Het zou me niet verbazen. Doe ze ff een mailtje gewoon. Es sind nette leute!
Bloody marvellous piece of equipment!
Yes
En of ze nou andere olie gebruiken of zo, maar hij oogt “frisser”. Zal morgen met daglicht een plaatje schieten.
Kan ik me voorstellen. Olie van de automobiel gaat er helder in en komt er zwart weer uit. Hier zal het niet anders zijn.
Bij je auto kleurt je olie zwart grotendeels door koolstofafzetting. Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt als bijprodukt koolstof vrij. De olie kleurt al bijzonder snel na een oliewissel weer zwart. Ook verbrandt er een deel van de motorolie zelf. Bij diesel komt het meest vrij, dan benzine, dan LPG.
In horloges spelen zich vooralsnog geen ontbrandingsprocessen af
Hoe sterk dat verschil zichtbaar is bij horloges weet ik niet, en waar het vandaan komt… Als het horloge goed stof- en waterdicht is komen er alleen “vreemde” deeltjes bij van slijtage, en dat is (qua volume) héél weinig vergeleken bij de totale inhoud van de olie. Microgrammen (als je dat al haalt) op hele grammen olie.
Ik zou haast zeggen dat een eventuele vertroebeling grotendeels komt door oxidatie van de olie. En wel aan de lucht uit de aanwezige luchtbel. (tenzij Sinn daar een ander gas voor gebruikt…?).
Ik lees her en der op de interwebs dat Sinn vroeger Silicone olie gebruikte, maar dat ze ivm verkleuring over zijn gestapt op Teflon olie. En alles wat op internet staat is waar. Toch?!
Maar zonder gekheid: het zou kunnen verklaren wat ik denk te zien.
Zijn er geen nieuwe wijzerplaat en wijzers in gezet?
Ik zie het niet op de reparatiebon staan, maar die gedachte kwam wel ook bij me op.
Bij mijn Speedmaster zou ik daar niet gelukkig van zijn geworden omdat die net een mooie patina aan het opbouwen is, maar bij deze klok heb ik er geen bezwaar tegen