HFLE 2026 Finaal Voorstel Laco POLL POST 80 Flieger Pro Taupe

Heel tof ook, dit had ik totaal niet verwacht! Zoals meerderen aangeven, zou de 37mm een optie zijn?

1 like

Nee dat is helaas geen geboden optie door Laco. Zijn er veel mensen hier die liever 37 mm willen? Dan kan ik daar nog een keer naar vragen.

3 likes

Gooi er een polletje in?

1 like

Op de Laco site als ik kijk bij de Original, dan wordt gesteld dat ze de ghost date eruit halen:

Bij de Pro kan ik dit stukje tekst niet terug vinden, maar het lijkt me voor de hand liggen dat dat voor deze dan ook gebeurt. Ze monteren SW200 in beide modellen.

Kan je dit eens navragen?

3 likes

Ik denk dat de 40mm wat groter oogt, das wat anders dan dragen…
maar 37mm voor deze piloot Watch ? Ik weet het niet :thinking:

Waarschijnlijk zou ik voor de 40mm gaan

37mm vind ik meer wat voor een dresser

4 likes

Zelf draag ik normaal gesproken wat kleinere horloges, veelal tussen 35 en 39 mm, maar een flieger mag best wat groter. 40 lijkt mij een prima maat.

3 likes

Ik zag dat ik het antwoord verkeerd geformuleerd had.

Bij de datum versie is het dus positie 1 opwinden, één keer uitrekken datum verstellen en de laatste positie tijd instellen.

Bij de no date versie vervalt de datum instel positie en ga je van opwinden meteen door naar de tijd instellen. Er zit geen “faux” datum verstelling in.

3 likes

Ik heb de vraag gesteld of het überhaupt kan. Mocht dat zo zijn dan een poll. Mocht het 40mm als enige keus blijven dan laat ik dat ook weten.

1 like

Bedankt voor de bevestiging. Dat komt overeen met wat op de Laco site staat.

2 likes

Mooie kleur :heart_eyes:

1 like

19/19,5

Historisch gezien waren de Duitse vliegers sowieso groter dan 50mm, dus ook die 40 is een arbitrair kleinere maat. De Britse MoD / RAF pilot horloges waren juist 36mm klein met de klassieke RAF wijzerset die IWC vergeten lijkt te zijn voor hun Mark XX horloges.

Jaren lang was de propere Mark X tot XV dus ook 36-38mm groot, en was de IWC dus historisch correct, waarbij de Mark XX een arbitraire 40mm is geworden met nu een incorrecte Duitse wijzerset.

Die 40mm die iedereen nu als norm schijnt te hanteren heeft echt geen enkele basis in wat voor RLM of MoD ontwerp dan ook. Daar komt bij dat het aller, aller eerste piloten horloge de Santos Dumont was, en die was 24mm in het vierkant. 24mm, dames en heren.

De voorzichtige conclusie is dat 37mm gewoon “een maat” is. We zouden zelfs kunnen stellen dat het een nogal grote Jumbo maat is voor een dress watch.

5 likes

Al dat gel*l over wat historisch correct zou zijn of niet. Who cares, we leven in het hier en nu. Als je dat wil, koop dan lekker vintage. Ik zou juist willen opteren voor een 43mm, die is er namelijk ook en past het beste bij mijn polsen van 18,5 cm. Waarom niet gewoon de keuze voor de maat ook onderdeel van de optie laten zijn?

2 likes

Fijn dat het jou niet boeit, mogen anderen ook een mening hebben?

Een van de redenen dat ik geen HFLE heb. Met alle input wordt het vanalles niks. Maar ieder zijn ding.
Ik ben niet van de fliegers , maar dit lijkt me geen slecht voorstel.

2 likes

Mooi hoor. Enjoy!

Ik heb ooit dit model gehad van een ander merk, maar liet het bijna altijd liggen voor een ander horloge om m’n pols.
Dus ik ga niet meedoen. Maar het is wel een prachtig ding met een bijzonder kleur. Zie je niet zoveel volgens mij met dit pilotenmodel.

Succes!

Het probleem rondom de maat voering ligt op een ander vlak. Voor de HFLE moeten speciale wijzerplaten gemaakt worden in die kleur. Maar helaas past een wijzerplaat van de 37mm variant niet in de 40mm kast of 43mm kast. Ik denk daarom dat 40mm het meest passend is voor een zo groot mogelijke groep. Mensen met smalle polsen kunnen hem prima dragen, met grote polsen eveneens. Ik heb de vraag bij Laco uitgezet voor eventueel 37mm. 43mm ga ik niet navragen, dat is voor veel mensen te groot nu. In de hoogtijdagen van U Boat en TW Steel was zelfs een 47mm voorstel geschikt geweest, nu ligt in de horlogebranche de softspot rond 39mm.

Mocht 37mm mogelijk zijn dan komt er een poll over de keuze tussen 37 en 40mm.

7 likes

Dat maakt 34mm diagonaal
Nog steeds klein natuurlijk maar kruipt al richting 36-38mm

1 like

Weer wat geleerd :+1: Maar ik vind persoonlijk het afgebeelde horloge hier niet mooi als het zo klein is.