Artikel dat ik tegenkwam via Facebook, wellicht leuk voor hier;
"Een broekzakje dat net groot genoeg is voor één sleutel of wat kleingeld. Best handig, maar redelijk overbodig. Want waar kun je zoiets kleins in vredesnaam voor gebruiken? Levi Strauss legt in een blogpost uit waar het voor bedoeld is.
Het zakje dateert nog uit de tijd dat de eerste spijkerbroeken gemaakt werden. Mannen droegen hun klok in die tijd niet om hun pols, maar aan een ketting. Gedurende zware handenarbeid zou een zakhorloge het nou eenmaal eerder overleven dan een horloge aan je pols. En je raadt het al, het buideltje in je - vaak rechter - broekzak was precies de juiste grootte om de klok in mee te nemen.
Hoewel de meeste mensen tegenwoordig geen zakhorloges meer dragen, is het kleine zakje nooit verdwenen uit onze spijkerbroek. Helemaal niet erg, want voor prullaria is-ie af en toe toch wel handig."
Vreemd dat de producenten die mini broekzakje nooit hebben afgeschaft. In tijden van efficiëntie en kostenbesparingen had dit een broek misschien 1% goedkoper kunnen maken.
Ik gebruik het écht voor een zakhorloge. Mijn bejaarde Zim uit 1949 terwijl ik ook altijd een polshorloge draag
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/IMG_4378_zps0lz0wgy1.jpg.html][/URL]
Mijn sleutelbos past er net in. Is wel vaak beetje friemelen om 'm er weer uit te krijgen.
Van het zakhorloge wist ik. Ik heb een Waltham opgeknapt voor een forumlid, een paar maanden terug - hij draagt 'm in de normale broekzak. “Ding moet gewoon gebruikt worden, toch?”