'Hidden gems'

Al een tijdje bezig met het inlezen, leren en verzamelen van/over vintage horloges. Gaandeweg kom ik steeds meer ‘hidden gems’ tegen. Vintages horloges die relatief onbekend zijn, maar toch mega tof!

Het lijkt me leuk om een lijstje met deze pareltjes te maken. Wat is jouw Hidden Gem?
Eisen; relatief betaalbaar, uniek en relatief onbekend.

Ik trap af;

De Zenith EP 143-6 ‘Yugoslavian Airforce’. Op 20 januari 1954 heeft de Joegoslavische luchtmacht een bestelling geplaatst bij de bekende fabrikant Zenith. De bestelling; naar verluidt ca. 2000 chronografen, bedoeld voor piloten. (aantal is geschat, naar aanleiding van de serienummers 9104211 tot 9106210.).

Zenith heeft deze horloges dan ook begin jaren '50 geproduceerd. Voor de chronografen werden uurwerken bij Exelsior Park gebruikt.

Persoonlijk vind ik dit een hele gave vintage chronograaf, vrij zeldzaam, en met een verhaal :slight_smile:

20 likes

Erg mooi deze Zenith, maar is hij ook

?

2 likes

Bereikbaar in ieder geval. Laatst ging er een op het forum voor ca. 1800 dollar, en via een internationale bekende vintage-dealer, volgens mij voor rond de 4500 euro!

Als er Rolex op had gestaan, en het was speciaal ontwikkeld voor een luchtmacht, waren ze ongetwijfeld een ton + :joy:

3 likes

Ahja, dan is het relatief betaalbaar :wink:

2 likes

Moddervet ding!

1 like

Ik vind 1800 dollar echt een koopje voor zo’n uniek stuk. Met een Exelsior park uurwerk.
Chronografen van topmerken zonder extra ‘provenance’ gaan voor minimaal dit soort bedragen.

3 likes

Hidden zou ik zoiets niet willen noemen

1 like

Indertijd nog een gelijkende EP gehad.

Tegenwoordig heb ik nog deze EPs;


Vind ze allemaal nog onderbemind. Zeker zo goed als een VJ22 en veel exclusiever :slight_smile:

12 likes

Prachtige vintage chrono’s! Leuke uurwerk, die EP’s :slight_smile:

Het is wel altijd een risico omdat onderdelen voor Excelsior Park, Angelus en Pierce chrono’s bepaald niet makkelijk te vinden zijn… maar goed, dat maakt ze misschien juist ook wel leuker.

1 like

Dat geloof ik ja, en het wordt steeds moeilijker waarschijnlijk. Wat je zegt, de zoektocht alleen is al leuk :slight_smile:

Nog wat gems die niet super in the picture zitten qua verzamelwoede

Marvin victory chronometer
Marvin flying dutchman
Universal geneve shadow (vroege exemplaren zijn genta design!)
Eterna voor dat er “matic” aan te pas kwam (zeer solide kwaliteit)
Girard perregaux gyromatic (versie met 36000, 39 juwelen)

2 likes

Foto’s mijn beste! :wink:

3 likes

Plaatjes van het web, niet allemaal (meer) in bezit of nog op de wishlist…en ik kan ook niet fotograferen…dus beter zo :sweat_smile:

Marvin victory chronometer
marvin_victorymarvin_victory_uurwerk

Marvin flying dutchman
marvin flying dutchman

UG white shadow (stalen kast -> gold shadow heeft een (wit) gouden kast)

UG_1_66

eterna voor het matic


Kijk nou wat een schoonheid van binnen

3 likes

:ok_hand:t2:

4 likes

Dit model blijft zeker onder de radar!

1 like