HF-symptomen

Meer dan gewoon geïnteresseerd in horloges ben ik zeg een jaar of 20 maar om een niet aan te wijzen reden nog geen 2 jaar actief member van dit forum.

Maar sinds ik hier aardig wat tijd doorbreng zijn er een aantal zaken danig veranderd:

• Kennis van zaken is toegenomen (techniek, merken en achtergronden)
  • Veel aankopen van diverse horloges, expansie-drift
  • Me verbazen over het (koop/verkoop en ander-) gedrag van andere leden
  • Mede hierdoor eerst onbewust maar later bewust profileren van bepaalde “dominante” HF-ers…
  • De immer aanwezige keuze, moet ik negeren, liken of reageren op het doorgaans oeverloze off-topic gezwam, overigens wel de krenten in de pap

En nu bezinning, waar ben ik aan begonnen…

• Het verschijnsel flipperitis steekt ook hier de kop op
  • Interesse-shift van mechanisch richting (HA)-quartz (mede door onderkenning dat ik een preciezer-is-beter syndroom heb).
  • De gedachte om naar een beperktere collectie toe te werken begint vorm te krijgen
  • De behoefte aan horloges van dure topmerken is nog minder aanwezig. Jaren geleden had ik GS op het oog maar sinds dat merk vorig jaar op het forum is geexplodeerd is de grail-gedachte gesmolten als sneeuw voor de zon. Niet omdat het niet mooi is maar het echt exclusieve is er van af.
  • En bovenal een soort Duijvis-stempel om ergens met 1 oogopslag een ok/nok stempel op te drukken. Er blijft de laatste tijd verrassend weing “ok” over wat zoveel betekent dat ik wel over een aanschaf na zou willen denken. Vooraf voorspellen of iets al dan niet polstijd gaat krijgen als het eenmaal in de horlogekist is beland.

In relatief korte tijd dus een behoorlijke ommezwaai op bepaalde gebieden. Hebben anderen dit ook of andere veranderingen in horloge-gedrag?

13 likes

Ik kreeg een notificatie

Absoluut, veel kennis(sen) opgedaan hier, naar meetings geweest en vooral heel veel meer gekocht en verkocht

2 likes

Ja en nee. Die grailgedachte (ook een GS) is er nog steeds, maar merk dat ik bepaalde horloges minder draag. Die zouden dan ook de kist mogen verlaten.
Verder merk ik bij mij de neiging naar kleiner te gaan.

De ‘ik vind alles mooi’-modus is afgenomen; ben nu veel kritischer op wat ik zou willen aanschaffen. Om de aankoopdrang in bedwang te houden heb ik mezelf beloofd mijn laatste aanschaf pas om te doen op een speciale jubileumdatum. Die ligt dus nu al maanden op me te wachten tot het zover is en in de tussentijd geen drang gehad naar andere nieuwe exemplaren. :no_mouth:

3 likes

[quote=“Galf, post:1, topic:223202”]
Kennis van zaken is toegenomen (techniek, merken en achtergronden)
Veel aankopen van diverse horloges, expansie-drift
[/quote] :white_check_mark:

Het verschijnsel flipperitis steekt ook hier de kop op

De gedachte om naar een beperktere collectie toe te werken begint vorm te krijgen
De behoefte aan horloges van dure topmerken is nog minder aanwezig. Jaren geleden had ik GS op het oog maar sinds dat merk vorig jaar op het forum is geexplodeerd is de grail-gedachte gesmolten als sneeuw voor de zon. Niet omdat het niet mooi is maar het echt exclusieve is er van af.
En bovenal een soort Duijvis-stempel om ergens met 1 oogopslag een ok/nok stempel op te drukken. Er blijft de laatste tijd verrassend weing “ok” over wat zoveel betekent dat ik wel over een aanschaf na zou willen denken. Vooraf voorspellen of iets al dan niet polstijd gaat krijgen als het eenmaal in de horlogekist is beland.

Herkenbaar dus. :joy:

2 likes

Sorry, ik vond t verhaal steeds vager worden naarmate ik verder naar t eind kwam. Ik herken er weinig van…

1 like

Mn kennis en interesse is wel positief veranderd sinds ik hier rondkijk. Aan de andere kant is het wel vervelend want ik wil wel telkens een nieuw horloge ook al heb ik geen geld :tired_face:

4 likes

Ha, vandaar dit topic. HF is niet altijd even verhelderend.

1 like

Herkenbaar.
In de begindagen ook grote interesse in GS en vooral Patek Philippe Calatrava, maar de subdail is voor mij zonder leesbril niet af te lezen en voor de aanschafprijs heb je zoveel ander moois…
Zelfde argument ook voor GS. Andere Seiko-varianten zijn ook mooi en kwalitatief gelijkwaardig, voor een fractie (nou ja…) van een GS.
Ooit de keuze gemaakt tussen veel ‘goedkope’ horloges vs. één dure.
Gekozen voor kwantiteit en ik heb er geen seconde spijt van… heerlijk moment: een horloge kiezen voor morgen !
Ik zie af en toe wel duurdere horloges die ik zo mooi vind dat ik ze graag wil hebben.
‘Upgraden’ gaat dus wel gebeuren, hoewel er in het onbekende dus ‘goedkope’ vintage-spectrum nog heel veel gesprokkeld moet worden.
Ik denk dan met name aan Franse vintage. Prachtige ontwerpen van superkwaliteit…
Bij het ‘Upgraden’ neig ik naar :
Longines Legend Diver nodate
Vintage Rolex Air King linen dial
Credor uiteraard
Bulova SpaceView
Bell&Ross BR05 no date zodra die er is
en misschien tòch een Calatrava, ooit, op een dag…

3 likes

Herkenbaar hier.
In het begin veel goedkoop spul en plakmerken, maar om een of andere reden heb ik daar een afkeer van gekregen. Die zijn dus allemaal de deur uit.
Geen flipperitis hier (meer, voor zo lang als het duurt). Tot mijn verbazing is de collectie al ongeveer een halfjaar stabiel op elf exemplaren, die allemaal polstijd krijgen. Grails zijn er niet of nauwelijks, of het zou de Max Bill automatic moeten zijn (die ik hier in het blauwe gedeelte in de door mij gewenste uitvoering nog niet voorbij heb zien komen).
In het kader van “nauwkeuriger is beter” ben ik aan het zelf reguleren geslagen. Met moderne quartzen kan dat niet meer zonder speciale hulpmiddelen, maar met mechanische horloges wel. In elk geval lopen al mijn mechanische horloges nu binnen +/- 5 s/dag.

2 likes

Tjahh… Die fase ben ik ook gepasseerd. Met timegrapher en al pogen te reguleren om zo dicht mogelijk bij “0” te komen.

Maar sinds ik de COSC Precista-duiker heb is valt die alleen te evenaren, niet te verbeteren.
De lat ligt erg hoog!

1 like