk: Malus65
54: Je horloge in een relevante context: Capibara
55: Space: WPS
56: Herfst: JuKo en Jenneke
57: Timelapse: Bwatched
58: Up close and personal: Hansi1959
59: Kerstsfeer: Dennis (miller1900)
60: Hallosies en Waggies: JuKo
61: Watch 'n stuf: TiBrew
62: Lezen & schrijven: Colnago
63: Mechanische onderdelen: David_Gee
64: Drie op 'n rij: WatchWalker
65: Blauw / geel: FransT
66: Artiesten/Liedjes: LastGentlemen
67: Astronomie: myfriendscallmeKC
68: Marvel vs DC: Harpoen
69: Bloemen: Time_Lord
70: Schoenen: Oni
71: Groen & geel: Blufkakel
72: Spuiten en Slikken: Loderoelofs
73: Clean: Bro
74: Schaduw: Jorrieeee
75: Zomer: Dao
76: Meesterschap: Bro
77: Monochroom: WatchWalker
78: Verlies: Bro
79: Goud: Jenneke
80: Spreekwoorden en gezegden: Harpoen
81: Italië: FransT
82: De warme bakker: Gary1988 & Colnago
83: Country & western: Omega 73
84: Beroepsvaart: TiBrew
85: Oud & Nieuw: Stephannl
86: Steengoed: Bro
87: Valentijn: LastGentlemen
88: Bouwen: Blufkakel
89: Oui oh oui?

Hou het gezellig, laat het hoofdthema horloges zodat dit topic & de volgende topics niet naar Off Topic verdwijnen. Spelregels ter discussie stellen? Prima, maar in deze editie doen we er niks meer mee. Het is zoals het is: Game on!

Ik ben tellement curieux waar jullie allemaal mee gaan komen. À tout à l’heure et à tout de suite, het mooie Franse land, waar het zelden pleut qu’il verse.

Vive la RĂ©publique, vive la France!

41 likes

Zeau, dat is nog eens een epistel :scream: :rofl: gefeli nog met de winst en ik ga eens kijken met welk gedrocht van een foto ik een oeuf oef kan creëren.

2 likes

Wel even de kroon goed dichtdraaien. :wink:

1 like

Niets Franser dan staken. Hierbij mijn inzending:

41 likes

:rofl:

1 like

:joy::+1:

Ligt aan wat je verblijft hoor

Nehhh

:white_check_mark:

:white_check_mark:

:white_check_mark:

:face_vomiting:

Discutabel


Juist!

Leuk! Ik ga weer eens een poging wagen :+1:

3 likes

Chouette Silvestre!

1 like

Fransen kunnen gewoon Silvester zeggen :wink:

2 likes

13 likes

Plot twist: dat spul heet omelette au fromage

3 likes

:face_with_monocle:
:thinking:

Objection, votre honeur!

Maar goed, mooi land, mooie muziek , goed thema :+1:t4:

1 like

:rofl::ok_hand:t4:

Ik verwacht van jou natuurlijk weer een knaller. Je hebt je naam sowieso al mee. :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

Amice ,chapeau pour votre introduction extra-extra ordinaire :ok_hand:

1 like

Lachen is als ze Michael Jackson zeggen :rofl: :rofl:
Ik weet nog toen mijn eerste kleinkind mee was naar de Ardeche, ze was misschien 16 maanden en zei tegen iedereen, ipv Bonjour : Boshoer en ipv aurevoir: ooievaar.

6 likes

15 likes

Alleen al vanwege de intro mag je van mij de fotowedstrijden blijven organiseren. Ik denk dat ik wel een idee heb en ga er eens mee aan de slag!

2 likes

Vorig jaar juni genomen tijdens mij vakantie ,samen met mijn vader in Normandië

12 likes


Le Café Marly - Louvre Paris

Met een prachtige Zenith die toen net bij Lafayette was opgepikt
 Hoe Frans wil je het hebben? :grin:

27 likes

Lekker hoor! Volgens mij zie ik zelfs een Eiffeltoren op die fles met dat groene etiket.

1 like