Hier is mijn Sinn UX; graag olieverversen en een nieuwe accu

In 2011 heb ik na een financiële meevaller en in een lichte vlaag van verstandsverbijstering een hagelnieuwe Sinn UX aangeschaft. Je weet wel, die oliegevulde supernauwkeurige duiker die zo gruwelijk mooi onder elke hoek afleesbaar is (dat is overigens écht heel gaaf, je moet het een keer zien!) en die ongeveer 7 jaar op een batterij kan doordraaien.
Oh ja, en hij is gemaakt van onderzeebootstaal en kan vreselijk diep onder water!
Allemaal natuurlijk hartstikke belangrijk voor een Hollandsche loonslaaf die dagelijks de A27 op en neer rijdt met zijn pakje brood en laptop :joy:

Nu is het zover (iets eerder dan na 7 jaar): ze is terug naar het moederschip voor wat onderhoud (de datum versprong soms niet helemaal) en dus gelijk maar een nieuwe batterij.
Onderdeel van het onderhoud is dat er een oliewissel wordt gedaan en dat hij weer netjes waterdicht en getest wordt afgeleverd. De offerte van Sinn is 220 euro exclusief verzendkosten. De doorlooptijd een kleine 8 weken (omdat ze het volgens eigen zeggen zo vreselijk druk hebben, de handel gaat goed daar dus).

Ik mis haar nu al…

35 likes

sterkte gewenst in deze moeilijke tijd

5 likes

Mooie uitvoering met Sdr :thumbsup:
En best een redelijke prijs in vergelijk met bijv. standaard onderhoud aan een Eta 2824

3 likes

Sterkte

1 like

Geen gekke prijs!

1 like

Ik had het dubbele bedrag verwacht. Maar sterkte in deze moeilijke tijd.

Gelukkig hebben we de foto’s nog.

2 likes

Ai dat wordt pittig.

De mijne moet over een jaartje ook. Op 3 zie je dat er ook een luchtbel gevormd is; deze verdwijnt bij het dragen door de lichaamswarmte.
Ik ga ervan uit dat dit pas bij meer dan -5000m voor problemen met waterdichtheid kan gaan zorgen dus ik neem de gok.

Sterkte nog de komende weken.

9 likes

Mooi stukje geschreven! Sterkte :wink:

1 like

Wat een cool horloge! Servicekosten vind ik nog meevallen.

1 like

Hij lekt vanonder! :scream: :grin:

2 likes

:joy: nee da’s water

1 like

Het bedrag viel mij ook mee. Alleen die 8 weken…
Aan de andere kant verheug ik me op het terugkrijgen van een opgefriste klok. Nu nog zorgen dat ik in die 8 weken geen vervanger ga kopen om de tijd door te komen. Er komt zo veel moois langs…

1 like

De UX kan tot 5000m omdat de achterkant van het horloge als een drukcompensator werkt. Hierdoor is een excessieve dikte niet nodig omdat het niet als drukvat functioneert. Echter, olie bevat altijd een bepaalde hoeveelheid onopgeloste lucht en dit komt in de loop der tijd vrij, of de pakkingen in de kroon zijn aan vervanging toe. Deze pakkingen zouden zowel lucht als olie moeten tegenhouden en de meeste houden er maar 1 van deze tegen: of een gas of een vloeistof. Als de pakkingen niet helemaal meer 100% zijn kan er gemakkelijk lucht in komen (en dus de luchtbel) terwijl de olie nog prima wordt tegengehouden.

Op het moment dat die luchtbel wordt gecomprimeerd, en dat doet het want lucht valt samen te drukken, heb je een volume in je UX zitten waarin geen olie zit en functioneert je UX dus wel als drukvat en is hij alles behalve 5000m “pressure tight” vanwege de atmosferische druk. Nu is het materiaal als nog submarine steel dus heb je niks te vrezen tenzij je dieper gaat dat de depth rating van het zwakste materiaal in de UX. Maar die 5000m haal je niet meer, lijkt me ook niet nodig :wink: maar toch. Interessante techniek.

5 likes

Dank voor de uitleg! Ik dacht altijd dat ik met m’n UX de marianentrog in zou kunnen, vandaar dat ik de 12000 m in verband met de luchtbel “op gevoel” teruggerekend had naar 5000 m.

Even kijkend naar de specificaties zie ik het volgende:

Pressure tightness of the movement to 500 bar (approximately 5,000m diving depth), of the case to 1200 bar (approximately 12,000m diving depth),certified by DNV GL

http://www.sinn.de/en/Modell/UX.htm

Ik moet hier nog even op studeren voor ik het begrijp.

2 likes

Wel zuur eigenlijk. Daar gaan al je plannen!
Veel meer dan wadlopen gaat het niet worden :joy:

Maar serieus, zo’n luchtbel zou dat geen garantiegevalletje zijn?

1 like

Ik voel met je mee man. Pijnlijk om haar op deze manier kwijt te raken, maaaaaaar … ze komt terug. Echte liefde overwint alles :heart:

1 like

Sinn houdt zich aan hun woord: zo goed als op de kop af na 8 weken een mail gekregen van ze dat de klok klaar is.
Soort van relatietest :joy:

Damn, ik zal blij zijn als hij er weer is!

5 likes

Overigens zie ik dat ik eerder heb gezegd dat hoopte dat ik geen gekke dingen zou doen, zoals iets nieuws kopen om het gat te vullen.
Dat is dus niet gelukt, want in de tussentijd is er wel een Speedmaster Pro toegevoegd aan de verzameling.
Het vlees was zwak blijkbaar.

Wel aardig: ze kunnen me afzinken in de diepste oceaan, of afschieten naar de maan. Maar altijd in stijl, want voorzien van een bijpasende klok.
I need to get a life :joy:

13 likes

Blijkbaar wordt het tijd voor een stijlvolle Swatch “A27 Breadbox” of zo, voor het leven wat je al hebt. :smile:

Alvast gefeliciteerd met de terugkeer van je UX.

1 like

vraagje: zouden ze bij Sinn ook de U1 wijzers op de UX willen plaatsen bij bovengenoemde service?

1 like